Przewoźnicy będą kupować zieloną energię od PGE Energetyka Kolejowa w zależności od wybranego przez przewoźnika modelu: np. na niektórych trasach lub dla określonych pociągów lub określonych ilości.
Ekonomia i ekologia
PKP Intercity to największy klient PGE Energetyki Kolejowej, zużywający rocznie 750 GWh, co odpowiada ponad jednej szóstej sprzedaży. Przewoźnik spodziewa się, że w 2025 roku połowa zakupionej przez niego energii będzie pochodziła z odnawialnych źródeł, a w 2030 roku 85 proc.
85 proc. taboru przewoźnika ma napęd elektryczny i dla PKP Intercity ceny energii to temat nr 1, gdy nieco ponad dwa lata temu wydatki na zakup prądu zajmowały trzecie miejsce na liście największych zakupów. Zielona energia, zastępując dotychczasowe źródła, nie będzie obciążona opłatami z tytułu praw do emisyjnymi CO2.
Jednak zakupy zielonej energii to nie wszystko. Pozytywne rezultaty w zarządzaniu energią na kolei i korzyści środowiskowe można osiągnąć również dzięki oszczędnościom. PGE Energetyka Kolejowa oferuje w tym zakresie SENSUM – narzędzie do eco-drivingu bazujące na sztucznej inteligencji, które pozwala na optymalizację jazdy maszynistów. Dzięki niemu przewoźnicy są w stanie zaoszczędzić nawet do 15%, energii elektrycznej, co przełoży się także na ograniczenie wytwarzania CO2 o kilkaset tysięcy ton.
– Zgodnie z naszymi szacunkami, SENSUM w ciągu 10 lat może wygenerować oszczędności energii elektrycznej na poziomie 400 GWh oraz zredukować emisje CO2 o 320 tys. ton – powiedział Sylwester Szczensnowicz. Narzędzie będzie dostępne w sprzedaży od kwietnia przyszłego roku.
Polska branża kolejowa powołała Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) skupiające kilkadziesiąt podmiotów odpowiedzialnych za 95 proc. krajowej konsumpcji energii elektrycznej na kolei. Celem tej inicjatywy jest zwiększenie efektywności energetycznej transportu kolejowego, a co za tym idzie także jego konkurencyjności, przy jednoczesnym zniwelowaniu negatywnego wpływu na środowisko.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS