Rekordowe zakupy ziarna kukurydzy na paszę przez Chiny sprawiły, że niektóre statki muszą czekać do miesiąca na wejście do portów na południu kraju zwiększając koszty postoju
Przynajmniej dwa statki z amerykańską kukurydzą czekają od kilku tygodni na zawinięcie do portu: „Priscilla” z ładunkiem 71 400 ton stoi od 11 maja na redzie portu Zhanjiang w prowincji Guangdong i „Krini” z 75 100 tonami od 16 maja koło Huangpu w tej samej prowincji — wynika z danych Bloomberga o ruchu statków.
Chiński kontrahent poinformował, że partia amerykańskiej kukurydzy dotarła w lutym do portu w Nantong we wschodniej prowincji Jiangsu, ale statek musiał czekać miesiąc na rozładunek, co zwiększyło koszty jego postoju na redzie.
Czytaj także: Rosną ceny żywności na świecie
Chiny zwiększyły w tym roku do rekordowego poziomu zakupy kukurydzy wraz z odradzaniem się stad świń po zlikwidowaniu epidemii afrykańskiego pomoru ASF. W ciągu 4 miesięcy import tego ziarna wzrósł czterokrotnie, sorgo pięciokrotnie w kwietniu, jęczmienia jest też więcej. Opóźnienia w rozładunku będą dodatkowym czynnikiem zwiększającym ceny surowców utrudniając rządowi kontrolę nad inflacją.
Krajowa komisja rozwoju i reform, centralny urząd planowania podkreślił niedawno konieczność dobrego zarządzania długimi i złożonymi łańcuchami dostaw w zapewnieniu stabilizacji cen, wezwał regionalne władze do utrzymania stałych dostaw najistotniejszych produktów, od kukurydzy po wieprzowinę i warzywa.
Ziarno kupują nie tylko młyny przygotowujące pasze. Rząd centralny sprowadza kukurydzę z Ukrainy i ze Stanów, aby uzupełnić państwowe rezerwy wyczerpane po latach korzystania z nich. Według ocen resortu rolnictwa USA, Chiny zamierzają sprowadzić w tym roku rekordowe 26 mln ton kukurydzy i tyle samo w przyszłym roku. Chiny są również największym na świecie importerem soi, ale wiele firm ma tłocznie i silosy na terenie portów. W przypadku kukurydzy, młyny i państwowe silosy znajdują się wewnątrz kraju.
Zatłoczenie w portach na południu Chin opóźniło ruch tranzytowy i skłoniło armatorów do omijania Singapuru. Statek Cosco Shipping Lines, który miał w czerwcu zawinąć do tego miasta, nie zrobi tego, podobne jak jednostka CMA CGM, która planowała tam pobyt w lipcu.
– Opóźnienia zwiększyły jedynie nacisk na ros … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS