A A+ A++

Prezes Miejskich Zakładów Autobusowych, reprezentujący także Polski Związek Pracodawców Transportu Publicznego, mówił podczas konferencji prasowej, że jeszcze kilka lat temu osoby podejrzane o spożycie alkoholu bądź środków odurzających, można było przebadać na terenie zakładu pracy. Od kiedy weszło RODO, a teraz UODO, to praktycznie mamy związane ręce – podkreślił.

Zaznaczył przy tym, że to na pracodawcy spoczywa odpowiedzialność za dopuszczenie do ruchu pracownika prowadzącego pojazd w stanie trzeźwym i nieznajdującym się pod wpływem środków odurzających. Natomiast nie mamy żadnych narzędzi ku temu, żeby to sprawdzić, poza tym, że możemy tylko obserwować i ewentualnie wezwać policję – wskazał.

Przyznał także, że pracodawcy ratują się innymi sposobami. Zamiast badania robimy sprawdzanie – powiedział. Wyjaśnił, że stosowane są w tym celu urządzenia używane także przez policję i zaznaczył, że kierowcy sprawdzani są nie tylko przed rozpoczęciem dnia pracy, ale także w ciągu dnia.

Natomiast dochodzi niekiedy do tego, że kierowcy odmawiają poddania się sprawdzeniu – przyznał, podkreślając, że jest to zgodne z obowiązującymi w Polsce przepisami. Jak mówił, kierowcy odmawiają argumentując, że takie sprawdzanie uwłacza ich godności osobistej.

Kuźmiński wyjaśnił, że w przypadku odmowy, MZA rozwiązuje umowę z kierowcą, jednak – jak zaznaczył – zazwyczaj kierowca ten kieruje sprawę do sądu. I kierowca, który notorycznie odmawia np. dmuchania i namawia (do tego – red.) innych kolegów, zostaje przez sąd przywrócony do pracy – podkreślił Kuźmiński. To nam kompletnie wiąże ręce i nie mamy wtedy żadnych możliwości prawnych, żeby oddziaływać na takiego pracownika – dodał.

Narkotesty w stołecznych autobusach. Żadnych zastrzeżeń do kierowców
Narkotesty w stołecznych autobusach. Żadnych zastrzeżeń do kierowców

Zobacz również

“Gorsza sytuacja jest w przypadku środków odurzających, bo tutaj nie mamy żadnych możliwości sprawdzenia” – zauważył. Przyznał, że MZA kupuje narkotesty, jednak, jak podkreślił, “nikogo na siłę” nie może zmuszać do ich wykonania. Wskazał, że w przypadku, gdy kierowca odmawia poddania się testowi, a zachodzi podejrzenie spożycia przez niego środków psychoaktywnych, pracodawca może jedynie wezwać policję.

Chciałbym, żeby przynajmniej w przepisach prawa polskiego było to, że zatrudniając kierowcę możemy żądać przy badaniach wstępnych badania na zawartość środków odurzających we krwi i w moczu – powiedział i zaznaczył, że w chwili obecnej pracodawca takiego prawa nie ma. Wymaga się od pracodawców, a pracodawca nie ma żadnych możliwości – dodał.

We wtorek na ul. Klaudyny na warszawskich Bielanach kierowca autobusu linii 181 uderzył w cztery zaparkowane pojazdy i latarnię. Jedna osoba, pasażerka autobusu, została przewieziona do szpitala z ogólnymi obrażeniami.

Z kolei pod koniec czerwca będący pod wpływem amfetaminy kierowca autobusu miejskiego linii 186 sp … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDrugi stopień alarmowy CRP w całej Polsce
Następny artykułMniej pieniędzy na zbrojenia, więcej na służbę zdrowia!