Nowością w ofercie SOSW w Sokółce jest innowacja pedagogiczna „Na tropie zagadek- escape room w edukacji szkolnej”. Ma ona a na celu kształtowanie postaw kreatywności uczniów, rozbudzanie ciekawości i zaangażowania, szerzenie idei współpracy w grupie oraz kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów. Jej główne zadanie to zachęcać i motywować uczniów do zdobywania wiedzy oraz do prezentowania jej i wykorzystywania w sytuacjach praktycznych.
Nowatorstwem w niniejszej innowacji jest wykorzystanie metody escape room w edukacji. Dotychczas była to forma zabawy popularna poza murami szkół, jednakże niedostosowana do możliwości dzieci niepełnosprawnych a przez to nieosiągalna dla naszych uczniów. Jest to gra oparta na różnych motywach, której główną atrakcją jest dobrowolne zamknięcie się uczestników
w pomieszczeniu pełnym różnorodnych zagadek; uczestnicy mogą wówczas wydostać się z pokoju, gdy rozwiążą całą masę łamigłówek, co pozwoli im odzyskać klucz do wyjścia. Drugą wersją tej niesamowitej metody jest takie pokierowanie fabułą, aby uczestnicy byli nagradzani za poprawne rozwiązanie zadań kolejnymi fragmentami hasła do wyjścia lub nagrody. W przestrzeni szkolnej forma escape room łączy w sobie zabawę, emocje, edukację i zaangażowanie w realizacji wspólnego celu. Wszystko to ma na celu poprawę jakości pracy szkoły, unowocześnienie i uatrakcyjnienie metod pracy oraz wyznaczenie nowych trendów w edukacji.
W okresie Świat Bożego Narodzenia został zrealizowany I moduł innowacji pt „Świąteczna przygoda w pokoju Św. Mikołaja -escape room”. Po wielu poszukiwaniach ciekawych rozwiązań, inspirujących wskazówek i wymyślnych zagadek na sali gimnastycznej powstał pokój Św. Mikołaja z kominkiem, choinką, czerwonym kocykiem na bujanym fotelu wraz ze świątecznymi dekoracjami oraz gadżetami potrzebnymi do realizacji założeń zabawy (świąteczne kubki, lusterko, pierniczki, worki z prezentami) zgodnej z konwencją escape room. Celem zajęć było zmierzenie się uczestników z zagadkami w nowej formie metodycznej, aktywizacja uczniów, zaprezentowanie wiedzy w nowej odsłonie oraz rozwijanie umiejętności kojarzenia faktów oraz logicznego myślenia, doskonalenie umiejętności rozwiązywania problemów oraz współpraca w grupie służąca poszukiwaniu rozwiązania.
Całość pokoju zagadek stanowiła ciekawa fabuła oparta na odszukaniu worka z prezentami porwanego przez smoka, który zagościł na szkolnym korytarzu. Na uczniów czekały zagadki i zadania logiczne: trimino, obliczenia zegarowe, krzyżówka, praca z mapą, obliczenia na dodawanie i dzielenie powiązane motywem świątecznym. Do sprawdzenia poprawności zadań służył kod QR, który uczestnicy zamalowywali wg szyfru otrzymanego po rozwiązaniu kolejnych zadań. Wskazówki pozostawione przez smoka pozwoliły uczestnikom na poprawne rozwiązanie zagadek i odkrycie tajemniczego klucza cyfrowego do kłódki chroniącej skrzynię z prezentami. Zajęcia zostały przeprowadzone w 4 grupach, w tym w uczniowie 2 grup musieli zmierzyć się z zadaniami w języku rosyjskim.
Nietypowy pomysł, ciekawa fabuła, unikalne zagadki, wiedza zastosowana w niestandardowy sposób- to wszystko dało wspaniałe efekty w postaci zaangażowania uczniów oraz w myśl zasady „bawiąc-uczyć” zdobyć nowe umiejętności i osiągnąć sukces. Ponadto bajkowa sceneria zachęciła wszystkich uczniów i ich wychowawców do sesji zdjęciowych- klasowych i indywidualnych, której wykonaniem zajęła się pani Zuzia.
Autorami i realizatorami innowacji oraz opracowania artykułu są panie: Urszula Drewniak i Zuzanna Szarkowska-Czeczko
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS