Zakończona w tym roku rozbudowa mostu drogowego im. marsz. Józefa Piłsudskiego zajęła pierwsze miejsce w Ogólnopolskim Konkursie Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku! Rozstrzygnięcia poznaliśmy podczas uroczystej gali, która odbyła się na Zamku Królewskim w Warszawie.
Statuetkę i dyplom z rąk kapituły odebrał, w imieniu Gminy Miasta Toruń, odebrali: Zbigniew Fiderewicz, z-ca Prezydenta Miasta Torunia oraz Ireneusz Makowski, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Toruniu. Rozbudowa mostu Piłsudskiego zdobyła również pierwsze miejsce w kategorii drogi i obiekty mostowe.
To już 26 odsłona konkursu Modernizacja Roku & Budowa XXI wieku. Jest to inicjatywa promująca najlepsze modernizacje i budowy. Konkurs nagradza inwestorów, wykonawców i projektantów za konkretną realizacje, wspólne dzieło wszystkich trzech podmiotów. Jest to jeden z elementów, który wyróżnia ten konkurs na tle innych tego rodzaju wydarzeń, które zwykle są adresowane tylko do jednej z grup, np. do inwestorów lub projektantów.
Wręczenie statuetek w kategorii Drogi i obiekty mostowe. Toruń reprezentował prezydent Zbigniew Fiderewicz.
Nagrody otrzymali także projektant i wykonawca rozbudowy toruńskiego mostu.
Most drogowy im. Józefa Piłsudskiego zyskał wysokie uznanie jury za zastosowanie nowoczesnych technologii i rozwiązań projektowych, które sprawiły, że ponad 100 letni obiekt zyskał nowy wygląd i funkcje. W uzasadnieniu werdyktu wskazano na zastosowanie paneli kompozytowych, dzięki którym stary chodnik został poszerzony z 2,7 do 4,20 metrów. Pozwoliło to na wyznaczenie ciągu pieszo-rowerowego.
W przypadku naszego mostu, jury podkreśliło wysoką jakość wykonawstwa robót budowlanych i dbałość o spójność z zabytkową architekturą.
W tegorocznej odsunie konkursu, brało udział ponad 70 inwestycji z całej Polski.
Warto wiedzieć:
- okres realizacji rozbudowy mostu: 24 marca 2020 r.-30 kwietnia 2022 r.
- całkowita wartość inwestycji: 132 mln zł, w tym dofinansowanie:
– ze środków rezerwy subwencji ogólnej Budżetu Państwa 45 791 659 zł,
– z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych 29 249 138 zł.
- wykonawca prac: konsorcjum firm INTOP Warszawa Sp. z o.o. (Lider Konsorcjum) i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry (Partner Konsorcjum).
- zarządzanie i nadzór nad inwestycją: firma OPTEMCONSULT Sp. z o. o. z Gdańska. Wartość umowy: 495 837,60 zł.
- projektant: Firma PONT-PROJEKT Sp. z o.o. z Gdańska
Zakres wykonanych prac:
Zwiększono szerokość ciągów pieszo-rowerowych po obu stronach mostu z 2,0m do 4,2m
- pozwoliło to na rozdzielenie ruchu pieszego i rowerowego na przeprawie, przez co wzrosło bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w tym miejscu
- poszerzenie wykonano poprzez wydłużenie wsporników stalowych oraz zastosowanie zamiast tradycyjnej płyty żelbetowej nowoczesnych, bardzo wytrzymałych, a jednocześnie lekkich paneli kompozytowych. Wbudowano ich ponad 7 200m2.
Wykonano całkowitą wymianę powłoki antykorozyjnej obiektu
- o skali przedsięwzięcia świadczą liczby – pomalowano 86 673,88 m2 konstrukcji stalowej, zużywając przy tym 77 388 kg farby oraz wykorzystując 29 tirów elementów rusztowań. Prace antykorozyjne nie tylko zapewnią dłuższą żywotność konstrukcji, ale również wpłynęły pozytywnie na estetykę mostu.
Zmodernizowano pomost w rejonie jezdni
- wykonano reprofilację płyty pomostu
- ułożono nową, szczelną izolację oraz dwie warstwy nawierzchni z asfaltu lanego, który charakteryzuje się doskonałą trwałością.
Odrestaurowano schody granitowe w rejonie przyczółka północnego, wyczyszczono i naprawiono oblicowania kamienne przyczółków mostu i filarów, przebudowano sieci zlokalizowane na obiekcie i infrastrukturę techniczną kolidującą z inwestycją oraz skomunikowano most z Bulwarem Filadelfijskim, Kępą Bazarową, Zamkiem Dybowskim i miejską plażą
- wykonano schody na Kępę Bazarową, do Zamków Dybów i plaży miejskiej
- nowe zejście na Bulwar Filadelfijski wyposażone w windy dostosowane dla rowerzystów i osób o ograniczonej możliwości poruszania się.
- od strony placu Armii Krajowej powstała pochylnia dla rowerzystów, rodzin z małymi dziećmi i osób poruszających się na wózkach. Do jej wykonania wbudowano prawie 150m3 betonu i ułożono niemal 20 ton stali zbrojeniowej.
Powstały trzy punkty widokowe
- za ich budową opowiadali się mieszkańcy w trakcie konsultacji społecznych. Pierwszy z nich, zlokalizowany jest od strony Bydgoskiego Przedmieścia. Z niego można podziwiać m.in. Zamek Dybowski. Kolejne dwa, powstały od strony Starówki. Dzięki nim wielu mieszkańców, ale i turystów oprócz niezapomnianych wrażeń widokowych będzie mogło zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie na tle pięknej panoramy, która swoim klimatem urzeka nie tylko w dzień, ale i nocną porą.
Wykonano nową iluminację i oświetlenie
- oświetlenie zostało dostosowane do historycznego charakteru mostu i jest spójne z tym, które zostało zamontowane na sąsiednim placu Rapackiego
- iluminacja składa się z 360 indywidulanie sterowanych energooszczędnych opraw ledowych RGBW. Do zaprogramowania scen świetlnych wykorzystano ponad 1440 adresów sterowniczych.
- obiekt w normalnym, całorocznym cyklu programowym świeci w odcieniach bieli, dostosowanych do architektury Starówki. Na specjalne okazje została przygotowana agenda programowa, która zakłada dostosowanie kolorystyki mostu do wydarzenia. I tak np. 18 stycznia w rocznicę powrotu Torunia do wolnej Polski most „ubrany” jest w barwy miejskie, czyli biało-niebieskie. Z kolei w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku zachwyca różnymi kolorami.
Odrestaurowano balustrady zewnętrzne o charakterze zabytkowym, wymieniono bariery drogowe zapewniające bezpieczeństwo ruchu na jezdni, zamontowano korytka odwodnieniowe gwarantujące odpowiednie odprowadzenie wód opadowych z ciągów pieszo-rowerowych oraz zamontowano panele przeciwrozbryzgowe, ochraniające elementy konstrukcyjne przed zabrudzeniami i wzmocniono wał przeciwpowodziowy w okolicy mostu
Most w liczbach
- długości mostu 898m;
- szerokość całkowita mostu przed modernizacją wynosiła 16,26m, po modernizacji 20,92m z miejscowymi poszerzeniami na tarasach widokowych;.
- szerokość jezdni 9,6m (trzy pasy ruchu w układzie 2+1);
Do rozbudowy mostu użyto:
- 1500 m3 betonu
- 630 ton stali konstrukcyjnej i stali zbrojeniowej
- 8100 m2 asfaltu lanego
- 7200 m2 paneli kompozytowych
- ponad 86 000 m2 zabezpieczenia antykorozyjnego
fot. Bałżej Antonowicz
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS