Stellantis, firma, która powstała z połączenia Grupy PSA oraz Fiat Chrysler Automobiles zdecydowała się na odświeżenie marki Lancia. Jak na razie jedynym pozostałym modelem Lancii, jaki jest produkowany to Ypsilon, który wyjeżdża z fabryki w Tychach.
I z polskiej fabryki — według nieoficjalnych informacji — ma wyjechać następca Ypsilona już w połowie 2024 roku. Ma to być auto w pełni elektryczne. Planowana jest również wersja z silnikiem benzynowym. Jak zapowiedział Stellantis w ciągu następnych 5 lat na rynku znajdą się trzy modele . Decyzję miał podjąć szef Stellantisa, Carlos Tavares, który uznał, że warto odświeżyć kultową włoską markę, która sprzedawana jest praktycznie jedynie we Włoszech. Ypsilon jest od roku 2017 jedynym modelem Lancii , natomiast Stellantis chciałby rozbudować ofertę aut z segmentu premium, w którym na razie jest DS i Alfa Romeo, a aspiruje tam Peugeot. Carlos Tavares chce także aby za nowy wygląd Lancii odpowiedzialny był Jean Pierre Ploue. Według nieoficjalnych informacji, na jakie powołuje się w „Atomotive News Europe” Luca Chifferi, Ploue dostał 15 czerwca zadanie zaprojektowania małego auta, crossovera i kompaktowego hatchbacka. Przy tym prace już miały się zacząć. Jean Pierre Ploue jest jednym z dwóch głównych projektantów w Stellantisie i już kilkakrotnie widziano go w centrum projektowym FCA w Turynie.
CZYTAJ TAKŻE: Stellantis chce rozwijać napęd wodorowy
Jako model drugi został zaplanowany crossover z premierą w 2026 roku i jedynie w wersji elektrycznej. Model trzeci miałby znaleźć się na rynku w 2027 roku, tyle że nadal Stellantis zastanawia się, czy rzeczywiście na taki kompaktowy hatchback będzie popyt. Ploue zaczynał swoją karierę w 1985 roku w Renault i ma na swoim koncie takie modele, jak pierwsze wersje Megane i Twingo. Teraz — jak poinformował w komunikacie prasowym Stellantis— jest szefem niedużego, ale bardzo sprawnego młodego zespołu w turyńskim biurze projektowym. W PSA zaczynał jako główny stylista w Citroenie i odpowiada za to, jak wyglądały C4,C5,C6 i DS3. Szefem projektantów w całej PSA został w 2009 roku.
Lancia, która kiedyś w Europie była synonimem luksusu, mocno podupadła, kiedy postanowiono ją połączyć z Chryslerem po przejęciu amerykańskiej firmy przez Fiata w roku 2011. Wtedy limuzyna Chrysler 300 była sprzedawana w Europie jako Lancia Thema, Chrysler 200 nazywał się Lancia Fulvia, a minivan Chrysler Town&Country na rynku europejskim stał się Lancią Voyager. Tych aut sprzedawano jednak w Europie tak mało, że szybko zdecydowano się na zakończenie eksperymentu. W 2014 roku Sergio Marchionne postanowił , że Lancia utrzymana zostanie jedynie na rynku włoskim, bo tam to auto chętnie było kupowane przez młode kobiety. I co ciekawe Ypsilon, który jest produkowany w Tychach na płycie Fiata Pandy, we Włoszech nadal cieszy się popularnością. Od początku 2021 do końca maja nabywców znalazło 22,783 sztuk tego samochodu, czyli ponad dwukrotnie więcej, niż Alfy Romeo — jak wynika z danych ACEA. A w 2020 na rynku europejskim, według JATO Dynamics, Ypsilon był 3. najlepiej sprzedającym się autem po Mini i Audi1 w segmencie najmniejszych samochodów w segmencie premium.
W grudniu 2019, kiedy Carlos Tavares i prezes Stellantisa, John Elkann ogłosili połączenie Grupy PSA i FCA wydawało się, że Lancia nie ma przed sobą przyszłości. Ale obydwaj panowie zaskoczyli rynek uznając, że skoro Lancia może dzielić się kosztami z Alfą Romeo i DS … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS