O autorze
mBank za pośrednictwem swojej strony internetowej ostrzegł klientów przed nową falą oszustw. Nieuczciwe praktyki polegające na podszywaniu się pod znajomych lub pracowników banku wciąż są bardzo popularne. Niektóre z działań są wręcz nie do namierzenia na policję.
– Uważaj! Oszuści podszywają się pod znajomych i pracowników banku – rozpoczyna swój komunikat mBank. Na stronie możemy przeczytać o dwóch najpopularniejszych sposobach, dzięki którym przestępcy wzbogacają się kosztem naiwności, strachu, a także dobrego serca klientów placówki.
Uważaj ❗️Oszuści po raz kolejny podszywają się pod znajomych na komunikatorach. Próbują wyłudzić pieniądze, nakłaniają do przelewu Blik.
Nigdy nie odpowiadaj na takie wiadomości ❌, a tym bardziej nie przesyłaj pieniędzy.
Upewnij się, czy Twój znajomy jest naprawdę w potrzebie. pic.twitter.com/a8zTtuKrMl— mBank (@mBankpl) April 16, 2020
Oszustwo “na BLIK-a”
Pierwszy z opisywanych sposobów dotyczy nagłaśnianego w ostatnich miesiącach oszustwa na BLIK-a. Przestępcy przejmują konta naszych znajomych w popularnych portalach społecznościowych (np. na Facebooku) i w wiadomościach prywatnych proszą nas o pilną pożyczkę. Najczęściej próbują wyłudzić pieniądze pod pretekstem opłaty zaległych rachunków. Jeżeli nie zweryfikujemy, czy dana osoba faktycznie jest tą, za którą się podaje, możemy przekazać kod BLIK oszustowi, który w kilka sekund wypłaci środki z bankomatu. Taka metoda jest praktycznie niemożliwa do namierzenia przez policję.
Kody BLIK są tylko i wyłącznie do Twojego użytku. Nie można ich przekazywać osobom trzecim. Zawsze telefonicznie potwierdź, czy osoba, z którą rozmawiasz przez komunikator, rzeczywiście potrzebuje pomocy – przestrzega bank w komunikacie.
Metoda na “pracownika banku”
Drugi przedstawiony scenariusz dotyczy oszustów podszywających się pod pracowników banku. Osoby, które się do nas dodzwoniły, chcą poinformować, że właśnie zablokowały przelew wychodzący z naszego rachunku do nieznanej nam osoby. Następnie proszą o zainstalowanie aplikacji, dzięki której środki nie znikną z naszego konta. Link do instalacji wysyłają SMS-em – jeżeli w niego klikniemy, oddamy dane do naszego konta.
– Pracownik banku nigdy nie będzie Cię prosił o zainstalowanie aplikacji wysłanej SMS-em, nie będzie się też pytał o login i hasło do logowania do serwisu bankowości internetowej. Dzwoniąc na mLinię zawsze możesz potwierdzić tożsamość pracownika banku. Jeżeli masz wątpliwości – zadzwoń do nas – kończy komunikat mBank.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS