A A+ A++

Minister obrony Republiki Litewskiej Arvydas Anušauskas poinformował 19 kwietnia, że jego resort zaczął negocjacje dotyczące pozyskania 120 dodatkowych kołowych transporterów opancerzonych Boxer. Decyzja o zakupie wozów związana jest, jak mówił wiceminister obrony Vilius Semeška, z wnioskami wyciągniętymi z rosyjskiej agresji na Ukrainę. Zawarcie umowy przewidziane jest na lato bieżącego roku.

Siły zbrojne Litwy zamówiły pierwszą partię transporterów opancerzonych Boxer, które noszą lokalne oznaczenie Vilkas, w 2016 roku. Kupiono wówczas osiemdziesiąt osiem pojazdów, w tym osiemdziesiąt cztery w odmianie bojowej i cztery w wersji wozu dowodzenia. Bojowy wariant Vilkasa uzbrojony jest w izraelską bezzałogową wieżę Samson Mk 2, produkowaną przez spółkę Rafael Advanced Defence Systems, z armatą automatyczną Mk44S Bushmaster II kalibru 30 mm, sprzężony z nim karabin maszynowy kalibru 7,62 milimetra i wyrzutnię ppk Spike-LR. Kontrakt wart był 385,6 miliona euro, dostawy rozpoczęły się w 2019 roku.

–REKLAMA–

Vilkasy pozwoliły na przezbrojenie dwóch z czterech batalionów brygady zmechanizowanej „Geležinis Vilkas” (Żelazny Wilk). Kupno dodatkowych Boxerów pozwoli na całkowite przezbrojenie brygady w nowoczesne wozy oraz wycofanie przestarzałych transporterów opancerzonych M113A1/A2 i wozów dowodzenia M577. Resort nie ujawnia na razie jednak szacowanej wartości nowego kontraktu.

Będzie to kolejny zakup nowoczesnego uzbrojenia dla litewskich wojsk lądowych – obok zakupu dwudziestu jeden armatohaubic samobieżnych PzH 2000 (z czego szesnaście wejdzie do służby liniowej) za 58,3 miliona euro czy 200 pojazdów JLTV za 145 milionów dolarów. Zgodnie z informacjami z komunikatu pierwsze dostawy pojazdów są przewidziane na przełom 2023 i 2024 roku. Część nowo dostarczonych Boxerów ma być uzbrojona w armatę Mk44S Bushmaster II kalibru 30 milimetrów, a część – w karabiny maszynowe kalibru 12,7 milimetra.

Vilkas podczas defilady w Wilnie.
(Jaunuolis, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International)

Oprócz Litwy, która negocjuje kwestię dodatkowych wozów, także Wielka Brytania zadecydowała się zwiększyć liczbę zamówionych Boxerów. 8 kwietnia premier Boris Johnson ogłosił zakup dodatkowej partii 100 transporterów, co zwiększa liczbę zamówionych wozów do 623. Zgodnie z umową zawartą w 2019 roku pierwsze 117 pojazdów powstanie w Niemczech, a brytyjskie zakłady wyprodukują pozostałe 506 egzemplarzy (wliczając najnowszą partię ) na licencji.

Transportery w bojowej wersji bazowej, wozu dowodzenia, ewakuacji medycznej i specjalistycznej trafić mają do brygad uderzeniowych British Army. Ich uzbrojenie stanowić ma zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z karabinem maszynowym kalibru 12,7 milimetra lub 7,62 milimetra. Dodatkowo otrzymają dodatkowe pakiety modułowego opancerzenia oraz krajowe modyfikacje wnętrza i wyposażenie inne specjalistyczne. Bazowa umowa miała wartość 2,8 miliarda funtów. Dostawy transporterów mają rozpocząć się w 2023 roku.

Boxer to kołowy transporter opancerzony w układzie napędowym 8 × 8, produkowany przez spółkę ARTEC GmbH. Jego napęd stanowi silnik wysokoprężny MTU 199 V8 TE20 o mocy 720 koni mechanicznych sprzężony z przekładnią Allison HD4800SP. Charakteryzuje się konstrukcją modułową – w tylnej części wozu znajduje się demontowalny moduł misji, który można wymieniać w zależności od potrzeb. Moduł ten występuje między innymi w wersji transportu piechoty, wozu ewakuacji medycznej lub wozu dowodzenia. Oprócz trzyosobowej załogi Boxery mogą przetransportować do ośmiu żołnierzy desantu w wersji transportera piechoty.

Istnieją także moduły bardziej wyspecjalizowane. We wrześniu ubiegłego roku przeprowadzono nową rundę prób ogniowych haubicy kalibru 155 milimetrów na podwoziu Boxera, oznaczonej Boxer RCH 155. Dwa lata Krauss-Maffei Wegmann pokazało Boxera w wariancie wozu wsparcia ogniowego – Boxer Mobile Gun System (mobilny system artyleryjski) – zintegrowanego z belgijskim systemem wieżowym Cockerill C3105 z wysokociśnieniową armatą gwintowaną Cockerill HP kalibru 105 milimetrów. Opracowano także wersję przeciwlotniczą Skyranger 30/35 z armatami kalibru 30 lub 35 milimetrów i dwiema wyrzutniami pocisków rakietowych.

Brytyjski Boxer podczas ćwiczeń na poligonie Copehill Down.
(Jack Eckersley / UK Ministry of Defence 2019)

Niemcy są zainteresowani pozyskaniem trzech nowych wersji Boxera. Wszystkie są już znane, a dwie – oficjalnie rozwijane na zlecenie resortu obrony. Jedna to „schwerer Waffenträger Infanterie” (sWaTrInf, ciężki nosiciel uzbrojenia piechoty), czyli wóz wsparcia uzbrojony w działko kalibru 30 milimetrów i wyrzutnię pocisków przeciwpancernych MELLS (Spike-LR), ochrzczona już „Kampfboxer“. Druga zamówiona wersja to „Joint Fire Support Team schwer“ (JFST schwer, ciężki wspólny zespół wsparcia ogniowego). Pod tą mylącą nazwą kryje się nie wóz wsparcia ogniowego (taki jak Boxer MGS), ale wóz rozpoznania artyleryjskiego. Wreszcie trzecia to samobieżny zestaw przeciwlotniczy, ale nie wiadomo, czy będzie to Skyranger 35.

Obecnie Boxer eksploatowany jest przez wojska lądowe Niemiec, Holandii, Australii i Litwy, na dostawy oczekuje Wielka Brytania, nieznany jest natomiast los programu algierskich Boxerów. Algieria zamierzała uruchomić licencyjny montaż Boxerów w 2020 roku, ale sprawa od tego czasu przycichła. Docelowe zapotrzebowanie brytyjskich sił zbrojnych szacuje się nawet na 1500 wozów w związku z rozpoczętą niedawno reorganizacją tamtejszych wojsk lądowych.

Zobacz też: Jak Bundeswehra będzie chronić pilotów przed laserami

Ministerstwo obrony Republiki Litewskiej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykuł„Możemy stwierdzić ze 100% skutecznością, że dany zawodnik będzie miał kontuzję”. Fenomen badań genetycznych
Następny artykułPomorskie spotkania on-line dla osób pracujących z uchodźcami z Ukrainy