“Jesteśmy młodzieżą, która zauważyła, że nasz system edukacji nie działa jak powinien. Jesteśmy młodzieżą, która domaga się, by szkoła uczyła szacunku do ludzi i przyrody. Jesteśmy młodzieżą, która będzie walczyć o wolną edukację.” – czytamy na stronie młodzieżowej inicjatywy Wolna Edukacja.
Właściwie trudno wskazać okres w nowożytnej historii Polski, gdy szkolnictwo nie było w stanie jakiejś odgórnie narzucanej reformy. Naciski rozmaitych środowisk, lobbujących własne, niekoniecznie naukowo uzasadnione, racjonalne i kompatybilne z nowoczesnym stanem wiedzy koncepcje, odciskały piętno na kolejnych przemianach w programach i organizacji procesu nauczania i wychowania. Polska szkoła niedomagała jeszcze przed zainaugurowaną w 2017 roku reformą minister Zalewskiej, po przeprowadzonej przez Zjednoczoną Prawicę przemianie chaos sięgnął pandemonium, a organizacja nauczania podczas pandemii doprowadziła edukację na skraj bankructwa. Dopełnieniem i symbolem upadku stało się powołanie na kolejnego ministra oświaty skrajnie prawicowego ideologa, kontestowanego przez środowiska nauczycieli, przez wielu rodziców, pracowników wyższych uczelni i samych uczniów.
To właśnie młodzi ludzie, uczący się w szkołach średnich i ostatnich klasach szkół podstawowych, w roku 2020 zaczęli jednoczyć się w nowym, apartyjnym ruchu młodzieżowym ,,Wolna Edukacja”, mającym na celu głęboką zmianę polskiego szkolnictwa. Swoją działalność zamierzają opierać na wprowadzonych do szkół pięciu filarach: zmianie sposobu nauczania, swobodzie wypowiedzi, opieki i edukacji psychologicznej, edukacji środowiskowej oraz edukacji antydyskryminacyjnej.
– Zamierzamy o to walczyć jako nowy, dopiero powstający młodzieżowy ruch,,Wolna Edukacja”, którego jestem założycielką w Bydgoszczy – mówi Malwina Chmara, młoda aktywistka z naszego miasta. – Jako Wolna Edukacja chcemy przede wszystkim stworzyć społeczeństwo świadome i zaangażowane społecznie. Podczas okresu wakacyjnego w Bydgoszczy i w Toruniu rozmawialiśmy z przechodniami, zbierając opinie o polskim szkolnictwie. Obecnie skupiamy się na rozmowach z organizacjami społecznymi, nauczycielami oraz ekspertami w dziedzinach edukacji, w celu wypracowania naszych konkretnych postulatów. Nadal jesteśmy otwarci na wszystkie sugestie. Teraz wspieramy Fundację na rzecz Praw Ucznia i pomagamy zebrać podpisy pod projektem ustawy ,,Psycholog w każdej szkole”.
Projekt ustawy TUTAJ
Młodzi aktywiści rozpoczęli zbiórkę podpisów 19 stycznia, na Starym Rynku. Podpisy zbierali na razie tylko w Bydgoszczy i Toruniu, ze względu na zbyt małą liczbę osób członkowskich w innych miastach. Bardzo liczą na rekrutację nowych, aktywnych, pragnących zmiany zastanego porządku, członków i członkinie, aby nowa inicjatywa mogła się rozrastać i działać w całej Polsce.
– Nasz obecny system nauczania nie jest dopasowany do współczesnego świata oraz podstawowych potrzeb uczniów – mówi Malwina. – Mamy przestarzałą listę lektur, system oceniania, który tylko demotywuje do nauki, czy lekcje w-f’u jedynie zniechęcające do ruchu. Brakuje za to edukacji seksualnej, klimatycznej, antydyskryminacyjnej. Uczniowie nie otrzymują odpowiedniej opieki psychologicznej. Szkoła uczy wykonywania poleceń i ślepego podążania za tłumem, zamiast samodzielnego myślenia. Ja będę walczyć o edukacje, która uczy zadawania pytań, zapraszam wszystkich – chodźcie ze mną, chodźcie z nami.
Więcej o inicjatywie ,,Wolna Edukacja” na stronie fanpage: TUTAJ
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS