Coraz więcej emerytów i rencistów na Opolszczyźnie ma konto w banku. Opolski ZUS już prawie 80 procent świadczeń przekazuje bezgotówkowo.
Opolskie na czele
Emeryci i renciści z naszego regionu są w krajowej czołówce pod względem ubankowienia. To znaczy że, zdecydowana większość chce, by ich należności ZUS co miesiąc przekazywał na rachunki bankowe.
– Na przykład w maju wniosek o przyznanie emerytury złożyło w regionie 539. Aż 450 osób zdecydowało, żeby pieniądze przelewać im na konto w banku. Zatem taką decyzję podjęło ponad 80 procent nowych emerytów. W skali kraju odsetek klientów z przelewami był mniejszy. W maju, na 20,8 tysiąca osób w Polsce, które poprosiły po raz pierwszy o wyliczenie emerytury, numer rachunku bankowego wskazało 16,5 tysiąca. To niecałe 75 procent nowych świadczeniobiorców. Widać ewidentnie, że seniorzy na Opolszczyźnie są powyżej średniej krajowej w kwestii korzystania z bankowości – Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS w Opolu.
Rośnie odsetek seniorów, którzy preferują elektroniczny przepływ pieniędzy. Opolski ZUS podaje wymowne statystyki. W maju br. na rachunki bankowe wypłacił 121,5 tys. emerytur, a za pośrednictwem listonosza lub skrzynki pocztowej te świadczenia odebrało 26,3 tys. adresatów. Rok wcześniej czyli w maju 2020 r. proporcje były nieco inne. Wówczas ZUS zrealizował przelewy do 119 tys. emerytów, a „na rękę” świadczenie pobrało przeszło 28 tys. opolskich emerytów.
Sympatię do ubankowienia widać nie tylko u osób, które wypełniają wnioski o wyliczenie i wypłatę emerytury. Pozostałe świadczenia wypłacane przez opolskie placówki ZUS cieszą się jeszcze wyższym stopniem ubankowienia. Taki wariant jest wybierany przez klientów sięgających po renty z tytułu niezdolności do pracy (84 proc.), renty rodzinne (81,4 proc.), emerytury pomostowe (88 proc.), nauczycielskie świadczenia przedemerytalne (98,3 proc.) czy renty socjalne.
Dowiedz się i zdecyduj
Obecnie nie ma obowiązku podawania numeru konta przy składaniu wniosku o świadczenia w ZUS. To indywidualna decyzja klienta. Jednak ZUS podkreśla zalety posiadania rachunku bankowego jako opcji bezpiecznej i wygodnej. Pokazuje też, że osoby starsze nie muszą być wykluczone z rynku usług cyfrowych. Dlatego potencjalnych świadczeniobiorców zachęca do zapoznania się z założeniami akcji „Bezpiecznie, zdrowo, bezgotówkowo”. TUTAJ można sięgnąć po szczegółowe informacje i materiały kampanii o bezpłatnym podstawowym rachunku płatniczym. O tym jak założyć konto, jak zmienić sposób wypłaty świadczeń
w ZUS oraz o bezpieczeństwie dla seniorów w sieci.
Sebastian Szczurek
regionalny rzecznik prasowy ZUS
województwa opolskiego
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS