A A+ A++

Komitet Obrony „Gazety Wyborczej” zawiązał się pod koniec czerwca br. Jak wtedy się dowiedzieliśmy, jednym z celów działania miała być obrona „GW” przed połączeniem jej w jeden pion biznesowy z Gazeta.pl. To już trzecia organizacja związkowców działająca w Agorze – obok NSZZ „Solidarność” i powstałej w ub.r. Komisji Zakładowej OZZ Inicjatywa Pracownicza.

We wtorek związek został zarejestrowany w KRS. Wśród celów poza ochroną interesów personelu m.in. przed mobbingiem, molestowaniem i nieuzasadnionym zwolnieniem znalazła się „obrona niezależności »Gazety Wyborczej«”.

W komitecie założycielskim związku są: redaktorka naczelna „Wysokich Obcasów” i „Wysokich Obcasów Extra” Aleksandra Klich, dziennikarz „GW” Wojciech Czuchnowski, redaktor Waldemar Paś, szefowa działu korekty Agata Nastula, zastępczyni wydawcy „Gazety Wyborczej” Joanna Mosiej-Sitek, wicenaczelne „Wysokich Obcasów” Monika Tutak-Goll i Katarzyna Pawłowska-Salińska, redaktorka prowadząca Anna Gąsiorowska, Michał Olech, zarządzająca projektami IT Joanna Kozieł, dyrektor marketingu „GW” Michał Bauer i jego zastępca Marcin Madej, redaktorka Renata Janc, dyrektorka sprzedaży i rozwoju cyfrowego Joanna Kwas, chief digital revenue officer „GW” Dorota Adamczyk-Mroczek, Małgorzata Paś, Paweł Wojtyński i asystentka wydawcy „GW” Danuta Kuligowska-Jankowska.

Wójcik zwolniony po 28 latach

We wtorek zarząd Agory rozstał się z wydawcą „Gazety Wyborczej” Jerzym B. Wójcikiem. Z naszych informacji wynikało, że zwolniono go w trybie dyscyplinarnym. Wiadomość prezes zarządu Bartosz Hojka przekazał podczas zwołanego na godz. 14 spotkania. Jak zapowiedziano, miano tam przekazać „ważną informację dotyczącą części wydawniczej »Gazety Wyborczej«”.

– Możemy jedynie potwierdzić, że dzisiaj rozwiązana została umowa o pracę z dotychczasowym dyrektorem wydawniczym „Gazety Wyborczej”. Powód i tryb zakończenia współpracy z dyrektorem wydawniczym to sprawa pomiędzy wydawcą jako pracodawcą a pracownikiem. Ze względów prawnych to jedyne co możemy powiedzieć w tej sprawie – przekazała nam we wtorek Nina Graboś, dyrektorka ds. komunikacji korporacyjnej Agory.

Press.pl ustalił, że powodem zwolnienia Wójcika były niepotwierdzone zarzuty o mobbing, które postawił on byłej członkini zarządu spółki Agnieszce Sadowskiej. Agora zareagowała oświadczeniem, w którym podkreśliła, że „rozwiązanie umowy o pracę z Panem Jerzym Wójcikiem pozostaje bez żadnego związku ze zgłoszeniem przez niego zarzutu mobbingu. Przeprowadzone na skutek zgłoszenia postępowanie nie potwierdziło podnoszonych przez byłego pracownika zarzutów. Z uwagi na fakt, że sprawa dotyczy kwestii pomiędzy pracownikiem a Agorą jako pracodawcą oraz na intencję Spółki by chronić prywatność Pana Jerzego Wójcika, Agora na tym etapie nie będzie komentować powodów rozstania z byłym dyrektorem wydawniczym”.

Oświadczenie w sprawie opublikowało w środę kierownictwo „Gazety Wyborczej”. Nazywa w nim zwolnienie Wójcika „działaniem na szkodę” tytułu i „uderzeniem w jej niezależność”. Zdaniem naczelnych, decyzja „została podjęta z naruszeniem prawa i jest nieskuteczna”.

Protest dziennikarzy “Gazety Wyborczej”

Konflikt między naczelnymi tytułu a kierownictwem spółki wybuchł na początku czerwca br., kiedy zarząd Agory poinformował o zamiarze połączenia segmentu prasowego spółki (obejmującego głównie „Gazetę Wyborczą” i Wyborcza.pl) z pionem Gazeta.pl. Miało się to wiązać ze zwolnieniem Wójcika. Przeciwko zaprotestowali wtedy naczelni tytułu i część dziennikarzy.

