A A+ A++

Najwięcej skarg do Rzecznika Praw Pacjenta dotyczy dostępności do lekarzy POZ, częściej dzwonią kobiety niż mężczyźni i znacznie więcej telefonów jest z dużych województw. Liczba interwencji Rzecznika na podstawie zgłoszeń pacjentów wzrosła w ubiegłym roku o 50 proc. – wynika z analizy rozmów na infolinii RPP.

Bezpłatna infolinia jest dla Rzecznika Praw Pacjenta cennym źródłem informacji o problemach i wątpliwościach pacjentów, a także o wskazywanych przez nich nieprawidłowościach w systemie ochrony zdrowia.

Najwięcej zgłoszeń dotyczy problemów z dostępnością do lekarzy POZ

Tematyka zgłoszeń w okresie pandemii nie zmieniła się w 2020 i 2021 r., jednak na pewne zagadnienia pacjenci kładli większy nacisk. W 2021 r. w zgłoszeniach pacjentów dominowała  problematyka dotycząca:

  • Dostępu do lekarza POZ, czyli odmowy rejestracji wizyt czy udzielenia świadczenia w  stanie nagłym, odmowy wizyty domowej, przyjęcia deklaracji wyboru lekarza pierwszego kontaktu. Bardzo często zgłaszany był problem braku kontaktu z rejestracją podmiotu (telefonicznego czy e-mailowego), nieodbierania telefonów a nawet odmowy rejestracji osobistej w  placówce. 
  • Kolejek pacjentów oczekujących na świadczenia. Pacjenci zgłaszali uwagi do długiego czasu oczekiwania, szczególnie do niektórych poradni specjalistycznych m.in.: kardiologicznej, ortopedycznej, endokrynologicznej, okulistycznej, czy neurologicznej. Kolejki dotyczyły również planowego leczenia szpitalnego, a także w znacznym stopniu rehabilitacji ambulatoryjnej i szpitalnej.
  • Porodów w  warunkach reżimu sanitarnego. Pacjenci, kobiety i  ich partnerzy, często zgłaszali zastrzeżenia dotyczące wdrożonego w  podmiotach na oddziałach położniczych standardu porodu w maseczkach, czy również zakazu bądź ograniczenia w odwiedzinach nowonarodzonych dzieci.
  • Zakazu odwiedzin w szpitalach ze względu na epidemię. Brak odwiedzin był szczególnie uciążliwy dla pacjentów starszych i ciężko chorych. Problem ten był zgłaszany również w kontekście SOR i dotyczył braku możliwości obecności osoby towarzyszącej, nawet w przypadku osób starszych, niepełnosprawnych czy niesamodzielnych.
  • Trybu korzystania z prawa pacjenta do informacji. Często bliscy nie mogli uzyskać informacji o stanie zdrowia pacjenta, byli odsyłani od lekarza do lekarza, bądź przekazane wyjaśnienia były niepełne i sprzeczne.
  • Warunków zapewniania dodatkowej opieki pielęgnacyjnej. Częstym problemem zgłaszanym przez pacjentów była odmowa zapewnienia dodatkowej opieki pielęgnacyjnej ze względu na ograniczenia związane z epidemią, nawet dla pacjentów z niepełnosprawnością.
  • Odsyłania pacjentów do innych miejsc udzielania świadczeń zdrowotnych. Niejednokrotnie chorzy nie otrzymywali pomocy medycznej ze względu na rejonizację.
  • Odwoływanie planowych wizyt i innych procedur leczniczych bez wskazania nowego terminu, w wielu przypadkach odwoływanie terminów zaplanowanych świadczeń miało miejsce kilkukrotnie.
  • Dostępu do dokumentacji medycznej Zastrzeżenia pacjentów dotyczyły m.in.: odmowy lub nieuzasadnionej zwłoki w udostepnieniu dokumentacji medycznej, pobierania – niezgodnych z obowiązującymi przepisami – opłat za udostępnienie dokumentacji medycznej, zastrzeżenia do wpisów w dokumentacji medycznej.

