Komisja Europejska wyraziła Polsce zgodę na obowiązkowe powszechne stosowanie Krajowego Systemu eFaktur (KSeF). W konsekwencji, zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów, czeka nas rewolucja w fakturowaniu polegająca na zastąpieniu dotychczasowych papierowych faktur eFakturami, czyli fakturami ustrukturyzowanymi.
Co już wiemy o eFakturach?
Faktura ustrukturyzowana to, zgodnie z art. 2 pkt 32a ustawy o VAT, faktura wystawiana za pośrednictwem Krajowego Systemu eFaktur, wraz z przydzielonym unikalnym numerem identyfikującym tę fakturę w tym systemie. Faktura ustrukturyzowana powstaje przy wykorzystaniu udostępnionego przez Ministerstwo Finansów wzoru i będzie uznawana za wystawioną w dniu przesłania jej do KSeF.
Z jakich elementów składa się eFaktura?
Faktura ustrukturyzowana przyjmuje format pliku xml z określonymi polami obligatoryjnymi, które wynikają z obowiązujących regulacji dotyczących wystawiania faktur – obecnie przepisy wprowadzające eFaktury nie przewidują nowych obowiązków w zakresie informacji, jakie powinny znaleźć się na fakturze. Niemniej należy pamiętać, że struktura logiczna faktury ustrukturyzowanej zawiera również informacje o charakterze opcjonalnym, które powinny zostać uwzględnione, jeśli spełnione są dodatkowe warunki ustawowe. Zakres informacji został rozszerzony m.in. o konieczność wskazania numeru KSeF faktury pierwotnej na fakturze korygującej oraz oznaczenia grup towarów i usług (GTU).
Sporym wyzwaniem może okazać się zapewnienie zarówno prawidłowości, jak i kompletności danych zawartych w eFakturze, co jest szczególnie ważne, bowiem niepełna lub nieprawidłowa technicznie faktura zostanie odrzucona przez system. A co za tym idzie – nie zostanie wystawiona w rozumieniu przepisów o VAT.
Czy stosowanie eFaktur jest obowiązkowe?
Obecnie stosowanie KSeF jest dobrowolne. Zgodnie z zapowiedziami Ministerstwa Finansów system ten będzie powszechnie stosowany już w 2023 r.
Jakie są korzyści ze stosowania KSeF?
Stosowanie KSeF niesie za sobą określone korzyści dla podatnika. Wśród nich wskazać można m.in.:
– skrócony z 60 do 40 dni termin zwrotu podatku (w przypadku nadwyżki podatku naliczonego nad należnym; przy spełnieniu określonych warunków),
– możliwość rozliczenia faktury korygującej wystawionej w postaci ustrukturyzowanej poza tzw. SLIM VATem, czyli bez konieczności posiadania stosownej dokumentacji potwierdzającej dokonanie ustaleń z nabywcą.
Ponadto obok wyżej wymienionych preferencji wdrożenie faktur ustrukturyzowanych prowadzi do wielu uproszczeń w fakturowaniu:
– standaryzacja faktur – będę one wystawianie według ujednoliconego wzoru, w związku z czym samo wystawianie jak i doręczanie będzie odbywało się zdecydowanie szybciej,
– brak konieczności przechowywania faktur – faktury mają być przechowywane bezpośrednio w KSeF, w związku z czym nie będzie konieczności przechowywania nadmiaru papierowych dokumentów,
– większa trwałość dokumentu – eFaktura nie ulegnie zniszczeniu ani zagubieniu, co w konsekwencji wyeliminuje konieczność wystawiania duplikatów,
– przyspieszenie płatności,
– obniżenie kosztów obsługi administracyjnej,
– ułatwienia w trakcie czynności sprawdzających i kontroli podatkowych.
Jak należy się przygotować do wdrożenia obowiązkowych e-Faktur?
Proces wdrożenia eFaktur wymaga zarówno przygotowania merytorycznego pod kątem wymogów struktury logicznej wzoru faktury, jak i odpowiedniego dostosowania systemów księgowych, a w szczególności aktualizacji obecnie stosowanego oprogramowania w celu zintegrowania z KSeF.
Przepisy wprowadzające powszechne stosowanie KSeF nie są jeszcze opublikowane. Ministerstwo Finansów zapewnia jednak, że odpowiedni projekt zostanie zaprezentowany z dużym wyprzedzeniem i zostanie poddany szerokim konsultacjom.
Justyna Rak, młodszy konsultant ds. podatków, Business Tax Professionals sp. z o.o. s.k.
***
Znamy już pewne szczegóły dotyczące funkcjonowania KSeF i bazując na obecnie obowiązujących przepisach oraz licznych komunikatach Ministerstwa Finansów możemy przedstawić, najważniejsze założenia tego systemu. Eksperci podatkowi z Business Tax Professionals omówią je w trakcie bezpłatnego webinarium, które odbędzie się 19 maja 2022 r. w godz. 10:00 – 11:15. Aby wziąć udział w spotkaniu, wystarczy wypełnić krótki formularz rejestracyjny dostępny na stronie: https://b-tax.pl/2022-05-19_efaktury/.
Zapraszamy i do zobaczenia!
Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź »
Polski Ład. Ściąga dla przedsiębiorców, księgowych, kadrowych (PDF)
Tylko teraz
Przejdź do sklepu
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS