A A+ A++

Choć na przestrzeni czasu jej trasa się zmieniała, to niezmiennie od pół wieku łączy centrum miasta z jej południowo-zachodnimi dzielnicami. Linia autobusowa 147 obchodzi swoje 50-lecie. Dokładnie 15 listopada 1971 roku po raz pierwszy wyjechała na ulice Gdyni, kursując wtedy na trasie pomiędzy Dworcem Morskim a Chwarznem.

Autobusy z numerem linii 147 są doskonale znane mieszkańcom południowo-zachodnich dzielnic miasta. W swoim obecnym kształcie prowadzi ona z Dworca Głównego do pętli Karwiny Nowowiczlińska. W Śródmieściu przejeżdża m.in. ulicami 10 Lutego i Władysława IV, a także przez Węzeł Franciszki Cegielskiej. Następie ul. Kielecką wspina się na Witomino. Stąd ul. Chwarznieńską udaje się na Chwarzno, a następnie Wiczlino, by ostatecznie przez Dąbrowę dojechać na Karwiny.

Trasa linii 147 nie zawsze jednak wyglądała tak, jak powyżej. Jej rozwój naturalnie powiązany jest z rozwojem miasta i osiedlaniem się mieszkańców w południowo-zachodniej części Gdyni.

Nowoczesny MAN na linii 147 // fot. archiwum ZKM Gdynia

Autobusy tej linii po raz pierwszy na ulice Gdyni wyjechały 15 listopada 1971 roku. Wtedy to łączyła ona Dworzec Morski z Chwarznem, a dokładnie pętlą na wysokości dzisiejszej ulicy Apollina. Początkowo linię 147 w dni powszednie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego obsługiwały tylko 2 autobusy – kursujące z częstotliwością co 30 min, a w pozostałych godzinach i w dni świąteczne kursował jeden autobus – co 60 min.

W 1979 roku trasę linii przedłużono z Chwarzna do Wiczlina Działek, a do obsługi kursów wyznaczono kolejny, dodatkowy pojazd. W dni powszednie kursy na tej linii odbywały się z częstotliwością co 30 min od rana do wieczora, natomiast w tzw. wolne soboty oraz niedziele i święta – z częstotliwością co 45 min. Taki rozkład jazdy obowiązywał przez całe lata 80. i na początku lat 90.

1 czerwca 1993 roku trasę linii 147 ponownie przedłużono, tym razem do Karwin – do pętli przy ul. Nowowiczlińskiej. Pojazdy poruszające się po Gdyni w tamtych czasach nie były wyposażone w elektroniczną informację pasażerską w postaci wyświetlaczy z kierunkiem jazdy. Częstą praktyką organizatorów, w celu lepszego poinformowania pasażerów, było wyodrębnianie ze zmienionych wariantów tras innych linii. Dlatego też jednocześnie z przedłużeniem trasy linii 147, wydzielono osobną linię o numerze 107. Poruszała się ona po skróconej trasie – z Dworca Głównego PKP do pętli przy ul. Nowowiczlińskiej.

W dni powszednie linia 147 funkcjonowała w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego oraz po szczycie popołudniowym do końca dziennej obsługi komunikacyjnej. Linia 107 zastępowała linię 147 w godzinach między szczytami przewozowymi. Z kolei w soboty i dni świąteczne nie uruchamiano linii 107, zapewniając funkcjonowanie linii 147 przez cały dzień.

Ważną datą w historii linii 147 jest 11 czerwca 1996 roku. Wtedy to pojazdy standardowe zastąpiono przegubowymi.

fot. Łukasz Staniszewski
Na zdjęciu przegubowy Ikarus obsługujący linię 147 na pętli przy ul. Nowowiczlińskiej. Fotografia pochodzi z września 2000 roku // fot. Łukasz Staniszewski

W 1999 roku nastąpiło ograniczenie funkcjonowania linii 147 w dni powszednie do godzin porannego i popołudniowego szczytu przewozowego, na rzecz zwiększenia zakresu czasowego kursowania autobusów linii 107. W soboty i dni świąteczne linia 107 zastąpiła linię 147 tylko w godzinach wieczornych.

W 2001 roku w dni świąteczne wprowadzone zostały pierwsze na linii 147 zajazdy do Wiczlina Niemotowa: jeden w kierunku Dworca Morskiego, a drugi w kierunku Karwin, w celu zapewnienia mieszkańcom tej części Wiczlina bezpośredniego dojazdu do i z kościoła w Chwarznie.

Od 2006 roku na linii 147 w dni powszednie zaczęto eksploatować już tylko autobusy niskopodłogowe, głównie przegubowe. W obu szczytach przewozowych kursowały 4 takie pojazdy.

Jeszcze w tym samym roku, dokładnie 8 sierpnia, wprowadzono we wszystkie dni tygodnia późnym wieczorem zajazd autobusu linii 147 do Wiczlina Niemotowa – w ostatnim kursie z Dworca Morskiego do Dąbrowy – w celu zapewnienia mieszkańcom tej części dzielnicy obsługi komunikacyjnej w tym okresie dnia.

Niskopodłogowe Volvo na linii 147. Zdjęcie wykonano w okresie, gdy pętla przy ul. Nowowiczlińskiej nosia nazwę "Dąbrowa Tesco" // fot. archiwum ZKM Gdynia
Niskopodłogowe Volvo na linii 147. Zdjęcie wykonano w okresie, gdy pętla przy ul. Nowowiczlińskiej nosia nazwę “Dąbrowa Tesco” // fot. archiwum ZKM Gdynia

Od 1 czerwca 2009 roku linia 147 uzyskała ponownie status podstawowej – obsługującej Chwarzno-Wiczlino, w związku z likwidacją komplementarnej w stosunku do niej linii 107. Po szesnastu latach linia 147 zaczęła więc funkcjonować przez cały dzień od poniedziałku do niedzieli. Na dłuższej trasie do Dworca Morskiego autobusy kursowały tylko w dni powszednie w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego oraz w soboty, niedziele i święta – w co drugim kursie do godzin południowych. W soboty, niedziele i święta w godzinach przedpołudniowych i popołudniowych autobusy linii 147 w kilku wybranych kursach w obu kierunkach zajeżdżały do Niemotowa. W większości kursów autobusy tej linii rozpoczynały i kończyły bieg przy Dworcu Głównym PKP.

W 2015 roku rozpoczął się okres systematycznego zwiększania częstotliwości kursowania autobusów na linii 147. We wszystkie dni powszednie wzrosła częstotliwość kursowania autobusów w porannym szczycie przewozowym, w którym przyjęto jako podstawowy takt 20-minutowy. Już pod koniec 2015 roku – a dokładnie 7 grudnia – częstotliwość kursowania autobusów w dni powszednie w obu szczytach przewozowych podniesiono do 15 min.

Ważna dla mieszkańców Chwarzna zmiana trasy linii 147 nastąpiła w 2017 roku, kiedy to w większości kursów skierowano autobusy tej linii w obu kierunkach ulicami Staniszewskiego i Zaruskiego, zwiększając tym samym dostępność przestrzenną przystanków komunikacji miejskiej. Trasa linii 147 w Chwarznie stała się więc dwuwariantowa, w jednym wariancie prowadząca tylko ul. Chwarznieńską, a w drugim – dodatkowo ulicami Staniszewskiego i Zaruskiego.

W kolejnych latach linia 147 otrzymała charakter priorytetowy. W 2019 roku w dni powszednie w rozkładzie jazdy obowiązującym w dni nauki szkolnej, pojawił się 10-minutowy takt częstotliwości. W 2021 roku wszystkie kursy linii 147, w dni powszednie, soboty, niedziele i święta skierowano ulicami Staniszewskiego i Zaruskiego. W rezultacie przebieg trasy tej linii stał się bardziej czytelny.

Wraz ze zmianą trasy linii 147 w dni powszednie nauki szkolnej już nie tylko określone przedziały czasowe w szczytach przewozowych, lecz całe pory szczytów, zostały objęte wysokim, 10-minutowym standardem częstotliwości. W dni nauki szkolnej w szczytach przewozowych obsługuje linię jednocześnie 11 autobusów przegubowych.
 
Autobus marki MAN na linii 147 // fot. archiwum ZKM Gdynia
Autobus marki MAN na linii 147 // fot. archiwum ZKM Gdynia

Przez lata na linii 147 eksploatowane były autobusy różnych typów i marek. Pierwsze 25 lat funkcjonowania linii zdominowały autobusy standardowe, wysokopodłogowe. Drugie ćwierćwiecze to pojazdy przegubowe. Najpierw wysokopodłogowe, a od 2006 roku – niskopodłogowe. Funkcjonowanie linii zainaugurował autobus Jelcz Mex 272, tzw. ogórek. Obecnie są eksploatowane prawie wyłącznie przez autobusy marki MAN.

W ciągu 50 lat funkcjonowania linia 147 przeszła zasadniczą metamorfozę: z linii obsługującej dwoma standardowymi autobusami małe osiedle mieszkaniowe w Chwarznie do linii priorytetowej obsługującej 11 autobusami przegubowymi dużą dzielnicę mieszkaniową Chwarzno-Wiczlino, o największym w Gdyni potencjale rozwojowym.

Opracowanie merytoryczne: Olgierd Wyszomirski

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNiemcy. Media: Trwa “próżnia władzy”. Brakuje działań w walce z pandemią
Następny artykułPełny Obraz – “Co z tą wodą?”