Ceny żywności w sklepach w przeważającej większości cały czas rosną. Wśród najszybciej drożejących produktów są słodycze (14,3 proc. rok do roku), na drugim miejscu znalazły się napoje bezalkoholowe, które zdrożały o 13,8 proc. Dwucyfrowe tempo wzrostu mają też dodatki spożywcze, chemia gospodarcza i warzywa.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
W badaniu, które przeprowadził UCE Research i Uniwersytet WSB Merito, pod lupę wzięto 17 kategorii produktów spożywczych. W 13 przypadkach ceny poszły w górę, staniały zaledwie cztery kategorie.
Mimo to, od ponad dwóch tygodni dwa największe dyskonty w Polsce prowadzą ze sobą bezpośrednią rywalizację cenową. Biedronka wysyła smsy dyskredytujące ofertę Lidla, niemiecka sieć w odpowiedzi obniża ceny. Biedronka ripostuje, zmieniając cenówki w ciągu dnia na jeszcze niższe, niż te przedstawione przez jej konkurencję.
W Lidlu i Biedronce zrobiło się taniej
Okazuje się, że wojna cenowa nie jest wyłącznie PR-owym zabiegiem. W sklepach naprawdę zrobiło się taniej. Serwis dlahandlu.pl zrobił w lutym swój własny koszyk zakupowy i porównał go z analogicznym koszykiem z grudnia ubiegłego roku.
W Biedronce zestaw 50 wybranych produktów kosztuje w tej chwili 5 zł mniej (z 368 zł na 363 zł). W Lidlu ceny spadły o 22,50 zł do 355 zł. Dla porównania w Aldi koszyk kosztuje obecnie tyle samo, co w grudniu, a w Netto cena poszła w górę o 10,50 zł.
Przyczyny wojny cenowej Lidla z Biedronką
W rozmowie z Finanse WP Michał Pajdak z Uniwersytetu WSB tłumaczył, że obie sieci zdecydowały się na bezpośrednią konfrontację, by zmarginalizować marketingowo resztę swojej konkurencji.
– Budują dwa plemiona, za którymi stają żołnierze w postaci konsumentów. Mają też twardy elektorat, który prowadzi aktywny dyskurs publiczny w mediach społecznościowych. Broni jednej sieci, atakuje drugą – opowiadał ekspert.
Obaj liderzy rynku poza tym, że walczą też ze sobą, rywalizują także z mniejszymi dyskontami o zagospodarowanie klientów małych wiejskich sklepików. Te ostatnie wymierają, razem ze swoimi właścicielami, lub po prostu znikają z rynku, nie wytrzymując rosnących kosztów prowadzenia działalności.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS