Zawór EGR to jeden z ekologicznych wynalazków motoryzacji. Na czym polega jego praca? Podczas jazdy ze stałą prędkością wpuszcza do komory spalania spaliny. W ten sposób sprawia, że gazy wydechowe auta są mniej nasycone tlenkami azotu. Gdy obciążenie silnika rośnie lub na biegu jałowym, zawór EGR powinien pozostawać w pozycji zamkniętej. Tyle teoria. W praktyce mechanizm działa dokładnie w taki sposób, jednak na dystansie 100 – 150 tysięcy kilometrów. Później zaczyna ujawniać pierwsze objawy awarii.
Na czym polega usterka zaworu EGR? Od wewnętrznej strony jest oblepiany nagarem. A ten najpierw ogranicza przepływ spalin, a później doprowadza do zablokowania zaworu – ten może stanąć w pozycji otwartej lub zamkniętej. EGR w pierwszej kolejności można czyścić – zabieg usuwania oleistego osadu kosztuje jakieś 100 – 300 złotych. Alternatywą jest wymiana mechanizmu. W takim przypadku koszty sięgają kwoty oscylującej między 300 a 1200 złotych.
Zobacz również: Kalkulator alkomat
Objawy zapchanego EGR:
- chwilowe braki mocy:
- na niskich obrotach,
- w fazie rozgrzewania silnika w silniku benzynowym,
- na wysokich obrotach w dieslu,
- wyświetlanie kontrolki Check Engine,
- szarpanie silnika w czasie przyspieszania,
- nierównomierna praca silnika na biegu jałowym,
- wyraźny wzrost zużycia paliwa,
- problemy z rozruchem silnika.
Zobacz również:
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS