A A+ A++

W sierpniu spadło kilka składowych Barometru Nastrojów Konsumenckich GfK. Najgorsze są oceny przyszłej sytuacji gospodarczej kraju – tu spadek wyniósł 6,9 p.p., z poziomu -22,2 do -29,1 pkt.

Spadły oceny bieżącej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 1,7 p.p., z poziomu -5,9 do -7,6) oraz oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (o 3,2 p.p., z poziomu -5,1 do -8,3 pkt.).

Wzrosła jedynie skłonność do zakupów – tu wskaźnik poszedł w górę o 2,8 p.p., z poziomu -2 do 0,8.

Pandemia ciągle kładzie się cieniem na nastrojach konsumentów

Po dynamicznym odbudowywaniu się głównego wskaźnika nastrojów konsumenckich w ostatnich trzech miesiącach, w sierpniu odnotowano wyhamowanie tego trendu. Okres między majem a lipcem był czasem, w którym konsumenci oswajali się z wirusem i życiem w nowych okolicznościach. Rosło przekonanie, że coraz lepiej, zarówno oni sami, jak i rządzący, radzą sobie z zarządzaniem w okresie pandemii. Odpowiednio w skali mikro i w skali makro. Był to czas adaptacji do nowych warunków, czas oswajania rzeczywistości. Jednocześnie w wybranych grupach społecznych narastało przekonanie (i narasta do dziś), iż ograniczenia wprowadzone przez rządy poszczególnych państw w momencie wybuchu pandemii były przeskalowane, a rzeczywisty stopień zagrożenia – przeszacowany.

Dodatkowym bodźcem pozytywnie wpływającym na nastroje były różne czynniki o charakterze ekonomicznym, które szybko i skutecznie zapobiegły eskalacji negatywnych zjawisk kryzysowych w większości sektorów gospodarki.

Sierpień był miesiącem, w którym coraz bardziej nasilały się negatywne zjawiska spowodowane zbytnim optymizmem konsumentów – ich przekonaniem o zakończeniu pandemii, o opanowaniu kryzysu wywołanego przez wirus Covid-19, a co za tym idzie ogólnym niedoszacowaniem niebezpieczeństwa powrotu infekcji.

W perspektywie krótkookresowej wydaje się, iż koniec wakacji i okresu urlopowego, powrót do pracy, szkół i codziennej rutyny, okres jesienny zagrożony dodatkowym ryzykiem infekcji grypowych, prawdopodobnie spowodują powrót komplikacji związanych z zarządzaniem sytuacją epidemiczną i w kolejnych miesiącach będą skutkować ponownym schłodzeniem nastrojów konsumenckich

– Jeśli odwrócenie trendu w nastrojach konsumenckich utrzyma się lub nawet pogłębi w kolejnych miesiącach, wówczas negatywne skutki tej tendencji szybko zaobserwujemy także po stronie popytowej. Co prawda w bieżącym odczycie barometru i w wartości składowej ilustrującej skłonność respondentów do zakupów (która w aktualnej fali rośnie), nie widać jeszcze symptomów tej tendencji, ale z drugiej strony wyraźnie widać powrót niepewności konsumentów co do przyszłej kondycji finansowej ich własnej oraz całej polskiej gospodarki. W sytuacji szczególnego wyczulenia opinii publicznej na sygnały płynące z różnych okolic rynku, dalszy wzrost ilości negatywnych komunikatów bez wątpienia natychmiast wpłynie na ochłodzenie nastrojów. A wraz z nimi odbudowywanego w ostatnich miesiącach zaufania niezbędnego do kreowania na nowo popytu konsumenckiego – komentuje Agnieszka Sora, prezes i dyrektor zarządzająca GfK.

Badanie zrealizowano w dniach 7-12 sierpnia w ramach wielotematycznego badania omnibusowego e-Bus metodą CAWI (wspomaganych komputerowo wywiadów z respondentami z wykorzystaniem ankiety umieszczonej w internecie) na losowo-kwotowej, reprezentatywnej przedmiotowo, ogólnopolskiej próbie n=1000 osób. Struktura respondentów została dobrana i zrealizowana z zachowaniem rozkładu parametrów społeczno-demograficznych odzwierciedlającym rozkład tych cech w populacji generalnej. Cechy kontrolowane w badaniu: wykształcenie, płeć x wiek, województwo, klasa wielkości miejscowości.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
Poprzedni artykułUwaga! Ważny komunikat!
Następny artykułHearables napędzają rynek wearables. Apple zdecydowanym liderem