A A+ A++

Pobierz darmowy e-book E-COMMERCE 2022/2023 >>>

Zapewne większość osób zajmujących się e-handlem zadaje sobie codziennie mnóstwo nurtujących pytań. W jaki sposób dotrzeć do jak największej liczby klientów? Co zrobić, żeby pozostali oni zaangażowani i lojalni marce na długi czas? Jak zwiększyć wskaźnik konwersji wypełnionego koszyka na sfinalizowaną sprzedaż? Najbardziej oczywistym rozwiązaniem jest wykorzystanie nowych technologii, które zwiększają wygodę i szybkość całego procesu oraz umożliwią klientom dostęp do kompletnej oferty na wyciągnięcie ręki.

Warto w tym miejscu poświęcić chwilę i przyjrzeć się obecnemu trendowi w branży e-commerce, który wskazuje w jakim kierunku powinniśmy spodziewać się rozwoju. Mianowicie, zgodnie z badaniami (źródło: eMarketer Insider Intelligence) przeprowadzonymi na jednym z największych rynków na świecie (USA), odnotowuje się nieustanny wzrost wartości zakupów dokonywanych za pośrednictwem urządzeń mobilnych (m-commerce). Według prognoz przewiduje się, że wartość ta będzie nadal rosła i do 2025 roku zaliczy wzrost rzędu 65% do poziomu 710 miliardów dolarów.


Źródło: Opracowanie własne na podstawie raportu badawczego eMarketer Insider Intelligence

Jaki jest klucz do sukcesu w m-commerce?

Wiele osób może być przekonanych, że przecież stronę internetową można równie dobrze otworzyć zarówno na laptopie, jak i na urządzeniu mobilnym. To prawda, ale jest to swego rodzaju minimum funkcjonowania w tym biznesie. Natomiast każda firma, która chce się rozwijać i dostosowywać do potrzeb swoich klientów powinna przykładać także dużą uwagę do oferowania możliwie jak najlepszych doświadczeń zakupowych. Z pomocą przychodzą tutaj w szczególności smartfony, a wraz z nimi aplikacje mobilne, które stają się coraz częściej nieodłącznym elementem życia naszych potencjalnych klientów. Jednak w momencie, w którym zostanie podjęta decyzja o stworzeniu aplikacji m-commerce, należy zastanowić się w jaki sposób najlepiej się wyróżnić i wykorzystać wszystkie możliwości aplikacji. W obecnych czasach kluczem do sukcesu jest zastosowanie grywalizacji i personalizacji. Tego typu funkcjonalności są w szczególności pożądane przez przedstawicieli pokolenia Z, którzy szturmem wchodzą na rynek jako nowi klienci.

W dalszej części tego artykułu zostaną omówione teoretyczne podstawy oraz najlepsze praktyki wdrażania tych mechanizmów w aplikacjach mobilnych m-commerce. Następnie zostanie przedstawione studium przypadku, które pomoże odpowiedzieć na pytanie jak zmniejszyć ryzyka wiążące się z wdrażaniem tak innowacyjnych rozwiązań.

Grywalizacja w e-handlu – czy to ma w ogóle sens i jak to ugryźć?

Grywalizacja w bezpośredni sposób kojarzy się większości osób z grami. Bardzo słusznie, jednakże nie można tego terminu bagatelizować i sprowadzać tylko do rozrywki. Mechanizmy wykorzystywane pierwotnie w grach mogą z powodzeniem być wdrażane w każdej branży, o ile oczywiście wdrażający wie jak skutecznie to zrobić. Najprościej ujmując, grywalizacja polega na tworzeniu użytkownikom sprecyzowanych celów do osiągnięcia i wizualizowaniu progresu. Ważne jest, aby cel był atrakcyjny i wiązał się z nagrodą.

Dobrym przykładem mechanizmów grywalizacji, które można z powodzeniem zaimplementować w aplikacji mobilnej m-commerce są:

  • punkty, nagrody i programy lojalnościowe,
  • codzienne małe zadania do wykonania,
  • wizualizacja celu i progresu (osiąganie poziomów zaawansowania/rang),
  • elementy rywalizacji między klientami,
  • live shopping (np. w połączeniu z aukcjami),
  • quizy/mini gry w tematyce oferowanych produktów lub usług.

Mechanizmy grywalizacji pozytywnie wpływają na rozpoznawalność marki, retencję oraz zaangażowanie aktualnych klientów. Dodatkowo, pomagają w odróżnieniu się od konkurencji i pozyskiwaniu nowych klientów. Grywalizacja to zabawa – czym ciekawszy i bardziej wyróżniający się na tle innych pomysł, tym większe prawdopodobieństwo zainteresowania ze strony użytkowników. Kreatywne podejście do odbiorców z pewnością pomoże osiągnąć sukces przy wdrożeniu grywalizacji w aplikacji mobilnej.

Sekrety efektywnej personalizacji doświadczeń zakupowych w aplikacjach mobilnych

Kluczem do sukcesu aplikacji mobilnej m-commerce w tak konkurencyjnym środowisku jest także dokładna personalizacja dostosowana do potrzeb konkretnej jednostki, a nie do ogółu. W dzisiejszych czasach jest to wymagane do budowania silnych relacji z klientami. Poznaj trzy najskuteczniejsze metody personalizacji treści wykorzystywane na rynku m-commerce.

Powiadomienia push

Jedną z głównych zalet aplikacji mobilnych jest możliwość wysyłania powiadomień nawet jak aplikacja jest wyłączona, a telefon wygaszony. Jednakże, ta funkcjonalność jest często nadmiernie wykorzystywana przez twórców aplikacji, co prowadzi do osiągania efektów odwrotnych niż zamierzone i zniechęca klientów do marki. Przyjmuje się, że użytkownik smartfona otrzymuje dziennie średnio około 50 powiadomień, co może być dla niektórych dość irytujące. Z tego powodu ważne jest, żeby wysyłać klientom głównie takie powiadomienia, które faktycznie chcieliby otrzymać i wskazują na jakąś wartość dodaną np.:

  • informujące o przyznanym bonusie/promocji (w praktyce często łączy się powiadomienia z mechanizmami grywalizacji),
  • podkreślające kluczowe zmiany statusu zamówienia.

Konfiguracja zdalna

Służy do personalizacji aplikacji mobilnej pod konkretne grupy odbiorców na podstawie ich profilu, preferencji, wcześniejszych działań lub przewidywanych zachowań w przyszłości. Dla przykładu, dzięki tej technologii można dostosować wygląd ekranu głównego dla użytkowników w zależności od ich kraju pochodzenia, wieku czy płci. Innym zastosowaniem może być uatrakcyjnienie promocji dla użytkowników, którzy zgodnie z prognozami mogą zrezygnować z zawartości koszyka w dalszych krokach zakupowych. Dzięki temu jest większa szansa na utrzymanie zaangażowania konkretnego klienta.

Spersonalizowane oferty i produkty

Skuteczność spersonalizowanych ofert zależy w głównej mierze od jakości zbieranych danych o działaniach użytkowników. To dzięki implementacji szczegółowej analityki istnieje możliwość wyświetlania w aplikacji takich zestawień ofert jak np. „Wybrane specjalnie dla Ciebie”. Taki przekaz jest spersonalizowany, a co za tym idzie klienci lepiej to odbierają i jest większa szansa na przekonwertowanie ich do grona klientów lojalnych. Kolejnym krokiem jest umożliwienie klientom tworzenia spersonalizowanych produktów za pomocą zmiany np. koloru lub wzoru. W tym przypadku aplikacje mobilne również mogą urozmaicić taki proces dzięki zastosowaniu rozszerzonej rzeczywistości (AR) – możliwość zwizualizowania/przymierzenia stworzonych produktów w realnych warunkach.

Jak zmniejszyć ryzyko inwestycji?

Jak każda inwestycja, stworzenie aplikacji mobilnej od podstaw lub wdrożenie nowych mechanizmów grywalizacji i personalizacji dla już istniejącego systemu, niesie ze sobą określone koszty, co w oczywisty sposób przekłada się na ryzyko finansowe. Dlatego też w Sygnisoft wierzymy, że kluczem do owocnej współpracy z naszymi partnerami jest stopniowe wdrażanie innowacyjnych mechanizmów, przy jednoczesnym testowaniu wdrażanych funkcjonalności na realnych użytkownikach. Dodatkowym rozwiązaniem jest także wykorzystanie technologii hybrydowej (np. Flutter) do realizacji takich projektów. Pozwala to na zmniejszenie kosztów oraz czasu, co przekłada się na mniejsze ryzyko finansowe i pozwala efektywniej iterować dany projekt.

Przykładem skutecznego podejścia do wdrażania innowacyjnego mechanizmu grywalizacji jest poniższe studium przypadku z realizacji dla naszego partnera z branży e-commerce.

Wyzwanie:

Zwiększenie rozpoznawalności marki oraz zaangażowania klientów podczas jednorazowych akcji promocyjnych nowych produktów.

Realizacja:

W trakcie szczegółowych warsztatów z partnerem, zespół ekspertów w Sygnisoft zaproponował wdrożenie aplikacji mobilnej połączonej z bieżącym systemem e-commerce partnera, która pozwala klientom na live shopping z elementami grywalizacji. Zdecydowano także o integracji szczegółowej analityki zachowań klientów w aplikacji mobilnej, przy jednoczesnym zaimplementowaniu testów A/B najbardziej kluczowych elementów UX i UI.

Wyniki wdrożenia:

Już po 2 miesiącach prac, aplikacja została oddana do użytku. Następujące po sobie testy i iteracje wykazały duże zaangażowanie klientów oraz zwiększony wskaźnik konwersji do sprzedaży.

 

__________________________________________

Jak w tych niepewnych czasach związanych z licznymi kryzysami gospodarczymi zwiększyć sprzedaż w swoim e-sklepie i zadbać o to, aby konsumenci chcieli z Tobą zostać?

Na to pytanie odpowiedź znajdziesz w niniejszej publikacji poświęconej polskiemu rynkowi e-commerce. Przybliży Ci ona m.in jakie są obecnie trendy w sprzedaży internetowej i na które z nich koniecznie warto zwrócić uwagę.

Płatności odroczone – pokochały je miliony. Dlaczego powinieneś je udostępniać w sklepie online?

 

Materiał powstał we współpracy z Sygnisoft.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułSprawniejszy przewóz towarów koleją przez woj. kujawsko – pomorskie
Następny artykułNikola po oficjalnych sesjach