A A+ A++

W  dniu 15 maja pod przewodnictwem Burmistrza Łobżenicy Piotra Łososia odbyło się I spotkanie „Zespołu Konsultacyjnego do spraw oceny sytuacji i możliwości wsparcia oraz współpracy z podmiotami prowadzącymi aktywność gospodarczą na terenie Gminy Łobżenica”.

Burmistrz, Przewodniczący Rady Miejskiej i Przewodniczący Komisji oraz członkowie Komisji – funkcyjni pracownicy Urzędu Miejskiego Gminy Łobżenica, zachowując wszelkie zasady bezpieczeństwa, spotkali się w Sali sesyjnej, gdzie bardzo szczegółowo omówiono obecne zagrożenia i możliwości udzielania wsparcia dla firm z terenu Gminy Łobżenica.

Burmistrz Piotr Łosoś wskazał, że obowiązkiem gminy jest postawić diagnozę i podjąć działania w czasie zagrożenia dla naszych mieszkańców oraz firm, w wyniku wprowadzonego w Polsce stanu pandemii. Obecnie w gminie są prowadzone niezbędne działania, wdrażane przez służby zarządzania kryzysowego. Codzienne raporty podpisywane przez Burmistrza przedstawiają sytuację w Gminie Łobżenica, gdzie nie  odnotowano zarażeń koronawirusem. Występują jedynie sytuacje zastosowania kwarantanny dla nielicznych przypadków i środowisk, związane przede wszystkim z powrotami mieszkańców gminy z pracy za granicą. Burmistrz przedstawił także stan zadań opieki społecznej – MGOPS i dyrektora, którzy swoją opiekę poszerzyli o dodatkowe działania – obecnie to dostarczanie środków ochrony i pomoc np. w zakupach dla najstarszych i niesamodzielnych mieszkańców gminy.

Przewodniczący Rady Miejskiej Antoni Kapeja i Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Infrastruktury Komunalnej Wiesław Bodetko, przedstawili obecną sytuację w rolnictwie, gdzie już obserwuje się spadek cen mięsa wieprzowego oraz cen mleka, co dotyka ekonomicznie wielu rolników z gminy. Wskazali na dodatkowe zagrożenie, jakim jest już postępująca w tym roku susza.

Skarbnik Gminy Danuta Dubicka bardzo szczegółowo przedstawiła możliwości uzyskiwania wsparcia w ramach rządowej „Tarczy antykryzysowej”, która niestety nie jest automatycznym wsparciem dla wszystkich podmiotów gospodarczych i trzeba spełniać określone warunki, aby otrzymać pomoc finansową. Gmina nie otrzymała żadnych dodatkowych środków na swoje działania, a także na wsparcie podmiotów gospodarczych. Skarbnik poinformowała także, że wszelkie zobowiązania gminy są realizowane terminowo, a sytuacja w dochodach gminy jeszcze nie wykazuje stanu załamania. Wnioski o odroczenia czy też umorzenia, co przedstawiła inspektor Małgorzata Papka, są na bieżąco rozpatrywane. Na dzisiaj nie ma znaczącej skali wydawanych decyzji, które byłyby zagrożeniem dla budżetu gminy i realizacji zadań bieżących, inwestycji i spłaty zobowiązań. Burmistrz wydał zarządzenie o blokowaniu planowanych wydatków bieżących, co znacząco zwiększyło kontrolę realizacji bieżącego budżetu w gminie.

Kierownicy referatów Anna Jankowska i Magdalena Gdaniec poinformowały, że zadania gminy są realizowane terminowo, a inwestycje nie są zagrożone. Szczególnie ważna, największa inwestycja ostatnich lat – rozbudowa i modernizacja oczyszczalni ścieków w Liszkowie za ponad 13 mln zł, ma tylko nieznaczne opóźnienia wykonawcze, ściśle związane z pandemią, gdzie wykonawca na krótko wstrzymał prace. Gmina zrezygnowała jedynie z inwestycji – modernizacja targowiska miejskiego o wartości ok. 2 mln zł, która po wielu przetargach z ofertami znacznie przewyższające środki, jakie gmina zabezpieczyła na zadanie, jest wycofane obecnie z realizacji. Zadania oświatowe są realizowane zgodnie z wytycznymi MEN, a pracownicy obsługi solidnie pracują przy utrzymaniu, konserwacjach i drobnych remontach we wszystkich jednostkach.

Zastępca Burmistrza Józef Lewandowski przedstawił informację o stałym monitorowaniu sytuacji w gminie, o odbytych spotkaniach z przedsiębiorcami, którzy już dzisiaj wnoszą o zastosowanie zmian do przyszłych umów, uwzględniających zagrożenia dla firm w okresach takich jak pandemia. Przedstawił także korzyści, jakie gmina ma np. z przynależności do stowarzyszeń WOKiSS i SGiPW, skąd otrzymuje wiele opinii prawnych, raportów i np. projektów uchwał w sprawie zastosowania rozwiązań wspierających firmy, które znalazły się dzisiaj w najtrudniejszej sytuacji.

Burmistrz podsumował spotkanie i zaakceptował przedstawione najważniejsze wnioski:

  1. Wskazano na konieczność dalszych spotkań, aby na bieżąco rozmawiać i reagować na zagrożenia dla firm. Następne spotkanie powinno się odbyć w terminie do 15 czerwca 2020 roku.
  2. Prowadzone będą i na bieżąco monitorowane, szczegółowe wyliczenia Skarbnika Gminy, które pozwolą wcześniej uzgodnić i wnieść pod obrady sesji Rady Miejskiej, projekt uchwały wspierającej firmy na terenie gminy, które poniosły straty w swojej działalności przez skutki COVID-19 w obecnym okresie pandemii.
  3. MGOPS w Łobżenicy zbierze szczegółowe informacje o pogorszeniu się sytuacji rodzin w wyniku utraty dochodów i miejsc pracy przez mieszkańców Gminy Łobżenica.

Burmistrz Łobżenicy – Piotr Łosoś

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTrójwymiarowe przejście dla pieszych w Łomży. Jak działa nowe rozwiązanie?
Następny artykułJak pielęgnować pamięć o św. Janie Pawle II