Częściej dzwonią kobiety niż mężczyźni

Z analizy zgromadzonych danych za 2021 r. wynika, że najczęściej za pośrednictwem TIP z Rzecznikiem kontaktują się kobiety, z którymi rozmowy stanowią 62 proc. wszystkich zarejestrowanych połączeń. Mężczyźni dzwonili niemal dwukrotnie rzadziej. Może to wynikać z faktu, że kobiety kontaktują się nie tylko w  swoich sprawach, ale też działają w  imieniu osób chorych, większość w imieniu swoich bliskich (zarówno dzieci, jak i seniorów).

Liczba telefonów podwoiła się w stosunku do danych sprzed pandemii

Rok 2021 był czasem szerokiego dostępu do szczepień przeciwko Covid-19, przy  jednoczesnych kolejnych falach zakażeń. Skutkowało to nawarstwieniem się problemów związanych z: ograniczeniem dostępności do świadczeń (część podmiotów dedykowana była tylko leczeniu chorych z  zakażaniem Covid-19) i zainteresowaniem pacjentów Narodowym Programem Szczepień, jako formą zabezpieczenia się przed zakażeniem.

Sytuacja epidemiczna w Polsce wpłynęła na wzrost zapotrzebowania na wsparcie i pomoc ze strony Rzecznika Praw Pacjenta. Liczba wszystkich połączeń telefonicznych wzrosła o ok. 100 proc. w porównaniu do czasu sprzed epidemii (rok 2019 – 66,5 tys., rok 2020 – 110 tys., rok 2021 – 133 tys.). 

– Wskazuje to na stałe i wysokie zapotrzebowanie ze strony społeczeństwa na wsparcie przez Rzecznika Praw Pacjenta. Dzięki pomocy doświadczonych konsultantów Biura, obywatel może uzyskać fachową informację z  zakresu praw pacjenta, jak również zostać właściwie pokierowany przez nich po systemie ochrony zdrowia – co wielokrotnie przyczynia się do rozwiązania problemu dzwoniącego czytamy w raporcie.

Najwięcej osób dzwoni z mazowieckiego, najmniej – z Podkarpacia i Lubelszczyzny

Według danych pozyskanych od pacjentów w trakcie rozmów telefonicznych (42 proc. wskazało lokalizację, pozostali zastrzegli anonimowość), najliczniejszą dzwonili mieszkańcy dużych województw: najwięcej zgłoszeń zarejestrowano z województwa mazowieckiego, dolnośląskiego i lubuskiego. Najmniej – z podkarpackiego, lubelskiego i świętokrzyskiego. Dzwoniły też osoby spoza granic Polski.

Zróżnicowana liczba zgłoszeń z poszczególnych województw może być zależna od wskaźnika liczby mieszkańców i podmiotów leczniczych w poszczególnych województwach oraz udzielanych w nich świadczeń zdrowotnych.

– Może też wynikać również z większej ilości mniejszych społeczności lokalnych, w których mieszkańcy znają się nawzajem, co powstrzymuje ich od składania oficjalnych skarg. Warto zapewne rozważyć również poziom świadomości społecznej w zakresie praw pacjenta – twierdzą autorzy raportu.

Liczba interwencji RPP w oparciu o zgłoszenia na Infolinii wzrosła o 50 proc.

Liczba podjętych na podstawie zgłoszeń na Infolinii interwencji w  podmiotach udzielających świadczeń zdrowotnych, w  indywidualnych sprawach pacjentów i  w  sytuacjach szczególnych (ze względu na charakter zgłoszenia i wysokie zagrożenie naruszenia praw pacjenta) w 2021 r. wzrosła o ok. 50% w porównaniu do roku 2020). 

Źródło: RPP

Polecamy także: 

Rzecznik Praw Pacjenta: chory musi mieć zapewnione prawo do intymności w szpitalu i gabinecie

400 błędów szpitali w rejestrze Rzecznika Praw Pacjenta. A to nie koniec

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze Internautów do artykułu:
Najwięcej zgłoszeń na infolinię RPP dotyczy traktowania pacjentów w POZ. Jeżeli uważasz, że komentarz powinien zostać usunięty, zgłoś go za pomocą linku “zgłoś”.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJoel Banks nowym trenerem siatkarzy PGE Skry Bełchatów
Następny artykułByły współpracownik Tomasza Lisa: Nigdy nie zachowywał się jak mobber