Miasto otworzyło oferty na przygotowanie projektu i budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego wraz z nowym przebiegiem DK-46 w Częstochowie. Dzięki tej inwestycji powstanie bezkolizyjny zjazd w kierunku Kielc i pobliskiego Olsztyna. Inwestycję chcą zrealizować dwie firmy. Różnica w ofertach jest ogromna. Firma Budimex twierdzi, że mogłaby zrealizować prace za 241 mln zł, a Strabag za 490,6 mln zł.
Inwestycja “Bugajska bis” jest jedną z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców Częstochowy. Gdy myślimy o skrzyżowaniu dawnej “gierkówki” z ulicą Bugajską w Częstochowie nic poza niekończącymi się korkami w tym miejscu, nie przychodzi nam do głowy. Sam skręt w lewo w kierunku Olsztyna to jedno. Kilkaset metrów dalej znajduje się przejazd kolejowy – przejeżdżają tam między innymi pociągi z i do Katowic. Ruch kolejowy jest spory, szlabany są zamknięte, więc znowu swoje trzeba odstać.
Korki na dawnej gierkówce w tym miejscu tworzyły się nie tylko w kierunku Katowic, ale i w kierunku Łodzi. Dlatego też już od dawna przymierzano się do stworzenia tak zwanej Bugajskiej bis. W ramach prac ma powstać zupełnie nowa droga wylotowa w kierunku Olsztyna, a także dwupoziomowy węzeł przy alei Wojska Polskiego. Do tego wiadukt nad torami PKP i most nad Wartą.
W ramach inwestycji zaplanowano budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego (DK 91) wraz z nowym przebiegiem DK 46 w Częstochowie. Za jej sprawą Częstochowa zyska nową “wylotówkę” w kierunku Jury Krakowsko-Częstochowskiej, a także województwa świętokrzyskiego. Dzięki niej ma poprawić się układ komunikacyjny w mieście i zostać wyprowadzony ruch z najbardziej obleganych fragmentów miejskich dróg. Chodzi między innymi o aleję Pokoju, czy ulicę Legionów. W ramach prac ma powstać tak zwana południowa obwodnica Częstochowy.
Zakres robót jest ogromny. Prace obejmują m.in.:
- budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego DK-91 (dawniej DK-1) z drogą krajową DK-46,
- przebudowę fragmentu alei Wojska Polskiego,
- budowę nowego odcinka DK-46 od granic miasta z gminą Olsztyn do projektowanego węzła drogowego z DK-91 (DK-1) z dostosowaniem do możliwości dobudowy drugiej jezdni DK-46 na odcinku pomiędzy DK-91 (DK-1) a przedłużeniem ul. Korfantego,
- budowę ulicy Smolnej,
- budowę mostu nad Wartą oraz wiaduktu nad linią kolejową,
- przebudowę istniejącego obiektu mostowego nad torem bocznicowym dawnej Huty Częstochowa,
- budowę dróg i skrzyżowań obsługujących teren położony wzdłuż projektowanego połączenia po zamknięciu istniejącego przejazdu drogowego przez linię kolejową relacji Częstochowa – Katowice,
- budowę ciągów pieszych, dróg rowerowych i zatok autobusowych,
- budowę dróg dla pieszych i rowerów do projektowanego przejścia podziemnego pod linią kolejową w miejscu obecnego przejazdu kolejowego w ul. Bugajskiej,
- budowę dróg rowerowych w ciągu DK-91 (DK-1) na przebudowywanym odcinku,
- budowę stanowiska do ważenia pojazdów z parkingiem i monitoringiem na wlocie do miasta,
- budowę drogowej stacji pomiarowej i meteo w ciągu DK-91 (DK-1),
- budowę oświetlenia ulicznego w ciągu DK-91 (DK-1),
- oraz budowę nowego oświetlenia w nowym przebiegu DK-46.
Inwestycja miałaby być jednym z elementów kompleksowej przebudowy drogi krajowej DK 46 w granicach Częstochowy. Jej celem jest udrożnienie DK 46 i możliwie najszybsze wyprowadzenie ruchu tranzytowego na linii Opole – Kielce poza obręb zwartej zabudowy miejskiej. Z samej tylko firmy Guardian Glass każdego dnia wjeżdża i wyjeżdża ok. 200 ciężarówek, które generują dodatkowy ruch przez miasto. Ma też pozwolić na łatwiejszy dostęp do terenów inwestycyjnych zlokalizowanych na obszarze byłej Huty Częstochowa, w tym Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. z DK-91 (dawniej DK-1), a także autostradą A-1.
Budowa nowego węzła jest funkcjonalnie związana z budową połączenia drogowego ul. Wojciecha Korfantego z ul. Bugajską, która ruszyła w październiku ubiegłego roku. Realizacja obu tych inwestycji pozwoli na wygodny dojazd do strefy przemysłowej na Kucelinie zarówno z DK-46 od strony wschodniej, jak i z DK-91 od południa (przez nowy fragment drogi).
Miasto otrzymało wstępną promesę dofinansowania inwestycji „Bugajska bis” w wysokości do 250 mln zł w ramach V edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Dlatego Miejski Zarząd Dróg mógł rozpisać przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj, w którym oferty złożyły dwie firmy: Budimex S.A. z Warszawy (z propozycją realizacji zadania za blisko 241 mln zł) oraz Strabag – Infrastruktura Południe z Wrocławia (z ofertą opiewającą na 490,6 mln zł).
– Obecnie – po otwarciu ofert miasto wystąpi do odpowiedniego ministerstwa o wystawienie promesy ostatecznej dofinansowania z Programu Inwestycji Strategicznych, a następnie – po jej uzyskaniu – uwzględni jej wysokość w uchwałach budżetowych – mówi Włodzimierz Tutaj, rzecznik prasowy magistratu. – Rozstrzygnięcie przetargu może nastąpić więc po stosownej korekcie budżetu miasta, niezbędne jest także oczywiście dokładne zbadanie prawidłowości obu złożonych w przetargu ofert, co będzie trwać w najbliższych tygodniach. Wartość promesy ostatecznej, która jest wyliczana od kwoty zadania po rozstrzygnięciu przetargu może być niższa od wysokości promesy wstępnej, która w przypadku budowy węzła „Bugajska bis” wynosi 250 mln zł. Minimalny poziom wkładu własnego samorządu w tym programie to 2% wartości kontraktu – nie licząc kosztów nadzoru inwestorskiego, wykupów gruntów czy potencjalnych prac dodatkowych, które okazują się niezbędne w trakcie realizacji inwestycji – tłumaczy Włodzimierz Tutaj.
W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia przetargu i podpisania umowy z wykonawcą dofinansowanie z Programu Inwestycji Strategicznych ma być wypłacane – w przypadku takiej inwestycji jak „Bugajska bis” (trwającej dłużej niż 12 miesięcy) – w 2 transzach, zgodnie z harmonogramem realizacji inwestycji (dopiero po zrealizowaniu kolejnych etapów inwestycji).
Wyłoniony wykonawca na realizację inwestycji będzie mieć maksymalnie 4 lata od dnia zawarcia umowy.
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS