Pragnienie Jego przyjścia na ziemię było tak wielkie, że prorok Izajasz wołał: „obyś rozdarł niebiosa i zstąpił”.
Adwent przygotowuje także do świętowania pamiątki pierwszego przyjścia Zbawiciela na świat (Betlejem) oraz przypomina zapowiedź Jego powtórnego zstąpienia na ziemię, by już nierozerwalnie połączyć całe stworzenie ze Stwórcą i Ojcem.
Te treści przekazują modlitwy i śpiewy Kościoła, a zwłaszcza Eucharystia. Jest ona niejako „sakramentem” Adwentu, świętem „międzyczasu”, po pierwszym i przed powtórnym przyjściem Pana. Na ten aspekt wskazuje np. tekst 4. modlitwy eucharystycznej: „O dobry Ojcze, daj nam, dzieciom swoim, dziedzictwo życia wiecznego w Twoim Królestwie, gdzie z całym stworzeniem wyzwolonym z grzechu i śmierci będziemy Cię chwalić przez naszego Pana Jezusa Chrystusa, przez którego obdarzasz świat wszelkimi dobrami”.
Prawdę o powtórnym przyjściu Pana podkreślają aklamacje po przeistoczeniu: „Chrystus umarł, Chrystus zmartwychwstał, Chrystus powróci” lub „Głosimy śmierć Twoją, Panie Jezu, wyznajemy Twoje zmartwychwstanie i oczekujemy Twego przyjścia w chwale”. Czas obecny jest zatem także czasem oczekiwania. Dzień jego spełnienia znany jest jedynie Bogu. Eucharystia ustawicznie stawia wierzących w postawie czujności: „Czuwajcie więc, bo nie znacie dnia ani godziny, w której Pan przyjdzie”.
Potrzebę aktywnego czuwania podkreśla także „Credo” mszalne: Zwycięzca śmierci „powtórnie przyjdzie w chwale sądzić żywych i umarłych”. Królestwu Jego nie będzie końca. Oczekujemy „wskrzeszenia umarłych. I życia wiecznego w przyszłym świecie”.
Trwa więc Adwent. Trwa czujne oczekiwanie na spełnienie obietnicy danej przez Mesjasza: „Kto żyje i wierzy we Mnie, nie umrze na wieki”. Celem ostatecznym życia ludzkiego jest niebo, rzeczywistość określona w słowach: „ani ucho nie słyszało, ani oko nie widziało, co Bóg przygotował tym, którzy Go miłują”.
Wiara polega m.in. na przyjęciu tajemniczych dla nas niekiedy słów, które jednak mylić nie mogą, bo wypowiada je Ten, co stworzył świat i wszystko, co na nim żyje. Aktywne oczekiwanie w czasie przed drugim przyjściem Pana polega m.in. na przyjmowaniu Bożych słów i czynieniu ich światłem naszych dni.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS