A A+ A++

Legenda
modelu SL liczy sobie już niemal 70 lat. Nie sposób więc, opisując nowego SL-a,
nie zacząć od początku tej historii. To wizja poszerzania potencjału marki
poprzez udział w wyścigach zaowocowała powstaniem pierwszego SL-a. Tak też się
stało i krótko po debiucie w 1952 roku zbudowany na potrzeby motosportu model
300 SL (wewnętrzne oznaczenie W 194) odniósł szereg sukcesów na torach
wyścigowych całego świata. Po raz pierwszy nowy SL wykazał się szybkością i
niezawodnością podczas słynnego wyścigu Mille Miglia na początku maja 1952
roku, zdobywając drugie i czwarte miejsce. W tym samym roku odniósł
spektakularne podwójne zwycięstwo w legendarnym 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Potem
przyszły kolejne sukcesy – pierwsze cztery miejsca w jubileuszowym Grand Prix
na niemieckim Nürburgringu czy zwycięstwo w morderczym wyścigu Carrera
Panamericana w Meksyku. I to wszystko w jednym roku.

Sama nazwa modelu też jest powiązana ze sportem motorowym, bo oznacza nic innego, jak Sportowy Lekki (Sport Leicht po niemiecku). W 1954 roku na rynek trafił model 300 SL (W 198), który ze względu na swoje niezwykłe, unoszone do góry drzwi został nazwany „Gullwingiem”, co w tłumaczeniu oznacza skrzydła mewy. Dzisiaj to jeden z najbardziej pożądanych klasyków motoryzacji.

Nowy
Mercedes-AMG SL wyznacza kolejny kamień milowy w rozwoju tego modelu. Rozpoczął
swoją historię od rasowego samochodu wyścigowego, a stał się luksusowym autem
sportowym z otwartym dachem. Najnowsza generacja łączy sportowy charakter
oryginalnego SL-a z luksusem i techniczną doskonałością, które charakteryzują
aktualne modele Mercedesa. – SL jest prawdziwą ikoną. Od prawie 70 lat ten
charakterny samochód sportowy zachwyca wszystkie pokolenia klientów Mercedesa
na całym świecie. Nowy SL, odrodzony pod marką Mercedes-AMG, pozostaje symbolem
tej ponadczasowej fascynacji bardziej niż kiedykolwiek – mówi Britta Seeger,
członek zarządów w Daimler AG i Mercedes-Benz AG, odpowiedzialna za marketing
oraz sprzedaż Mercedes-Benz Cars.  

– Nowy SL
łączy sportowe geny oryginalnego SL-a z właściwościami jezdnymi typowymi dla
maszyn AMG. Jednocześnie oferuje luksus i komfort na absolutnie najwyższym
poziomie. To wyjątkowa kombinacja w segmencie aut sportowych, co zresztą
znajduje odzwierciedlenie również we wnętrzu, gdzie najwyższy poziom komfortu i
jakości spotyka się z odpowiednią dawką sportowego charakteru. Wysokiej próby
połączenie świata analogowego i najnowocześniejszego cyfrowego wyposażenia
jasno pokazuje, że nowy SL to odrodzenie samochodowej ikony w erze
nowoczesności – komentuje Philipp Schiemer, prezes zarządu Mercedes-AMG GmbH.

Czytaj więcej

Gorden Wagener, szef globalnego działu projektowego Mercedes-Benz.

Jako
projektanci kreujemy przyszłość – mówi Gorden Wagener, szef globalnego działu
projektowego Mercedes-Benz. Ujawnia też, czym jest dla niego pojęcie „zmysłowej
wyrazistości”, które stało się fundamentem filozofii designu marek Mercedesa.

Duży rozstaw
osi, krótki zwis przedni i tylny, długa maska, cofnięta kabina, mocno pochylona
przednia szyba i muskularny tył karoserii – to charakterystyczne cechy nadwozia
nowego  SL-a, które idealnie wpisują się
w typowe dla poprzedników proporcje. Ten samochód ma wyjątkowo dynamiczną
prezencję. Harmonijnie zintegrowany miękki dach po rozłożeniu tylko podkreśla
purystyczną, sportową naturę roadstera. 14 pionowych listew przedniego grilla
nawiązuje do legendarnego wyścigowego 300 SL z 1952 roku.

Nowa
generacja modelu SL jest od początku do końca opracowana przez AMG. Nowy SL
bazuje na całkowicie nowej architekturze 2+2. Zbudowany jest na lekkim
kompozytowo-aluminiowym podwoziu, które składa się z aluminiowej ramy
przestrzennej o konstrukcji samonośnej. Takie rozwiązanie ma gwarantować
maksymalną sztywność, a co za tym idzie – przekładać się na precyzyjne
prowadzenie. Warto dodać, że to kompletnie nowy samochód zbudowany od podstaw. Ani
jeden element nie pochodzi od poprzednika czy któregokolwiek z innych modeli,
jak np. AMG GT Roadster. Celem inżynierów odpowiedzialnych za projekt było
uzyskanie typowych dla AMG właściwości jezdnych z zachowaniem komfortu jazdy.
Lista wykorzystanych materiałów do budowy SL-a obejmuje: aluminium, magnez,
kompozyty włókniste oraz stal, z której wykonana jest np. rama przedniej szyby.
W połączeniu z pałąkami przeciwkapotażowymi, schowanymi za tylnymi siedzeniami,
które mogą błyskawicznie wysunąć się w razie potrzeby, zapewnia to odpowiednią
ochronę przed skutkami dachowania. Efekt końcowy jest piorunujący. W porównaniu
z poprzednią generacją modelu sztywność skrętna nadwozia wzrosła o 18 proc.,
sztywność poprzeczna jest o 50 proc. wyższa, a sztywność wzdłużna jest o 40
proc. lepsza niż w modelu AMG GT Roadster.

mat. prasowe

Przy
konstruowaniu nie zapomniano o wysokiej efektywności aerodynamicznej. Finalnie
osiągnięto współczynnik oporu powietrza Cd do 0,31 – co jest wartością
imponującą wśród sportowych aut ze składanym dachem. Techniczną nowością jest aktywny
system kontroli powietrza Airpanel. To zestaw dwóch elementów, które sterują żaluzjami ukrytymi wlotem
powietrza w przednim pasie. Rozwiązanie – w zależności od ułożenia
żaluzji – pozwala na zmniejszenie oporu powietrza czy też większy docisk
nadwozia do jezdni. To niejedyny aktywny element aerodynamiczny, który został
zabudowany w modelu SL. Innym jest chowany tylny spojler zintegrowany z pokrywą
bagażnika. Zmienia on swoją pozycję w zależności od: prędkości jazdy, przyspieszenia wzdłużnego i
poprzecznego oraz prędkości skrętu. Od prędkości plus 80 km/h spojler przyjmuje
pięć różnych pozycji nachylenia, tak aby zoptymalizować stabilność prowadzenia
lub zmniejszyć opór.

W nowej
generacji zrezygnowano z metalowego dachu vario użytego w poprzedniej generacji
i zastąpiono go elektrycznie sterowanym dachem z miękkim poszyciem. Ten, po
pierwsze, waży o 21 kg mniej, po drugie, w pozycji złożonej zajmuje mniej
miejsca, a po trzecie, ma prostszą konstrukcję składania. Dach ma trójwarstwowe
poszycie, a jego otwieranie i zamykanie zajmuje około 15 sekund i jest możliwe
także w trakcie jazdy do prędkości 60 km/h.

Nowy SL póki
co jest dostępny w trzech wersjach napędowych. Dwie z nich korzystają z 4-litrowego
silnika AMG V8 biturbo. To duma AMG. Jednostki napędowe są montowane ręcznie w siedzibie firmy w
Affalterbach. Zgodnie z zasadą „jeden człowiek, jeden silnik” na każdym z
silników znajdziecie tabliczkę z podpisem pracownika, który wykonał tę
fantastyczną pracę. W topowej wersji SL 63 4MATIC+ silnik rozwija moc 585 KM i maksymalny
moment obrotowy 800 Nm. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 3,6 sekundy, a
prędkość maksymalna wynosi 315 km/h. W przypadku SL 55 4MATIC+ jednostka V8 generuje 476 KM i 700 Nm.
Sprint do setki trwa tu 3,9 sekundy, a prędkość maksymalna to 295 km/h. Trzecią
jednostką napędową jest dostępny po raz pierwszy w modelu SL silnik czterocylindrowy.
To wersja z oznaczeniem SL 43 z jednostką o pojemności 2 litrów, mocy 381 KM
(480 Nm). Tu napęd przekazywany jest wyłącznie na tylne koła. Prędkość
maksymalna wynosi 274 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje 4,9 sekundy.
To nie koniec nowinek napędowych, nieco później oferta zostanie uzupełniona o
wersję z napędem hybrydowym. 

Po raz
pierwszy w swojej historii SL jest dostępny z napędem na cztery koła, w który
standardowo wyposażon … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNowoczesne zasłony – funkcjonalne i stylowe
Następny artykułMALARSTWO DANUTY ŁUCZKIEWICZ W CZŁUCHOWSKIEJ BIBLIOTECE