A A+ A++

3. Regionalna Baza Logistyczna z Krakowa poinformowała o wszczęciu postępowania w dwóch przetargach, które dotyczą pozyskania części eksploatacyjnych do urządzeń awaryjnego hamowania samolotów typu BAK-12™ SMARTARREST® oraz BAK-12™ P-IV PORTARREST®. Procedura przetargowa jest toczona w trybie przyśpieszonym. Ma to związek z potrzebą zabezpieczenia procesu szkolenia lotniczego, zapewnienia należytego bezpieczeństwa szkolących się załóg lotniczych zarówno Sił Powietrznych RP jak i sił lotniczych państw sojuszniczych, a także dyżurów bojowych NATINAMDS i Baltic Air Policing.

Dodatkowo krakowscy logistycy skrócony czas trwania postępowania warunkują zarezerwowaniem czasu na prawdopodobny import ze Stanów Zjednoczonych technicznych środków materiałowych do wspomnianych w powyższym akapicie urządzeń. To z kolei wynika z tego, że producent BAK-12, będący zarazem jedynym ich konstruktorem, ma swoje zakłady produkcyjne na terenie USA.

Przechodząc do poszukiwanych elementów następcy „migołapek” BAK-12, poszukiwane są fabrycznie nowe taśmy łączące oraz wychwytujące liny stalowe do owych urządzeń, produkowanych przez ESCO. W Polsce urządzenia te służą do awaryjnego przechwytywania myśliwców F-16, aczkolwiek w przyszłości będą także pomagały w lądowaniach F-35.

Termin składania ofert upływa 30 listopada 2021 o godzinie 08:00. Istnieje jedyne kryterium wyboru najlepszej oferty w postaci najniższej ceny.

Reklama

Okno czasowe na rozpoczęcie dostaw powinno rozpocząć się w dniu podpisania umowy, zaś jego zakończenie na trzechsetny dzień od owego momentu (lub do dnia 30 listopada 2022 roku). Miejscem składowania tych elementów ma być WWSM Kutno (Wielkopowierzchniowy Wielobranżowy Skład Materiałowy). Zlecający zakazuje realizacji zamówień przed 1 stycznia 2022 r.

Tytułowe urządzenia hamowania awaryjnego znajdują się na polskich lotniskach wojskowych, z których operują polskie lub natowskie myśliwce (np. z Malborka lub Mińska Mazowieckiego). Najprościej rzecz ujmując system składa się z liny rozciągniętej w poprzek pasa startowego i dwóch bębnów (wyposażonych w ścieralny hamulec), które mają za zadanie wyhamować rozciągniętą linę, a zarazem rozpędzony myśliwiec.

Dawniej, gdy w służbie znajdowała się znaczna liczba radzieckich myśliwców,  na krańcach pasów startowych znajdowały się prostsze systemy wychwytywania rozpędzonych samolotów, czyli „migołapki”. Niejednokrotnie myśliwce wytracały ostatecznie swą prędkość na zaoranej ziemi, po tym, jak zahaczyły o linę, rozłożoną nad płytą lotniska.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o
guest

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTest bety Elden Ring na PS5, XSX|S, PS4 i XOne. Gra na Xboksie One zapewnia „niższy poziom” jakości
Następny artykułPodwyżka stóp uderza w wyceny obligacji skarbowych. Duży kłopot dla banków