Budynek dworca w tym miejscu stał do czerwca 2016 roku. Był już wtedy w agonalnym stanie. Zdewastowany, ze ścianami pomalowanymi bazgrołami i graffiti. Co ciekawe, jeszcze w 1999 roku dworzec prezentował się zupełnie dobrze: odnowiono go wtedy z okazji wizyty Jana Pawła II w Sosnowcu.
Budynek dworca PKP Sosnowiec – Dańdówka przed wyburzeniem arch. GW
Wyburzenie miało związek z projektem PKP, który zakładał zlikwidowanie około 500 obiektów. W naszym regionie w gruz zamieniono wtedy piękny przed laty dworzec w Strzemieszycach, obiekty w Kazimierzu Górniczym i sosnowieckim Jęzorze.
Najstarsze z tej listy były dworce w Kazimierzu i Strzemieszycach, które pochodziły z lat 80. XIX w. – czasów, kiedy budowano Drogę Żelazną Iwanogrodzko-Dąbrowską. Budynek w Jęzorze powstał w roku 1927. Natomiast dworzec Sosnowiec-Dańdówka był budynkiem powojennym.
Nowoczesna nastawnia w miejscu starego dworca PKP Sosnowiec-Dańdówka
Obecnie trwają prace przy budowie nowej nastawni. Widać także już nowy ślad jezdni przy zjeździe z ul. Niweckiej. Zmiany zachodzą w ramach inwestycji wartej 61 milionów złotych.
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informują, że zwiększy się dzięki niej przepustowość linii towarowej, łączącej Dąbrowę Górniczą Towarową z katowickim węzłem kolejowym, Katowicami-Muchowcem. Linia nr 17 krzyżuje się tutaj z linią kolejową nr 62 Tunel-Sosnowiec Główny.
Zmiany na stacji Sosnowiec-Dańdówka obejmują także wymianę torów, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz sieci trakcyjnej. 17 rozjazdów zostanie wyposażonych w system elektrycznego ogrzewania. Ma to zapobiec zamarzaniu przejazdów, a co za tym idzie – zapewni sprawny przejazd składów.
Dzięki nowym torom, rozjazdom, sieci trakcyjnej i urządzeniom sterowania ruchem kolejowym pociągi pojadą tutaj szybciej. Prędkość na stacji wzrośnie do 80 km/godz.
Inwestycja jest częścią projektu “Prace na południowo-wschodniej obwodnicy GOP wraz z przyległymi odcinkami” i odbywa się w systemie “projektuj i buduj”. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w IV kwartale 2021 roku.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS