Zanim jednak przybliżymy temat zakupu używanego kampera i przyczepy, warto zastanowić się czy jest to rozwiązanie dla nas. Mówię to z własnego doświadczenia, gdyż zawsze fascynowało mnie życie na kempingu w dużej przyczepie, gdyż kemping znam jedynie z nocowania pod namiotem.
Mieszkanie jak w hotelu, specjalne boksy doprowadzające wodę i prąd, a równocześnie niezależność wyboru miejsca pobytu, były jak mit o jeździe na motorze drogą 66 w stronę zachodzącego słońca. Marzenia prysły jednak w dość banalny sposób.
O wakacyjnych wyjazdach przeczytasz więcej na stronie głównej gazety.pl
Kilka lat temu, na zaproszenie Skody poleciałem do Dubrownika i stamtąd jechałem na kemping modelem Superb ciągnąc przyczepę kempingową. Kemping był oddalony od Dubrownika ok 90 km, więc moja trasa z przyczepą wyniosła tam i z powrotem raptem 200 km. Jednakże to wystarczyło, aby przekonać się, że to nie mój styl życia.
Pierwsze co odczułem to spory problem w manewrowaniu po mieście. Być może w miastach o szerszych ulicach problem nie istnieje, ale w Dubrowniku (nie w zabytkowej części, ale wyjeżdżając z miejsca zameldowania) mieliśmy spore problemy. Nie chodziło nawet o szerokość ulic i dość wąskie przecznice, ale o samochody zaparkowane na poboczu i ograniczające ruch.
Drugie zaskoczenie przeżyłem, gdy bawiąc się wskaźnikiem wyświetlacza, chciałem ustalić wskazania chwilowego zużycia paliw. Jadąc z tym wskazaniem (faktycznie zużycie wynosiło ok 40% więcej niż normalnie) nie widziałem wskazań nawigacji. W efekcie po ponownym przełączeniu na nawigacje, okazało się 600 metrów wcześniej miałem skręcić. Niestety zawrócenie tak dużym zestawem wymagało dalszej jazdy przez ponad 7 km, gdzie znalazłem pobocze umożliwiające wykonanie nawrotu.
Trzecim zaskoczeniem było zaś przeanalizowanie całej trasy na Chorwację jaką musiałbym przebyć. Są to zatem znacznie większy koszty paliwa i opłat autostradowych, opłaty na miejscu kempingowym, dodatkowo trasa która wydłuża się o jeden dzień (nie przejedziemy bez noclegu) i jedziemy znacznie wolniej niż normalnym autem.
Biorąc wszystko pod uwagę, wyleczyłem się z marzeń o podróży z przyczepą kempingową.
Stąd też wszystkim którzy mają podobne marzenia polecam najpierw pożyczyć przyczepę czy kamper i udać się na kilkudniowy wyjazd. Jeżeli nie spełni to naszych oczekiwań, problem rozwiąże się sam. Jeżeli zaś będziemy nadal zainteresowani zakupem warto zwrócić uwagę na kilka szczegółów.
Kamper – kempingowy pałac
Samochody kempingowe to bez wątpienia prawdziwy Roll Royce dla miłośników caravaningu. To prawdziwy dom na kołach, w którym mamy wszystkie wygody, a dodatkowo jest on często przystosowany na różne okresy pogodowe. Nie mamy też problemu jaki miałem z dużym zespołem drogowym na wąskiej chorwackiej drodze i możemy spokojniej wykonywać manewry zawracania.
Niestety w przypadku tego modelu jesteśmy przywiązani do swego domu jak ślimak. W efekcie gdy będziemy chcieli wyjechać na wycieczkę i pozwiedzać okolicę, musimy pakować obozowisko i dopiero ruszać.
Różnorodność modeli na rynku kamperów jest ogromna. Dlatego przed zakupem warto zapoznać się z różnymi modelami i zastanowić się, jak chce się podróżować.
- Podróżujesz we dwoje czy z rodziną?
- Czy furgon jest wystarczający, czy potrzebujesz więcej miejsca i wolisz wnękę lub częściowo lub w pełni zintegrowaną przyczepę stacjonarną?
- Planujesz wyjazdy weekendowe lub głównie dłuższe wyjazdy wakacyjne?
- Gdzie będzie przechowywany domek mobilny? Masz przy domu miejsce na taki model, czy trzeba je przechowywać na parkingu strzeżonym?
- Jaki masz budżet?
- Jaki sprzęt i jaka ładowność są dla Ciebie ważne?
Jeżeli określisz wszystkie wymagania i znajdziesz kilka ofert do wyboru, należy dokładnie sprawdzić wybraną ofertę.
Po pierwsze kamper to normalny samochód dostawczy z uniwersalną nadbudową. Stąd też po pierwsze musi być w idealnym stanie technicznym jego układ jezdny i układ napędowy. W tym wypadku nie ma co eksperymentować, tylko trzeba udać się do mechanika i dokładnie sprawdzić auto.
Jeżeli chodzi o samą zabudowę kampera to pamiętajmy, że jest to część mieszkalna, więc sprawdzamy jak kupowane mieszkanie.
Kampery posiadają oddzielny akumulator części mieszkalnej i warto sprawdzić jego stan, oraz instalację wewnątrz jak światło, lodówka itd.
Kwestia wody jest całkiem podobna do prądu. Należy sprawdzić działanie zbiornika wody czystej i zużytej. Ważne też, że pompa świeżej wody, która umożliwia przepływ wody przez krany ze zbiornika, zasilana jest z akumulatora. Podgrzewanie wody działa zwykle na piecyk gazowy, który odpowiedzialny jest także za ogrzewanie pomieszczenia.
Kolejny problem to wilgoć. Szkody spowodowane wilgocią mogą mieć poważne konsekwencje. Konstrukcja musi być szczelna i nie może wykazywać żadnych uszkodzeń.
Zapytaj, czy kamper był regularnie sprawdzany pod kątem wilgoci lub zleć test szczelności przed zakupem. W umowie kupna ważne jest, aby zapewnić, że nie ma on uszkodzeń spowodowanych wilgocią. Nie polegaj na wypowiedziach ustnych. Wszystko trzeba mieć w umowie.
Przyczepa – duża? Mała? Ilu letnia?
W przypadku zakupu przyczepy kempingowej należy ją potraktować jak domek letniskowy. To na co trzeba zwrócić uwagę uzyskaliśmy od jednej z organizacji caravaningowych. Oto ważne informacje o przyczepie kempingowej, które -wg fachowców- warto uwzględnić podczas wyboru:
- Wszystkie krawędzie powinny być zaokrąglone lub wyściełane
- Duże świetliki wpuszczają dużo światła i zapewniają komfortowy klimat w pomieszczeniu
- Wszystkie schowki i schowki muszą mieć otwory wentylacyjne
- Szafy powinny być wentylowane
- Klapy schowka, które można otworzyć od zewnątrz, ułatwiają załadunek.
Oto zestaw praktycznych akcesoriów w przyczepie kempingowej:
- Markiza
- Możliwie duży zbiornik na świeżą wodę i ścieki
- Izolowany lub podgrzewany zbiornik na ścieki (jeśli chcesz również biwakować zimą)
- Dobre materace dla większego komfortu snu
- Moskitiera do drzwi wejściowych
- Okap (jeśli chcesz dużo gotować)
- Układ słoneczny
- System satelitarny
Zastanów się z wyprzedzeniem, co jest dla Ciebie ważne w przyczepie kempingowej, jakiego sprzętu naprawdę potrzebujesz, a czego nie. Poświęć trochę czasu na przejrzenie i porównanie kilku „kandydatów”.
W przypadku przyczepy kempingowej używanej, a o takich przecież piszemy, należy jednak zwrócić szczególną uwagę na następujące punkty:
- Opony nie mogą być starsze niż 6 lat. Hamulce muszą być w bezpiecznym stanie.
- Zapytaj o wilgoć i grad. Zwróć szczególną uwagę na włazy dachowe i fałdy, a także na to, czy przyczepy wewnątrz nie czuć stęchlizną.
- Zwróć uwagę na obciążenie przyczepy, masę przednią i całkowitą masę zestawu.
- Skontroluj dyszel pod kątem uszkodzeń lub zużycia.
- Skontroluj wiązki elektryczne doprowadzające prąd do świateł i ewentualnie do wnętrza (jeżeli taka opcja występuje).
- Ważne jest również, aby wiedzieć, czy przyczepa była ciągnięta, czy też służyła do stałego biwakowania. W tym drugim przypadku stan opon i hamulców może być problematyczny.
- Zwróć uwagę na otwory wentylacyjne w schowkach i schowkach. Szafy również powinny być wentylowane.
- Instalacja gazowa musi być w bezpiecznym stanie.
Zapytaj też sprzedawcę o historię i stan domku mobilnego i poproś o pisemne potwierdzenie wszystkich obietnic w umowie kupna (np. brak wypadków, brak uszkodzeń spowodowanych wilgocią, specjalne wyposażenie).
Uważaj na naprawy i majsterkowanie wykonane przez poprzedniego właściciela, np. przy rurach gazowych i wodociągowych. Proś o przekazanie faktur za poprzednie naprawy.
Pamiętaj: Ważniejszy od wieku jest stan przyczepy.
Sądzę, że przeanalizowanie porad osób ze środowiska caravaningu, będzie przydatne przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS