A A+ A++

Większość z nas zainteresowana jest raczej działalnością NASA w zakresie misji kosmicznych i z wypiekami na twarzy śledzimy kolejne doniesienia o powrocie na Księżyc czy locie na Marsa, to amerykańska agencja kosmiczna zajmuje się również nieco bardziej „przyziemnymi” sprawami. Chociaż określenie przyziemne może i nie jest tu najtrafniejsze, bo mowa o inwestycjach w lotnictwo, a konkretniej lotnictwo bardziej przyjazne środowisku, czyli samoloty elektryczne, które chce wprowadzić do użytku jeszcze przed 2035 rokiem. W tym celu podejmuje się współpracy z przedsiębiorstwami lotniczymi, dzieląc się swoim doświadczeniem i narzędziami, a konkretniej systemem Electrified Aircraft Propulsion (EAP).

Ten ma doczekać się solidnego doinwestowania, aby poprawić wydajność paliwa, emisji i poziomów hałasu w komercyjnych samolotach transportowych. NASA chce również zademonstrować, że ma więcej niż jeden plan dla EAP w przypadku samochodów wąskokadłubowych (samolot pasażerski lub transportowy z jednym przejściem między fotelami ustawionymi w rzędach), więc każda flota będzie mogła z niego skorzystać. Agencja chciałaby zademonstrować te możliwości w locie, więc szuka obecnie propozycji ze strony producentów, celując głównie w mniejsze samoloty, w tym komercyjne, jak samoloty turbośmigłowe, regionalne odrzutowce czy wspomniane wąskokadłubowce. 

Co więcej, NASA szuka również propozycji w zakresie demonstracji na ziemi i w locie systemów dla samolotów poddźwiękowych ze zintegrowanymi układami napędowymi klasy megawatowej. Agencja twierdzi bowiem, że jej badania pokazuję, że elektryfikacja napędów samolotów może mieć znaczący wpływ na redukcję zużywanej energii i emisji dwutlenku węgla i azotu – w taki sam sposób, jak silniki elektryczne produkują mniej emisji przyczyniających się do zmiany klimatu. Nie da się też ukryć, że przejście na bardziej zrównoważone paliwa w przypadku samolotów stało się ostatnio bardzo popularnym tematem. Wystarczy tylko wspomnieć, że np. pod koniec stycznia Boeing poinformował, że chce, by przed końcem dekady wszystkie jego samoloty latały na paliwach ekologicznych, bo obecnie możliwe jest korzystan … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułStyl Hamptons – szyk na cały rok
Następny artykułAMD Radeon RX 6700 XT ma być bardzo trudno dostępny. Kolejne źródło potwierdza późniejszą premierę modelu RX 6700