Zarząd Agory odpowiedział, że jest “zdumiony i zaniepokojony” działaniami, służącymi “pogłębieniu podziałów” w firmie. Kierownictwo tytułu słowa zarządu odebrało jako groźbę i oświadczyło, że nie będzie współpracować z członkinią zarządu Agnieszką Sadowską, która w ich przekonaniu “skrycie przygotowała plan integracji”.

Jeden z właścicieli Agory, spółka Agora Holding w liście do pracowników zaznaczyła, że chce być „gwarantem bezpieczeństwa obu stron” procesu integracji Wyborcza.pl i Gazeta.pl. Głos zabrało również kierownictwo Gazeta.pl, sprzeciwiając się „narracji koleżanek i kolegów z »Gazety Wyborczej«” i wyrażając zdumienie „próbami wpływania na skład Zarządu Agory S.A. i chęcią zniwelowania zaproponowanego na początku kompromisu”.

Wśród przedstawionych kilka miesięcy temu postulatów naczelnych „Wyborczej” znalazło się także odsunięcie od nadzoru nad ich zespołem członkini zarządu Agnieszki Sadowskiej oraz włączenia w skład zarządu przedstawiciela „Wyborczej”. Sadowska odeszła z Agory, ale drugi postulat pozostał niespełniony.

Od października treści „Wyborczej” nie pojawiają już, jak było do tej pory od lat, na stronach Gazeta.pl. – Rzeczywiście w październiku „Gazeta Wyborcza” zdecydowała o wycofaniu treści Wyborcza.pl ze strony głównej Gazeta.pl – mówiła w piątek Agnieszka Siuzdak, niedawno powołana członkini zarządu Agory (odpowiada m.in. za Gazeta.pl). – Motywacją dla takiego ruchu była chęć zwiększenia ruchu bezpośredniego na Wyborcza.pl. Całościowe konsekwencje tej decyzji dla obu mediów będziemy mogli ocenić dopiero po dłuższym czasie, bo mówimy o potencjalnym wpływie na długofalowe aspekty biznesu. Dopiero za kilka miesięcy będziemy w stanie w pełni odpowiedzieć na to pytanie – zaznaczała.

Pomysł wydzielenia „Gazety Wyborczej” do osobnej spółki zawieszony

W sierpniu podczas prezentacji wyników spółki za II kwartał br. podkreślono, podkreśla, że nie ma możliwości, by wydzielenie „Gazety Wyborczej” do spółki zależnej wiązało się ze zmianą struktury własnościowej. Jerzy Wójcik, wydawca „Gazety Wyborczej”, wciąż jest pracownikiem spółki – potwierdził zarząd.

– Proces (integracji pionów w Agorze) jest dopiero rozpoczęty, prawdopodobnie potrwa około dwóch miesięcy – mówiła członkini zarządu Agory Anna Kryńska-Godlewska. I dodawała, że dotyczy on „wyłącznie analizy wykonalności” wydzielenia. – Musimy sprawdzić, czy jest to technicznie możliwe do przeprowadzenia. Dotyczy to wyłącznie wyodrębnienia „Gazety Wyborczej” w ramach naszych struktur. Spółka taka pozostanie w dalszym ciągu własnością Agory. Nie ma możliwości, aby wydzielenie wiązało się ze zmianą struktury własnościowej takiej spółki – podkreśliła.

W zeszły piątek prezes Agory Bartosz Hojka poinformował, że zawieszono prace nad wydzieleniem „Gazety Wyborczej” do odrębnej spółki zależnej.

Agora ograniczyła stratę

W trzecim kwartale br. Agora przy wzroście wpływów o 38 proc. zanotowała spadek straty netto z 9 do 1,5 mln zł. Przychody z biletów i przekąsek w kinach Helios poszły w górę dużo mocniej niż z reklam i sprzedaży prasy.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEwa Siedlecka skazana za zniesławienie dwóch sędziów Sądu Najwyższego
Następny artykułFotoreporterzy przeszukani w strefie przygranicznej składają w sądzie zażalenie i zapowiadają dalsze kroki prawne