A A+ A++

Żyjemy w trudnym pandemicznym czasie. Zbliża się koniec ferii. Za chwilę większość uczniów znów powróci do nauczania zdalnego. Jedni dobrze sobie radzą z tego typu nauczaniem, jednym jest trudno, a wszyscy tęsknią za normalnymi, szkolnymi kontaktami, relacjami.

Psycholog Zofia Piłasiewicz

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Augustowie

Póki pandemia trwa, pomyślmy o tym, co zrobić, żeby nie zmarnować tego czasu, zwiększyć swoją motywację i wykrzesać więcej entuzjazmu do nauki. I dotyczy to całego środowiska szkolnego. I uczniów i pracujących dorosłych.

Amerykański pisarz Burt Struthers napisał: „Ludziom nie wiedzie się nie z powodu głupoty, lecz z powodu braku entuzjazmu”.

Parafrazując to powiedzenie, możemy powiedzieć, że „uczniom nie brakuje możliwości i umiejętności do uczenia się, im po prostu brakuje MOTYWACJI”.

 

Motywacja to stan emocjonalny. Potrafi inspirować, mobilizować, cieszy, „dodaje skrzydeł”. Ma swoje źródło w emocjach. Stąd tak ważne jest na początku wszelkich działań ustalenie celu, który swoją atrakcyjnością wzbudzi pozytywne emocje.

Kto z góry przybiera negatywną postawę wobec uczenia się, na samym początku drogi skazuje się na niepowodzenie .

Zważajmy na słowa, które mówimy sami do siebie. Jeśli moja motywacją jest słowo „muszę”- to raczej kiepska motywacja, która nie doda nam siły i energii do sprostania zadaniom. Ale jeśli powiem sobie na samym początku: „chcę, zależy mi, to jest mój wybór”, to zmienia naszą motywację na coś, co daje energię, siły, zainteresowanie. Poszukać też warto uzasadnień tego wyboru.

Pomyśl jakie uczucie wywołałaby w Tobie czytelniku, informacja o konieczności nauczenia się na pamięć 50 nazwisk z przypadkowej książki telefonicznej, o ile jeszcze takie istnieją. Prawdopodobnie uznasz to za kompletna głupotę , a jeśli rzeczywiście byś musiał, to pojawi się zirytowanie, złość, zniechęcenie i zero aktywności umysłowej zwanej pamięcią. Emocje zablokowały możliwość i skazały na niepowodzenie.

Jeśli jednak przez chwilę pomyślisz i wzbudzisz w sobie zaciekawienie, nadasz sens temu działaniu i zobaczysz korzyść jaką może Ci przynieść- wówczas pojawi się w Tobie energia do działania , która nazywamy MOTYWACJĄ.

To nie łatwe zobaczyć sens, gdy go na pierwszy rzut oka nie widać. Jaki można znaleźć sens w uczeniu się wróćmy do naszego przykładu nazwisk z książki telefonicznej? Przychodzą mi do głowy takie motywacje:

1- jest to dobre ćwiczenie na usprawnianie pamięci.

2- może być ćwiczeniem dykcji czy artykulacji, dla tych którzy chcą poprawić wymowę

3- może być szansą na „zabłyśniecie” zdobycie zainteresowania, czy tematem do rozmowy ze znajomymi.

Czy zwróciłeś czytelniku uwagę, że znajdywanie sensu w rzeczach na pierwszy rzut oka bezsensownych , otwiera Twój umysł? Dzięki temu budzą się pozytywne emocje a te budują motywację.

Więc wracając do nauki i obowiązków- dbajmy o tworzenie sensów i budujmy swoje motywację, a to da nam szansę na osiągnięcie sukcesu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł99 procent ludzi żyje tu z turystyki. „Teraz jest tragedia”
Następny artykułUpadł i omal nie zamarzł w zaspie. Ocalili go policjanci