Przez setki lat Romowie wnosili znaczący wkład w rozwój kultury europejskiej, w tym muzyki – wskazuje muzykolog dr hab. Anna G. Piotrowska, prof. UJ. Jej badania pokazały, że obecny czas to być może ostatni dzwonek na wywiady ze świadkami historii – romskimi muzykami ulicznymi.
„Jednym z moich największych ostatnich osiągnięć było dotarcie do ludzi, którzy pamiętają zanikającą powoli tradycję ulicznego muzykowania Romów. Obawiam się, że za 10 czy 15 lat nie będzie już wiarygodnych świadków, którzy mogliby posłużyć jako cenne źródło informacji m.in. etnologom czy muzykologom” – powiedziała w rozmowie z Nauką w Polsce dr hab. Anna G. Piotrowska, prof. UJ, z Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Naukowczyni interesuje się relacjami pomiędzy kulturą romską i dziejami nowożytnej kultury europejskiej. W swoich ostatnich badaniach sprawdzała m.in. jaki wkład Romowie wnieśli do muzyki kultywowanej w Europie Środkowej i Wschodniej, m.in. w Rumunii, Bułgarii, Słowacji, Austrii czy na Węgrzech.
„W kręgu tzw. muzyki wysokiej mamy wiele znanych przykładów czerpania z tradycji tzw. muzyki cygańskiej. Do najsłynniejszych należy oczywiście opera ‘Carmen’ Georgesa Bizeta czy operetka ‘Baron cygański’ Johanna Straussa II. Ale muzyką cygańską inspirowało się wielu wielkich kompozytorów, nie tylko ci pochodzący z Węgier, jak się często myśli” – wskazała.
Więcej na Muzykolog: ostatni czas na wywiady ze świadkami historii o ulicznej muzyce romskiej | Nauka w Polsce
Źródło informacji: Nauka w Polsce
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS