Kia już 2021 wprowadzi na polski rynek nowy samochód elektryczny. To będzie crossover, który powstanie na ujawnionej platformie podłogowej Electric-Global Modular Platform (E-GMP). I właśnie od przyszłego roku ta architektura stanie się podstawą wszystkich elektryków nowej generacji, które ma w zanadrzu koreański koncern. To oznacza, że także Hyundai IONIQ 5 skorzysta z tego rozwiązania.
Platforma E-GMP – w przeciwieństwie do rozwiązań stosowanych obecnie i stworzonych na potrzeby aut spalinowych – została zaprojektowana wyłącznie dla pojazdów elektrycznych. Inżynierowie wśród plusów E-GMP jednym tchem wyliczają m.in. zwiększoną elastyczność konstruowania, większy zasięg, możliwość zastosowania przyszłych systemów bezpieczeństwa oraz więcej miejsca we wnętrzu dla pasażerów i na bagaż. Ale po kolei…
Nowa platforma. SUV czy sedan na zawołanie
W ocenie konstruktorów modułowa platforma E-GMP jest mniej skomplikowana, a to ma przełożyć się na szybki rozwój nowych pojazdów różnych segmentów, jak sedany, crossovery i SUV-y. Do tego, dzięki skróceniu czasu opracowania nowego modelu, można błyskawicznie reagować na zapotrzebowanie rynku, i to nie tylko jeśli chodzi o osiągi. A te zapowiadają się niesamowicie – Kia utrzymuje, że sportowy model skonstruowany na E-GMP przyspieszy od zera do 100 km/h w mniej niż 3,5 sekundy i osiągnie 260 km/h.
Zobacz również
Nowa platforma ma też przełożyć się na lepszą zwinność w zakrętach i stabilność przy dużych prędkościach. Zdaniem inżynierów przyczyni się do tego nie tylko optymalne rozłożenie masy między przód i tył, ale również obniżony środek ciężkości (nisko zamontowany akumulator oraz wysokoobrotowy silnik elektryczny w komorze dziś zajmowanej przez spalinowy). Do tego koreański koncern w nowych elektrykach wprowadzi pięciowahaczowe tylne zawieszenie, które zwykle jest stosowane w samochodach średniej i wyższej klasy. Razem z platformą pojawi się również pierwsza na świecie zintegrowaną oś napędowa, która łączy łożyska kół i półosie napędowe w jeden podzespół. To rozwiązanie ma dopilnować by siła napędowa była przekazywana do kół efektywnie, a samochód był komfortowy i stabilny.
Akumulator – zamontowany między przednią i tylną osią – będzie wyróżniał się znacznie większą pojemnością energetyczną niż stosowane obecnie w samochodach marek należących do Hyundai Motor Group. Inżynierowie wyjaśniają, że to dzięki zwiększonej wydajności chłodzenia, która wynika z nowej, oddzielnej konstrukcji bloku chłodzącego. Akumulator ma też bardziej kompaktowe rozmiary. Większa o około 10 proc. gęstość energii w porównaniu z gęstością energii w akumulatorach stosowanych w dzisiejszych elektrykach, sprawi, że akumulatory będą lżejsze i da się je zamontować niżej, co z kolei zwolni więcej miejsca w kabinie. Wszystkie samochody skonstruowane na platformie E-GMP będą korzystały z jednego rodzaju akumulatora, zbudowanego ze standardowych ogniw. W zależności od potrzeb i rodzaju samochodu liczba ogniw oraz ich modułów może być różna.
Wydajny i mocny elektryczny układ napędowy
Platforma E-GMP uwolni też drogę do wdrożenia nowego układu napędowego złożonego z mocnego silnika elektrycznego, przekładni i falownika. Te trzy podzespoły zintegrowano w jednym module kompaktowych rozmiarów. Koreańczycy utrzymują, że w porównaniu z istniejącymi silnikami elektrycznymi nowe zapewniają o 70 proc. wyższą maksymalną prędkość obrotową, co przekłada się na wyższe osiągi aut. Jednocześnie jednostki te są mniejsze, lżejsze i zajmują mniej miejsca niż obecne. Przy czym zapewniają porównywalną wydajność.
Silnik jest sterowany przez falownik, w którym zastosowano półprzewodniki wykonane z węglika krzemu (SiC), co ma wpływ na zwiększenie wydajności układu napędowego o około 2-3 procent. To oznacza, że – przy poborze przez silnik takiej samej energii z akumulatora jak obecnie – zasięg auta zwiększy się o około 5 proc.
Napęd na tylne koła lub dołączany 4×4
Platforma E-GMP została zaprojektowana dla samochodów z napędem na tylne lub na cztery koła. Modele z napędem 4×4 będą mogły być wyposażone w dodatkowy silnik. Układ napędu na cztery koła umożliwi odłączenie napędu przednich kół poprzez rozłącznie połączenia między dodatkowym silnikiem z przodu a kołami. Przewidziano również możliwość przełączania się między napędem na dwa i na cztery koła, w zależności od warunków jazdy i chwilowego zapotrzebowania na maksymalne zasięg lub trakcję.
Ładowanie prądem o wysokim napięciu (400 V/800 V)
Dziś większość samochodów elektrycznych oraz infrastruktura szybkiego ładowania zapewniają ładowanie z prędkością od 50 kWh do 150 kWh dla aut elektrycznych, które są wyposażone w system o napięciu 400 V. Koreański koncern zauważa jednak, że rozwój infrastruktury ładowania z prędkością do 350 kWh i systemów o napięciu 800 V pozwolą w przyszłości na znacznie szybsze “tankownie elektronów”.
Zobacz również
Dlatego platforma E-GMP standardowo zaoferuje możliwość ładowania prądem o napięciu 800 V i umożliwi także ładowanie prądem o napięciu 400 V, bez potrzeby stosowania dodatkowych przewodów lub adapterów. Producent podkreśla, że jego system wielokrotnego szybkiego ładowania jest pierwszą na świecie opatentowaną technologią tego typu, która obsługuje jednocześnie silnik i f … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS