A A+ A++

Pierwszym elementem wspomnianej modernizacji jest Hybrydowy System Energetyczny GenAirCon będący autorskim rozwiązaniem opracowanym przez INTRACOM Defense. Głównym zadaniem tego urządzenia jest zarządzanie rezerwami energii czołgu w trakcie bieżącej eksploatacji w celu utrzymania sprawności wszystkich podzespołów zarówno w ruchu jak i bezruchu bez zużycia zapasów paliwa. W skład tego systemu wchodzą zintegrowane ze sobą: hybrydowa pomocnicza jednostka napędowa (APU), zaawansowany system magazynowania energii oraz system kontroli klimatyzacji pojazdu.

GenAirCon został już zintegrowany z niewielką partią armatohaubic samobieżnych M109 używanych przez greckie wojska lądowe od 2017 roku. Dodatkowo w lutym 2020 roku INTRACOM Defense zawarło porozumienie z niemieckim koncernem Krauss-Maffei Wegmann, które dotyczyło współpracy przy wdrażaniu tego systemu dla różnych wersji Leopardów 2. Tym samym spółka podjęła oficjalną współpracę z głównym producentem tych czołgów, co ma kluczowe znaczenie przy planowanej modernizacji greckich Leopardów 2A4. Integracja GenAirCon z tymi czołgami ma pozwolić na zwiększenie ich wydajności energetycznej, przeżywalności (dzięki zdolności True Silent Watch wykorzystującej system APU) oraz znaczących oszczędności kosztów eksploatacji w całym cyklu życia.

Drugim elementem jest kolejne autorskie rozwiązanie tej spółki czyli system łączności wewnętrznej WiSPR Evoulution. Ma on zapewniać kompletną infrastrukturę CIS (Communication and Information System) ze zintegrowanymi funkcjami C4I oraz charakteryzować się znaczącą wydajnością i wysokimi możliwościami dostosowania do wymagań użytkownika. Pozwala on także na integracje systemu DRIVE niemieckiego koncernu Rheinmetall, który znajduje się już na wyposażeniu nowych i bardziej zaawansowanych greckich czołgów podstawowych Leopard 2A6 HEL. 

Trzecim dobrze widocznym elementem był prototyp wielospektralnego systemu kamuflażu w postaci siatek maskujących opracowanych przez grecką spółkę Valpak. Głównym celem przyświecającym twórcom tego systemu było maksymalne zwiększenie zdolności do ograniczenia śladu termicznego emitowanego przez czołg zarówno w trakcie ruchu jak i w postoju. Zastosowanie tego typu maskowania pozwala na znaczące zwiększenie przeżywalności wozu na polu walki dzięki zmniejszeniu szans na jego wykrycie z wykorzystaniem termowizorów przez nieprzyjaciela.

Na początku roku grecki resort obrony ujawnił planowany zakres modernizacji tych czołgów, który oprócz wyżej wymienionych elementów ma dotyczyć także kilku, dodatkowych modyfikacji istniejących systemów. Wśród nich wymienia się instalację nowoczesnej kamery termowizyjnej, a także ograniczoną modyfikację napędu głównego (w celu ujednolicenia z Leopard 2A6 HEL) oraz uzbrojenia głównego (wymiana oporopowrotnika). W wyniku wprowadzonych zmian czołg będzie dostosowany do wykorzystania najnowszej generacji amunicji takiej jak pocisków podkalibrowych typu DM-63 i DM-63A1. Partia tego typu pocisków, jak również wielozadaniowych kumulacyjnych DM-12A2, została zakupiona przez Grecję w 2014 roku, tamta umowa obejmowała też modyfikację systemu kierowania ogniem Leopardów 2A4 dostosowującą je do prowadzenia ognia nową amunicją.

Obecnie na uzbrojeniu greckich wojsk lądowych znajduje się 183 egzemplarzy czołgów Leopard 2A4 pozyskanych z nadwyżek Bundeswehry, które wraz 170 egzemplarzami Leopardów 2A6 HEL wyprodukowanymi w ramach współpracy przemysłowej stanowią najnowsze uzbrojenie greckich czołgistów. Potencjał ten uzupełnia 500 Leopardów 1A4/A5 oraz 390 M48A5 MOLF. W wyniku wspomnianej, planowanej modernizacji starsze Leopardy 2A4 otrzymają zaawansowany system łączności oraz kamery termowizyjne, niż te stosowane w nowszej wersji. W związku z tym prawdopodobnym i logicznym krokiem byłoby wprowadzenie analogicznych zmian na nowszej wersji tych czołgów w celu zwiększenia ich kompatybilności. Już wkrótce wspomniany prototyp zmodernizowanego Leoparda 2A4 ma przejść próby armijne w celu oceny wykonanych modyfikacji.

Sam program jest przykładem przeprowadzenia budżetowej i ograniczonej modyfikacji w celu maksymalnego poprawienia zdolności bojowej i właściwości użytkowych Leoparda 2A4. Główny nacisk położono na zwiększenie efektywności siły ognia w nocy, m.in. dzięki instalacji nowej termowizji oraz przystosowaniu do nowej amunicji. Dodatkowo znacząco poprawiono kwestie zasilania oraz komunikacji co wpływa na zwiększenie zdolności bojowej całego czołgu, ale i pozwala na poprawę warunków jego eksploatacji. Co ciekawe nie zdecydowano się przy tym na poprawę odporności balistycznej, co jednak może być przy osiągnięte w zakresie samej przeżywalności, dzięki opcjonalnemu zastosowaniu kamuflażu multispektralnego. Z kolei zmiany w zakresie napędu mają pozwolić tylko na ujednolicenie z nowszą wersją tych czołgów eksploatowanych w greckiej armii oraz zmniejszenie kosztów eksploatacji.

Reklama
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZalman S4 i S4 Plus – nowe obudowy już w sprzedaży
Następny artykułMultimiliarder Jeff Bezos poleci dziś w kosmos. Do prywatnej rakiety zaprosił trzy osoby