A A+ A++

Arcydzieła Bellotto wyróżniają się wyjątkową pieczołowitością, którą ten przykładał do malowania szczegółów i odwzorowywania architektury – powiedział podczas wernisażu wystawy “Bernardo Bellotto. W 300. rocznicę urodzin malarza” w Zamku Królewskim wiceszef resortu kultury Jarosław Sellin.

Otwierana dzisiaj ekspozycja jest wspólnym przedsięwzięciem Zamku Królewskiego i Staatliche Kunstsammlungen w Dreźnie. (…) Zamek z okazji 300. rocznicy urodzin malarza pragnie przybliżyć a jego drogę twórczą i dorobek artystyczny – powiedział w czwartek Jarosław Sellin

Wiceminister kultury podkreślił, że Canaletto Młodszy, bo tak właśnie zwano bohatera zamkowej ekspozycji, był najwybitniejszym europejskim wedutystą XVIII w. Urodzony we Włoszech, tworzył w Dreźnie na dworze Augusta III Wettina oraz w Warszawie na dworze króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, którego malarzem nadwornym był od pamiętnego 1768 r.” – przypomniał.

Niewątpliwie miał znaczący wpływ na rozwój polskiego malarstwa. To właśnie spędzony w naszym kraju ostatni okres twórczości artysty oceniany jest jako odmienny od wcześniejszych etapów – mówił. Po pierwsze to właśnie w Polsce Canaletto po raz pierwszy podjął się tematów historycznych. Po drugie – widoczna stała się bezpośredniość jego obserwacji oraz formalna przemiana malarstwa włoskiego mistrza. Dzięki kontrastowemu zestawianiu kolorów jego dzieła stały się bardziej barwne i cieplejsze – wyjaśnił Sellin.

Zwrócił uwagę, że na warszawskich wedutach, w odróżnieniu od tych przedstawiających choćby Wenecję, Florencję czy Turyn, dużą rolę odgrywają mieszkańcy. Ulice i place przed kościołami tętnią życiem, zapełnione są szlachtą, klerem czy mieszczanami (…) Arcydzieła Bellotto wyróżniają się wyjątkową pieczołowitością, którą ten przykładał do malowania szczegółów i do odwzorowywania architektury. (…) W swoim warsztacie używał przyrządu optycznego zwanego camera obscura, dzięki któremu rejestrował proporcje budynków oraz perspektywę” – przypomniał.

Wiceszef resortu kultury ocenił, że odpowiedni dobór dzieł poczyniony przez Zamkowy zespół umożliwi publiczności zapoznanie się z kunsztem i poszczególnymi etapami twórczości mistrza. Należy przy tym podkreślić, że warszawska odsłona będzie pierwszą w historii tak szeroką i różnorodną prezentacją twórczości Bellotta w Polsce – podkreślił. Jestem przekonany, że na wystawę licznie przybędą zwiedzający i zostanie entuzjastycznie przyjęta przez każdego, nawet najbardziej wymagającego widza – powiedział Jarosław Sellin.

Dyrektor Zamku Królewskiego prof. Wojciech Fałkowski przypomniał, że ta ekspozycja była przygotowywana od wielu lat. Zaczęliśmy o niej myśleć praktycznie pięć lat temu – powiedział. Ta wystawa, która gromadzi 150 różnych prac – przede wszystkim obrazów, ale również rysunków i grafik wykonanych osobiście przez Bernarda Belloto – jest pracą, która wymagała ścisłej współpracy i wielu partnerów – podkreślił prof. Fałkowski.

Przybyły na czwartkowy wernisaż wicepremier, minister kultury i dziedzictwa narodowego prof. Piotr Gliński wręczył mecenasowi Zamku Królewskiego w Warszawie, wieloletniemu prezesowi KGHM Miedź Polska S.A. Marcinowi Chludzińskiemu Odznakę honorową “Zasłużony dla Kultury Polskiej”.

Wernisaż uświetniło wykonanie przez Roberta Gierlacha (bas baryton) i orkiestrę Arte dei Suonatori intermezza Domenica Cimarosy pt. “Il maestro di cappella”.

“Dla uczczenia jubileuszu 300. rocznicy urodzin Bernarda Bellotta, zwanego Canalettem, Staatliche Kunstsammlungen w Dreźnie oraz Zamek Królewski w Warszawie – dwie placówki muzealne, które posiadają w swoich kolekcjach najwięcej dzieł artysty – wspólnie zorganizowały wystawę przedstawiającą drogę twórczą i dorobek jednego z najsłynniejszych weducistów XVIII w.” – napisano w zapowiedzi ekspozycji, dodając, że jest to “jedno z największych i najważniejszych wydarzeń wystawienniczych w Zamku Królewskim w 2022 r.

Zwiedzający będą mogli obejrzeć obrazy, grafiki i rysunki najbardziej charakterystyczne dla poszczególnych okresów twórczości Canaletta (ur. 30 stycznia 1721 r. w Wenecji – zm. 17 listopada 1780 r. w Warszawie).

Jak wyjaśniono, na wystawie w Zamku Królewskim prezentowane są dzieła Bernarda Bellotta wypożyczone m.in.: z National Gallery i British Museum w Londynie, Kunsthistorisches Museum w Wiedniu, J. P. Getty Museum w Los Angeles, Fitzwilliam Museum w Cambridge, Manchester Gallery of Art, Museo Capodimonte w Neapolu, Pinacoteca del Castello Sforzesco w Mediolanie, Musei Reali w Turynie oraz Gemaeldegalerie w Dreźnie.

Wystawie będzie towarzyszył obszerny katalog, na który złożą się eseje przygotowane przez najlepszych znawców twórczości Bellotta, a także noty omawiające poszczególne dzieła, przygotowane przez kuratorów i właścicieli obrazów. Katalog zostanie opublikowany w jęz. angielskim, niemieckim i polskim.

Kuratorami ekspozycji są dr Artur Badach i Magdalena Królikiewicz. Wystawa czynna będzie do 8 stycznia 2023 r.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPodsumowanie obozu astronomicznego dla starszych 2022
Następny artykułDiablo 2 Resurrected z nowościami. Blizzard zaprasza na Strefy Terroru