A A+ A++

To największy upadek linii lotniczej na świecie. Brazylijsko-chilijski LATAM wystąpił do amerykańskiego sądu upadłościowego o ochronę przed wierzycielami.

Linia ma swoje filie w Peru, Kolumbii, Ekwadorze i w USA. To druga lotnicza ofiara kryzysu Covid-19 na tym kontynencie. Wcześniej zbankrutowała kolumbijska Avianca.

CZYTAJ: Jeden z najstarszych przewoźników świata bliski bankructwa

Pandemia Covid-19 tak drastycznie pogorszyła sytuację finansową LATAM, że zarząd linii lotniczej nie miał innego wyjścia, jak skorzystanie z amerykańskiej ustawy Chapter 11, która chroni go przed wierzycielami w Stanach Zjednoczonych. A tam ma ich najwięcej. Przewoźnik w ostatni weekend zaczął się przygotowywać do wznowienia działalności po uziemieniu w marcu 95 procent samolotów. Na lipiec planował wznowienie przynajmniej 18 procet dawnych operacji. Te plany pokrzyżował prezydent USA Donald Trump, który w obawie przed rozprzestrzenianiem się Covid-19 zawiesił ruch lotniczy dla cudzoziemców między Brazylią a USA, głównymi rynkami LATAM.

LATAM bronił się przed bankructwem przez wiele dni. — Wprowadziliśmy w życie wiele posunięć oszczędnościowych, aby jakoś przetrwać tę nadzwyczajną sytuację w branży. Ale wystąpienie o ochronę przed wierzycielami wydaje się w tej chwili najwłaściwszym rozwiązaniem – tłumaczy decyzję prezes LATAM Roberto Alvo. Skorzystanie z Chapter 11 oznacza procedurę upadłościową umożliwiającą restrukturyzację firmy. W tym samym czasie linia może nadał wykonywać operacje lotnicze. W wypadku LATAM pozostawiono bez zmian funkcjonowanie baz w Brazylii, Argentynie i Paragwaju.

Największym akcjonariuszem brazylijsko-chilijskiego przewoźnika są amerykańskie Delta Airlines, które rok temu zapłaciły 2,25 mld dolarów za 20-procentowy pakiet akcji i w ten sposób umocniły się w Ameryce Łacińskiej. Jest bardzo mało prawdopodobne, aby amerykański przewoźnik, który sam skorzystał z pomocy państwa, mógł teraz pomóc Brazylijczykom i Chilijczykom. Finansowanie zapewniają natomiast inni akcjonariusze, w tym rodziny Cueto i Amaro, a także linia Qatar Airways, którzy łącznie są gotowi wesprzeć linię kwotą 900 mln dolarów.

ZOBACZ TEŻ: Za 3 miliardy euro powstanie nowa linia lotnicza… Alitalia

W komunikacie po ogłoszeniu upadłości LATAM pisze: „Będziemy bardzo wdzięczni, gdyby także inni akcjonariusze byli gotowi wesprzeć nas finansowo, oczywiście w ramach obowiązującego prawa”. I dodaje, że w tej chwili ma 1,3 mld dolarów w gotówce. To oznacza, że kwota pozostała niezmieniona od kwietnia, mimo że utrzymanie obecnej działalności kosztu … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMinister Ardanowski apeluje do nauczycieli. Nauczycielka historii Agnieszka Jankowiak-Maik komentuje
Następny artykułCzeka praca w Starostwie Powiatowym