Rosnące floty pilnie poszukują kierowców. Braki pogłębią się.
Floty nieustanie rosną. Tylko w pierwszych 20 dniach stycznia liczba wypisów w BTM wzrosła o 220 sztuk. Coraz częściej przewoźnicy nie mogą znaleźć pracowników. – Po raz pierwszy od lat musiałem postawić ciężarówki pod płot z powodu braku kierowców – zaznaczał już pod koniec 2020 roku Kazimierz Ducki ze Stowarzyszenia Przewoźników Krajowych i Międzynarodowych oraz Spedytorów Ziemi Ostrowskiej.
Czytaj więcej w: Europejskie służby szybciej wymienią informacje o kierowcach
Przewoźnicy przyznają, że ze znalezieniem chętnych jest coraz trudniej. – Z kierowcami doświadczonymi jest problem, tych jest mało. Na 20 telefonów jeden jest z fachmanem, a reszta do przyuczenia. Trzeba ich nauczyć, a potem utrzymać przy sobie i to jest najważniejsze. Nauka zabiera rok – ocenia dolnośląski przedsiębiorca Wojciech Sieńko.
Dodaje, że zgłaszający się mają duże roszczenia. – Chcą od razu dysponować własnym samochodem. Tymczasem najpierw nowo przyjęty musi poznać działanie firmy, a firma jego. Dlatego przez pierwszy miesiąc-dwa nowoprzyjęci jeżdżą ze zmiennikiem. Mają wygórowane żądania i roszczeniową postawę i to jest główny problem – uważa Sieńko.
Czytaj więcej w: Przewoźnicy słono zapłacą za eToll
Przyznaje, że zgłasza się wielu kierowców do douczenia. – Otrzymujemy od nich dużo telefonów, ale połowa nie przychodzi na rozmowy, a reszta zjawia się z opóźnieniem i potrzebuje poważnego douczenia – zaznacza Sieńko.
Z narybku korzystają też inni przewoźnicy. – Niedoświadczonych kierowców też przyjmuję i zatrudniam na przyuczenie. Nie wszyscy na dłużej zostają, często szukają szczęścia gdzie indziej – stwierdza Karol Rychlik z siedleckiej firmy Eurotrans.
Czytaj więcej w: KE przedłuży ważność niektórych dokumentów
IRU szacuje, że w tym roku w Europie zabraknie 5-7 proc. kierowców, w przyszłym roku braki powiększą się do 10-17 proc. W Rosji wyniosą (odpowiednio) 17 i 24 proc. w Turcji z 7 do 20 proc. Także w Uzbekistanie problem zaostrzy się i braki wzrosną z 25 do 31 proc.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS