Uczniowie branżowej szkoły prezentujący nowy ciągnik
Dobiega końca rok 2024, podczas którego mieliśmy okazję uczestniczyć w wielu wydarzeniach związanych z obchodami setnej rocznicy powstania szkoły w Golądkowie. Postanowiliśmy zapytać panią dyrektor Ewę Leszczyńską, z jakim nastawieniem kierowana przez nią dostojna jubilatka wkracza w drugie stulecie swojego istnienia.
Podczas czerwcowego zjazdu absolwentów został uroczyście otwarty budynek dworku, który po gruntownym remoncie zyskał nowe oblicze i przeznaczenie. Czy od września odbywają się tam zajęcia dla uczniów?
Remont dworku trwał ponad rok i prowadzony był pod czujnym okiem konserwatora zabytków. Efekt końcowy jest naprawdę imponujący. Budynek przeznaczony jest przede wszystkim dla uczniów kształcących się w zawodzie technik architektury krajobrazu. Na piętrze odbywają się zajęcia praktyczne, a na parterze mieszczą się pracownie do projektowania i przedmiotów teoretycznych. Uczniowie zdobywają wiedzę i umiejętności w komfortowych warunkach.
Szkoła wyróżnia się bazą dydaktyczną i doskonałymi warunkami do nauki. Jakie nowości, jeśli chodzi o zaplecze materialne, przyniósł rok jubileuszowy?
Doposażyliśmy zaplecze do kształcenia w każdym zawodzie, zgodnie z zapotrzebowaniem zgłaszanym przez nauczycieli i uczniów. Podobnie jak w latach ubiegłych zakupiliśmy dużo nowych pomocy dydaktycznych, których nie sposób wymienić. Wspomnę wiec tylko o zakupach wzbogacających nasz park maszynowy. Jest to: przyczepa tandem, wał uprawowy, zgrabiarka „karuzelowa” i ciągnik rolniczy. Z tych nowości najbardziej ucieszą się z pewnością uczniowie kształcący w zawodach technik mechanizacji rolnictwa i agrotroniki oraz mechanik operator pojazdów i maszyn rolniczych. To oni, wraz z nauczycielami, w ramach „zielonej pracowni” dbają o szkolne gospodarstwo ekologiczne, utrzymując grunty w dobrej kulturze rolnej. Planują strukturę zasiewów, wykonują zabiegi i pomagają w zbiorach płodów rolnych. Nowe maszyny uczynią te działania jeszcze przyjemniejszymi i bardziej efektywnymi.

Dyrektor Ewa Leszczyńska i uczeń Alan Szajczyk – wicemistrz świata w kickboxingu
Czy inwestycje w wyposażenie przekładają się na jakość nauczania i zwracają się w postaci sukcesów uczniów?
Zdecydowanie tak. Możemy pochwalić się wieloma sukcesami naszych uczniów. Przede wszystkim jest to wysoka zdawalność egzaminów zawodowych. W sesji lato 2024 aż w trzech zawodach osiągnęliśmy zdawalność na poziomie 100%. Uczniowie odnoszą też sukcesy w konkursach i olimpiadach na poziomie krajowym. W tym roku mamy finalistę Olimpiady Wiedzy i Umiejętności Rolniczych (Przemysław Świercz) oraz finalistę Olimpiady Wiedzy o Odnawialnych Źródłach Energii (Rafał Pac). Od września nasza młodzież już kilkukrotnie stanęła na podium w konkursach ogólnopolskich, między innymi w: konkursie projektowym pt. „Ogród wspomnień Wincentego Witosa” (Maja Tańska), konkursie „Co jadł Wincenty Witos” (Kacper Kowalski, Bartosz Ulatowski i Emilia Ostaszewska), konkursie na „Logo integrowanej produkcji” (Joanna Skrzydlak). Wielkim sukcesem sportowym przywitaliśmy rok szkolny. Alan Szajczyk (uczeń klasy IV), wychowanek klubu Semiramida reprezentował Polskę w kickboxingu w kategorii juniorów i zdobył tytuł Vice mistrza Świata WAKO. A kilka tygodni temu nasz Alan wywalczył srebrny medal na POLISH OPEN – Międzynarodowy Puchar Polski w Kickboxingu 2024, w kategorii kick-light / junior [m] / +94kg.

Warsztaty dla uczniów w ramach współpracy z Polskim Związkiem Łowieckim Zarząd Okręgowy w Ciechanowie
Co nowego szkoła ma do zaproponowania swoim uczniom?
Przystąpiliśmy do realizacji dwóch nowych projektów, które wzbogacą ofertę edukacyjną. W ramach pierwszego nich „ZSCKR w Golądkowie wspiera uczniów” do młodzieży będą skierowane między innymi: kursy i szkolenia zawodowe (dające dodatkowe kwalifikacje), staże uczniowskie, zajęcia pozalekcyjne i doradztwo zawodowe. Każdy z 123 uczestników zostanie objęty kompleksowym wsparciem, dzięki któremu w przyszłości będzie lepiej przygotowany do wejścia na rynek pracy i wykonywania zadań zawodowych. Drugi projekt obejmuje praktyki zagraniczne w ramach programu ERASMUS PLUS. Wiosną kolejna grupa naszych uczniów wyjedzie do Portugali, aby tam rozwinąć kompetencje zawodowe oraz zdobyć nowe umiejętności i doświadczenie pracy w międzynarodowym środowisku. Dzięki takim wyjazdom uczniowie stają się bardziej otwarci, przełamują indywidualne bariery, np. stres w posługiwaniu się językiem angielskim.

Szkolenie z rolnictwa precyzyjnego w ramach współpracy z firmą Contractus AGRO
Jeśli mowa o otwartości, to chyba śmiało można powiedzieć, że wasza szkoła jest otwarta na wszelkiego rodzaju współpracę i to również przyczynia się do atrakcyjności nauczania.
Stawiamy na szeroko rozumianą współpracę. Z kim? Z każdym podmiotem, którego statutowa działalność jest w jakiś sposób związana z działaniami podejmowanymi przez szkołę. Współpracujemy z instytutami naukowymi i uczelniami wyższymi, ośrodkami doradztwa rolniczego, pracodawcami oraz wieloma innymi instytucjami działającymi w sektorze rolnym. Nie ma tygodnia, w którym nie odbywałyby się w naszej szkole spotkania, warsztaty czy szkolenia będące wymiernym efektem tej współpracy. Jednocześnie sami staramy się być wrażliwi na potrzeby środowiska, w którym funkcjonujemy. Drzwi naszej szkoły są otwarte dla uczniów szkół podstawowych i przedszkoli. Wykorzystujemy posiadaną bazę dydaktyczną do organizowania różnego rodzaju wydarzeń o charakterze edukacyjnym, kulturalnym czy integracyjnym dla lokalnej społeczności. Już niebawem będziemy gościli przedszkolaków z okazji zbliżających się Mikołajek.
Czego możemy życzyć szkole wkraczającej w drugie stulecie swojego istnienia?
Zawsze powtarzam, że szkoła to ludzie, którzy ją tworzą, a szkoła w Golądkowie miała dotąd szczęście do ludzi i z pewnością dalej życzyłaby sobie: rozważnej kadry zarządzającej, mądrych nauczycieli, oddanych pracowników, ambitnych uczniów i wspierających rodziców. r.
Komentarze
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS