A A+ A++

Od 17 czerwca, czyli momentu przywrócenia lotów międzynarodowych z i do Polski, rząd utrzymuje zakaz lotów do Szwecji i Portugalii. Sytuacja powtarza się co dwa tygodnie – wraz z każdym kolejnym rozporządzeniem te dwa kraje wciąż pozostają na “czarnej liście”. Obecny zakaz obowiązuje do 11 sierpnia.

– Niektórzy już stracili nadzieję – mówi Hanna, Polka, która ma rodzinę w Szwecji. – Miałam wykupiony bilet na 1 lipca do Malmo, ale w ostatniej chwili rząd zaskoczył nie tylko pasażerów, ale i linie lotnicze. Teraz nic nie bukuję, bo boję się, że znowu narobię sobie niepotrzebnej nadziei.

Niestety, dla setek pasażerów z całego kraju, sytuacja była podobna. Na kilka godzin przed północą, a kilkanaście przed startem połączeń 1 lipca, rząd wydał rozporządzenie, wedle którego wydłużono zakaz lotów do Szwecji i Portugalii. Ale to nie był koniec. 28 lipca wieczorem weszło w życie kolejne rozporządzenie, które utrzymało zakaz lotów do tych krajów. Przedstawiciele Polonii szwedzkiej postanowili wziąć sprawy w swoje ręce i napisali do Ministra Infrastruktury.

– Zakaz lotów do Szwecji nie ma już uzasadnienia w sytuacji epidemiologicznej. Są kraje o wyższym współczynniku przypadków na 100 tys. mieszkańców i tam loty mogą odbywać się bez ograniczeń – mówi w rozmowie z WP Krzysztof Piersiala, który wysłał pismo do ministerstwa. – Na promach z Nynäshamn do Gdańska na kilka tygodni do przodu liczba wolnych kabin jest bardzo ograniczona, a w wiele dni zupełnie niedostępna! Rząd zmusza nas, żebyśmy podróżowali przez 19 godzin z innymi pasażerami, zamiast lecieli samolotem przez 50 minut.

W Szwecji odnotowano dotychczas ponad 69 tys. przypadków zarażenia koronawirusem, a ponad 5700 osób zmarło.

“W imieniu własnym oraz szwedzkiej Polonii, zwracam się z uprzejmą prośbą o przedstawienie kryteriów jakimi kierujecie się Państwo przy podejmowaniu tej decyzji. Sprawa ta uderza w Polonię w Szwecji i wzbudza wiele emocji, ponieważ w tym momencie decyzje Rady Ministrów nie są spójne z aktualną sytuacją epidemiologiczną. Sami Państwo poinformowaliście, że nowe rozporządzenia publikowane są na dzień przed wygaśnięciem poprzedniego, by uwzględniać aktualną sytuację epidemiologiczną w danym kraju. Według danych opublikowanych przez European Centre for Disease Prevention and Control, Szwecja ma wskaźnik 34,9 nowych przypadków w ciągu ostatnich dwóch tygodni na 100 tys. mieszkańców i tendencja zmiany tego wskaźnika jest cały czas spadkowa” – czytamy w piśmie wysłanym do rządu.

Faktycznie w Unii Europejskiej są kraje o wyższym wskaźniku zakażeń i tendencji wzrostowej liczby nowych przypadków. Dla przykładu, na 28 lipca ten wskaźnik wynosi w Hiszpanii – 47,2 , w Rumunii 66,7, a w Bułgarii 45,9. Liczby mówią same za siebie – są wyższe niż w Szwecji.

“Do tych krajów loty mogą odbywać się bez ograniczeń. Również w zestawieniu ze Szwecją i Portugalią, loty do innych krajów afrykańskich są kontrowersyjne, gdyż tam notowane są rekordowe liczby nowych zachorowań, a testowanie w tych krajach (liczba testów na milion mieszkańców) nie jest na takim poziomie jak w Szwecji, gdzie każdy ma dostęp do testu bezpłatnie i bez ograniczeń” – czytamy w piśmie do rządu.

Wielu Polaków uważa, że nie ma w tym momencie przesłanek do utrzymania zakazu lotów do Szwecji czy Portugalii, w której wskaźnik zarażeń także spada.

“Prosimy o opublikowanie jasnych wytycznych, jakimi kierujecie się Państwo w podejmowaniu tak ważnej decyzji. O przygotowanym przez Państwa rozporządzeniu poinformowaliśmy szwedzki MSZ, gdyż nie może dochodzić do sytuacji, gdzie państwa należące do Unii Europejskiej i strefy Schengen są w ten sposób nierówno traktowane i w zasadzie dyskryminowane w porównaniu z innymi” – dodają autorzy pisma.

Ministerstwo Infrastruktury milczy w tej sprawie. Redakcja WP także próbowała uzyskać odpowiedź na te pytania, ale póki co bezskutecznie.

Z Polski do Szwecji obecnie można dostać się lotem z przesiadką lub promem. Ta forma jest bardzo popularna, ale ma jeden minus. W zależności od portu, z którego wypływamy i do którego płyniemy, podróż może trwać nawet kilkanaście godzin.

– Przez cały czas, od początku pandemii promy Stena Line pływały regularnie, zgodnie z rozkładem i codziennie, nawet gdy istniał całkowity zakaz lotów pasażerskich – mówi Agnieszka Zembrzycka,rzecznik prasowy Stena Line Polska. – Duże promy mogą jednocześnie przewieźć wielokrotnie więcej osób niż przeciętny samolot, lecz na dużo, dużo większej przestrzeni, która jest nieporównywalna z żadnym innym środkiem transportu.

Z polskich portów można popłynąć na pokładzie promów Polferries, Unity Line i Stena Line do Nynäshamn,Trelleborga, Ystad czy Karlskrony. Chętnych nie brakuje.

– W tej chwili na linii Gdynia-Karlskrona kursują 3 statki Stena Line, które mogą potencjalnie łącznie zabrać kilka tysięcy osób dziennie w obie strony, jednak dla bezpieczeństwa podróży liczba dostępnych biletów jest znacznie ograniczona – dodaje Zembrzycka. – Kluczowe jest dla nas zapewnienie miejsca dla podróży niezbędnych (tj. nieturystycznych) oraz przewozu ładunków, uwzględniając zasady dystansu społecznego. Niemniej w tygodniu dysponujemy wolnymi miejscami, tak więc mimo znacznych ograniczeń, miejsca są dalej dostępne.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNastępca Mercedesa Citana znów zbudowany we współpracy z Renault
Następny artykułSą nowe zakazy lotów. Na liście pojawiło się kolejne państwo z Unii Europejskiej