A A+ A++
  • Kolej Dużych Prędkości ominie Konstantynów Łódzki, ale nie gminę Pabianice.
  • Jeden z proponowanych tam odcinków wzbudził stanowczy sprzeciw.
  • Jeśli ta opcja zostanie zaakceptowana, konieczne będą wyburzenia, przesiedlenia i wykupy nieruchomości na dużą skalę.

W połowie czerwca, po protestach mieszkańców i samorządowców, Centralny Port Komunikacyjny zrezygnował z trasy Kolei Dużych Prędkości przez Konstantynów Łódzki (CZYTAJ TUTAJ). W zamian powstał nowy wariant (do procedowania potrzebne są trzy), który budzi ogromne zastrzeżenia.

Upraszczając: pociąg wpadłby na teren gminy od południowej strony Wysieradza, przejechał pomiędzy Wolą Żytowską a Kudrowicami, a następnie przeciął  Górkę Pabianicką, by pomknąć w stronę Łodzi. Mieszkańcy podkreślają, że prócz konieczności zniszczenia gospodarstw, taki przebieg wiązałby się ze znaczną utratą wartości gruntów. Chodzi też o hałas czy dewastacje siedzib żurawi, dębowych alei (niektóre okazy mają blisko 200 lat), a także Łódzkiego Szlaku Konnego.

21 września w urzędzie gminy odbyło się spotkanie władz z przedstawicielami Centralnego Portu Komunikacyjnego. W zakresie nowego wariantu KDP, którego przebieg narusza północną część gminy zgłoszony został stanowczy protest (pod koniec sierpnia podjęta została uchwała rady gminy ze  sprzeciwem). Samorządowcy swoją kontrę umotywowali m.in. zaburzeniem w znacznym stopniu ładu przestrzennego gminy, co oznacza problemy dla mieszkańców aż 9 z 15 miejscowości (Gorzew, Szynkielew, Górka Pabianicka, Świątniki, Konin, Kudrowice, Wola Żytowska, Żytowice, Wysieradz). Na tym terenie mieszka  55% mieszkańców, trasa koliduje zatem z zabudową. Jeśli ta opcja zostanie zaakceptowana, konieczne będą znaczne wyburzenia, przesiedlenia i wykupy nieruchomości, a w wyniku przecięcia trasą kolejową zniszczeniu ulegną drogi. Ponadto, w pasie przebiegu KDP znajduje się 15 stanowisk archeologicznych.

Możemy rozważyć akceptację dwóch wcześniejszych, zdecydowanie mniej inwazyjnych wariantów, które zostały już ujęte w studium zagospodarowania przestrzennego, ale z modyfikacjami polegającymi, najogólniej mówiąc, na przesunięciu ich na północ. Nowy wariant jest całkowicie nieakceptowalny, nie można wskazać nawet żadnych modyfikacji – mówi wójt Marcin Wieczorek.
Przedstawiciele CPK zaznaczyli, że, istnieje możliwość przesunięcia trasy w tych wariantach tak, aby ominąć zurbanizowaną część wsi Gorzew, ale na obecnym etapie prac nie mogą zagwarantować i potwierdzić przesunięcia trasy zgodnie z postulatami. Jednocześnie, CPK nie może jeszcze stwierdzić, który z procedowanych trzech wariantów zostanie zrealizowany. Po przeprowadzeniu analiz i rozmowach z przedstawicielami wszystkich gmin, przez które przebiegać ma KDP, odbędą  konsultacje społeczne z mieszkańcami tych terenów.
TUTAJ uchwała i mapka ze wszystkimi wariantami i możliwymi modyfikacjami.
Przygotowywana w ramach projektu CPK linia KDP Warszawa-CPK-Łódź-Wrocław/Poznań ze względu na swój kształt określana jest jako „igrek”. Pociągi na tej linii mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu między Warszawą i Łodzią to 45 minut. Do Portu Lotniczego Solidarność warszawiacy dojadą w kwadrans, a łodzianie w niespełna pół godziny. Zakładany czas przejazdu z Warszawy do Wrocławia to 1 godz. 55 minut.
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułDzisiaj świętują ratownicy medyczni
Następny artykułTerroryści w Świdniku