Choć na przestrzeni czasu jej trasa się zmieniała, to niezmiennie od pół wieku łączy centrum miasta z jej południowo-zachodnimi dzielnicami. Linia autobusowa 147 obchodzi swoje 50-lecie. Dokładnie 15 listopada 1971 roku po raz pierwszy wyjechała na ulice Gdyni, kursując wtedy na trasie pomiędzy Dworcem Morskim a Chwarznem.
Autobusy z numerem linii 147 są doskonale znane mieszkańcom południowo-zachodnich dzielnic miasta. W swoim obecnym kształcie prowadzi ona z Dworca Głównego do pętli Karwiny Nowowiczlińska. W Śródmieściu przejeżdża m.in. ulicami 10 Lutego i Władysława IV, a także przez Węzeł Franciszki Cegielskiej. Następie ul. Kielecką wspina się na Witomino. Stąd ul. Chwarznieńską udaje się na Chwarzno, a następnie Wiczlino, by ostatecznie przez Dąbrowę dojechać na Karwiny.
Trasa linii 147 nie zawsze jednak wyglądała tak, jak powyżej. Jej rozwój naturalnie powiązany jest z rozwojem miasta i osiedlaniem się mieszkańców w południowo-zachodniej części Gdyni.
Nowoczesny MAN na linii 147 // fot. archiwum ZKM Gdynia
Autobusy tej linii po raz pierwszy na ulice Gdyni wyjechały 15 listopada 1971 roku. Wtedy to łączyła ona Dworzec Morski z Chwarznem, a dokładnie pętlą na wysokości dzisiejszej ulicy Apollina. Początkowo linię 147 w dni powszednie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego obsługiwały tylko 2 autobusy – kursujące z częstotliwością co 30 min, a w pozostałych godzinach i w dni świąteczne kursował jeden autobus – co 60 min.
W 1979 roku trasę linii przedłużono z Chwarzna do Wiczlina Działek, a do obsługi kursów wyznaczono kolejny, dodatkowy pojazd. W dni powszednie kursy na tej linii odbywały się z częstotliwością co 30 min od rana do wieczora, natomiast w tzw. wolne soboty oraz niedziele i święta – z częstotliwością co 45 min. Taki rozkład jazdy obowiązywał przez całe lata 80. i na początku lat 90.
1 czerwca 1993 roku trasę linii 147 ponownie przedłużono, tym razem do Karwin – do pętli przy ul. Nowowiczlińskiej. Pojazdy poruszające się po Gdyni w tamtych czasach nie były wyposażone w elektroniczną informację pasażerską w postaci wyświetlaczy z kierunkiem jazdy. Częstą praktyką organizatorów, w celu lepszego poinformowania pasażerów, było wyodrębnianie ze zmienionych wariantów tras innych linii. Dlatego też jednocześnie z przedłużeniem trasy linii 147, wydzielono osobną linię o numerze 107. Poruszała się ona po skróconej trasie – z Dworca Głównego PKP do pętli przy ul. Nowowiczlińskiej.
W dni powszednie linia 147 funkcjonowała w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego oraz po szczycie popołudniowym do końca dziennej obsługi komunikacyjnej. Linia 107 zastępowała linię 147 w godzinach między szczytami przewozowymi. Z kolei w soboty i dni świąteczne nie uruchamiano linii 107, zapewniając funkcjonowanie linii 147 przez cały dzień.
Ważną datą w historii linii 147 jest 11 czerwca 1996 roku. Wtedy to pojazdy standardowe zastąpiono przegubowymi.
Na zdjęciu przegubowy Ikarus obsługujący linię 147 na pętli przy ul. Nowowiczlińskiej. Fotografia pochodzi z września 2000 roku // fot. Łukasz Staniszewski
W 1999 roku nastąpiło ograniczenie funkcjonowania linii 147 w dni powszednie do godzin porannego i popołudniowego szczytu przewozowego, na rzecz zwiększenia zakresu czasowego kursowania autobusów linii 107. W soboty i dni świąteczne linia 107 zastąpiła linię 147 tylko w godzinach wieczornych.
W 2001 roku w dni świąteczne wprowadzone zostały pierwsze na linii 147 zajazdy do Wiczlina Niemotowa: jeden w kierunku Dworca Morskiego, a drugi w kierunku Karwin, w celu zapewnienia mieszkańcom tej części Wiczlina bezpośredniego dojazdu do i z kościoła w Chwarznie.
Od 2006 roku na linii 147 w dni powszednie zaczęto eksploatować już tylko autobusy niskopodłogowe, głównie przegubowe. W obu szczytach przewozowych kursowały 4 takie pojazdy.
Jeszcze w tym samym roku, dokładnie 8 sierpnia, wprowadzono we wszystkie dni tygodnia późnym wieczorem zajazd autobusu linii 147 do Wiczlina Niemotowa – w ostatnim kursie z Dworca Morskiego do Dąbrowy – w celu zapewnienia mieszkańcom tej części dzielnicy obsługi komunikacyjnej w tym okresie dnia.
Niskopodłogowe Volvo na linii 147. Zdjęcie wykonano w okresie, gdy pętla przy ul. Nowowiczlińskiej nosia nazwę “Dąbrowa Tesco” // fot. archiwum ZKM Gdynia
Od 1 czerwca 2009 roku linia 147 uzyskała ponownie status podstawowej – obsługującej Chwarzno-Wiczlino, w związku z likwidacją komplementarnej w stosunku do niej linii 107. Po szesnastu latach linia 147 zaczęła więc funkcjonować przez cały dzień od poniedziałku do niedzieli. Na dłuższej trasie do Dworca Morskiego autobusy kursowały tylko w dni powszednie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego oraz w soboty, niedziele i święta – w co drugim kursie do godzin południowych. W soboty, niedziele i święta w godzinach przedpołudniowych i popołudniowych autobusy linii 147 w kilku wybranych kursach w obu kierunkach zajeżdżały do Niemotowa. W większości kursów autobusy tej linii rozpoczynały i kończyły bieg przy Dworcu Głównym PKP.
W 2015 roku rozpoczął się okres systematycznego zwiększania częstotliwości kursowania autobusów na linii 147. We wszystkie dni powszednie wzrosła częstotliwość kursowania autobusów w porannym szczycie przewozowym, w którym przyjęto jako podstawowy takt 20-minutowy. Już pod koniec 2015 roku – a dokładnie 7 grudnia – częstotliwość kursowania autobusów w dni powszednie w obu szczytach przewozowych podniesiono do 15 min.
Ważna dla mieszkańców Chwarzna zmiana trasy linii 147 nastąpiła w 2017 roku, kiedy to w większości kursów skierowano autobusy tej linii w obu kierunkach ulicami Staniszewskiego i Zaruskiego, zwiększając tym samym dostępność przestrzenną przystanków komunikacji miejskiej. Trasa linii 147 w Chwarznie stała się więc dwuwariantowa, w jednym wariancie prowadząca tylko ul. Chwarznieńską, a w drugim – dodatkowo ulicami Staniszewskiego i Zaruskiego.
W kolejnych latach linia 147 otrzymała charakter priorytetowy. W 2019 roku w dni powszednie w rozkładzie jazdy obowiązującym w dni nauki szkolnej, pojawił się 10-minutowy takt częstotliwości. W 2021 roku wszystkie kursy linii 147, w dni powszednie, soboty, niedziele i święta skierowano ulicami Staniszewskiego i Zaruskiego. W rezultacie przebieg trasy tej linii stał się bardziej czytelny.
Wraz ze zmianą trasy linii 147 w dni powszednie nauki szkolnej już nie tylko określone przedziały czasowe w szczytach przewozowych, lecz całe pory szczytów, zostały objęte wysokim, 10-minutowym standardem częstotliwości. W dni nauki szkolnej w szczytach przewozowych obsługuje linię jednocześnie 11 autobusów przegubowych.
Autobus marki MAN na linii 147 // fot. archiwum ZKM Gdynia
Przez lata na linii 147 eksploatowane były autobusy różnych typów i marek. Pierwsze 25 lat funkcjonowania linii zdominowały autobusy standardowe, wysokopodłogowe. Drugie ćwierćwiecze to pojazdy przegubowe. Najpierw wysokopodłogowe, a od 2006 roku – niskopodłogowe. Funkcjonowanie linii zainaugurował autobus Jelcz Mex 272, tzw. ogórek. Obecnie są eksploatowane prawie wyłącznie przez autobusy marki MAN.
W ciągu 50 lat funkcjonowania linia 147 przeszła zasadniczą metamorfozę: z linii obsługującej dwoma standardowymi autobusami małe osiedle mieszkaniowe w Chwarznie do linii priorytetowej obsługującej 11 autobusami przegubowymi dużą dzielnicę mieszkaniową Chwarzno-Wiczlino, o największym w Gdyni potencjale rozwojowym.
Opracowanie merytoryczne: Olgierd Wyszomirski
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS