A A+ A++

Nie od dziś wiadomo, że praktyka pozwala na lepsze i szybsze przyswojenie wiedzy, niż teoria. Z tego założenia wyszli również pracownicy Centrum Badawczo-Rozwojowego w Płocku, którzy zapraszają na wyjątkowe lekcje chemii.

Choć Centrum Badawczo-Rozwojowe zostało uruchomione zaledwie nieco ponad rok temu, to jego wnętrza i możliwości mieli okazję już oglądać zarówno studenci, jak i ich młodsi koledzy. Zgodnie z założeniami, w CBR prowadzone są nie tylko działania, prowadzące do efektywniejszego opracowywania nowych technologii i produktów. Placówka kształci też młode pokolenia osób związanych na przykład z branżą nowych technologii, mobilności, paliw wodorowych czy cyfryzacji w przemyśle.

Jak informowaliśmy, w drugiej połowie sierpnia CBR w Płocku odwiedzili studenci w ramach programu stażowego, a na początku września dzieci w wieku szkolnym. Okazuje się, że to dopiero początek.

– Chcemy pokazywać studentom, jak wygląda ta część naszej działalności, która jest odpowiedzialna za rozwój, za opracowywanie nowych, zielonych technologii – mówi Beata Karpińska, Kierownik Projektu w Biurze Innowacji i Rozwoju Nowych Technologii PKN ORLEN. – Nie jesteśmy obiektem, który jest otwarty w trybie ciągłym dla zwiedzających, bo nie taka jest nasza rola. Naszą rolą jest badanie i testowanie – tłumaczy.

Beata Karpińska, Kierownik Projektu w Biurze Innowacji i Rozwoju Nowych Technologii PKN ORLEN

Podkreśla, że w CBR mieszczą się instalacje pilotażowe, które odzwierciedlają warunki panujące w Zakładzie Produkcyjnym PKN ORLEN. Dzięki temu można testować i ulepszać nowe produkty czy surowce.

– Ale jesteśmy też otwarci szczególnie na dzieci i młodzież. Mamy część edukacyjną i chcemy zapraszać młodych ludzi, żeby uczyć ich zainteresowania nauką, analitycznego myślenia. Być może z tych młodych pokoleń wyrosną nowi chemicy, nowi odkrywcy, którzy będą przyszłością naszej firmy. Dlatego zależy nam również na tym, by inspirować młode pokolenie – wyjaśnia Beata Karpińska.

Czego młodzi naukowcy mogą dowiedzieć się w CBR i co zobaczyć?

– Mogą korzystać ze znajdującej się tu infrastruktury, dowiedzieć się co powstaje z ropy naftowej, gdzie ona jest obecna, w których przedmiotach codziennego użytku, czy gdzie są obecne wytwory PKN ORLEN. Mogą zacząć myśleć o tym, jak wykonać te same rzeczy z surowców, które są niekoniecznie pochodzenia kopalnego (być może biologicznego), jak zastępować konwencjonalne technologie nowymi rozwiązaniami, które są bardziej ekologiczne i będą zmniejszały ślad węglowy. Generalnie zależy nam na tym, żeby zainteresować młodych ludzi chemią, bo chemia to przecież życie – argumentuje nasza rozmówczyni.

Opiekunowie grup szkolnych, którzy chcieliby odwiedzić Centrum Badawczo-Rozwojowe w Płocku, mogą zgłosić się i porozmawiać z panią Beatą o tym, jak uatrakcyjnić lekcje chemii czy pokazać młodym ludziom w jaki sposób powstają nowe technologie.

– To przecież nie jest tak, że one powstają znikąd i od razu realizowana jest duża, pełnowymiarowa instalacja. Są liczne etapy pośrednie, wymaga to wielu lat doświadczeń. Możemy pokazać dzieciom i młodzieży instalacje w miniaturze, które będą bardziej mieściły się w ich wyobraźni, a jednocześnie będą na tyle atrakcyjne, że być może zaczną myśleć „Jak to działa?” – podsumowuje Beata Karpińska.

Studenci w Centrum Badawczo-Rozwojowym. Czego dowiedzieli się o tym ośrodku?

Mali naukowcy w Centrum Badawczo-Rozwojowym [FILM, ZDJĘCIA]

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPolicja Opole: Olimpiada przedszkolaków z opolskimi policjantami
Następny artykułAmerykanie będą wściekli. Putin przyznał rosyjskie obywatelstwo Edwardowi Snowdenowi