A A+ A++

Podobnie jak w zeszłym roku, włodarze mistrzostw świata zapewnili załogom asfaltową końcówkę sezonu. Jednak Rajd Katalonii wypadł z harmonogramu i został zastąpiony przez zupełnie nową imprezę – Rajd Europy Centralnej. Z kolei finał kampanii drugi raz z rzędu odbędzie się w Japonii.

W klasyfikacji generalnej czempionatu w grze pozostali: obrońcy trofeum Kalle Rovanpera i Jonne Halttunen oraz Elfyn Evans i Scott Martin. Różnica pomiędzy kolegami z Toyoty wynosi obecnie 31 punktów.

Bardziej skomplikowana sytuacja jest w WRC 2. Wszystko za sprawą regulaminu, który umożliwia zawodnikom wybranie do siedmiu dowolnych rajdów. Sześć najlepszych rezultatów brane jest pod uwagę przy tworzeniu końcowej tabeli, która aktualnie przedstawia się następująco:

1. Andreas Mikkelsen 108 (5 startów)
2. Yohan Rossel 104 (6 startów)
3. Gus Greensmith 99 (6 startów)
4. Oliver Solberg 91 (7 startów)
5. Sami Pajari 86 (7 startow)
6. Adrien Fourmaux 67 (7 startów)
7. Nikołaj Griazin 65 (5 startów)
8. Kajetan Kajetanowicz 63 (5 startów)
9. Emil Lindholm 62 (6 startów)

13. Mikołaj Marczyk 31 (5 startów)
22. Daniel Chwist 14 (3 starty)

Analizując szanse poszczególnych kierowców trzeba wziąć pod uwagę obecny dorobek oraz liczbę pozostałych do zrealizowania startów. W puli jest 56 punktów (po 25 za zwycięstwo w rajdzie oraz dodatkowe 3 za Power Stage). Nakładając więc filtr na powyższą tabelę, w grze pozostają:

1. Andreas Mikkelsen 108 (5 startów)
2. Yohan Rossel 104 (6 startów)
3. Gus Greensmith 99 (6 startów)
7. Nikołaj Griazin 65 (5 startów)
8. Kajetan Kajetanowicz 63 (5 startów)

W najlepszej sytuacji jest oczywiście Andreas Mikkelsen, pilotowany przez Torsteina Eriksena. Norwegowie nie dość, że w prowadzą w tabeli, to jeszcze mają w zapasie dwa starty. Wbrew wcześniejszym zapowiedziom samego kierowcy, duet Toksportu zgłoszony jest do finału w Japonii, więc w razie niepowodzenia podczas Rajdu Europy Centralnej ma „koło ratunkowe”.

Z goniących Mikkelsena w lepszej sytuacji jest Gus Greensmith (z pilotem Jonasem Anderssonem). Brytyjczyk co prawda ma mniej punktów niż Yohan Rossel, ale obecnie jego najgorszym wynikiem jest 0 za nieukończony Rajd Finlandii, więc wywalczony w ten weekend dorobek może sobie dopisać do końcowego konta. Z kolei Francuz (z rodakiem Arnaudem Dunandem) ma na koncie dwa zwycięstwa, trzecie miejsce oraz trzykrotnie był czwarty. Jeśli w Rajdzie Europy Centralnej nie spisze się gorzej niż dotychczas, skreślić sobie musi 12 oczek.

Zgodnie z powyższymi regułami szansę na tytuł zachowali również Kajetan Kajetanowicz oraz Maciej Szczepaniak. Duet ORLEN Rally Team, podobnie jak poprzedzający go Nikołaj Griazin i Konstantin Aleksandrow, muszą jednak liczyć na potężne niepowodzenie liderów. W przypadku gdyby Kajetanowicz i Szczepaniak – zwycięzcy Rajdu Safari – dwukrotnie wywalczyli po komplecie punktów, mogliby się cieszyć z tytułu, jeśli Mikkelsen nie zdobyłby w tych samych dwóch rajdach więcej niż łącznie 11 oczek. 

Czytaj również:

Jeśli chodzi o pozostałych polskich zawodników, Mikołaj Marczyk zdobył wraz z Szymonem Gospodarczykiem 31 punktów. Załoga ORLEN Team ma za sobą pięć startów, ale podobnie jak przed rokiem poprzestanie na sześciu rundach. Niezły występ na drogach Czech, Niemiec i Austrii może dać awans do dziesiątki końcowej klasyfikacji WRC 2. Utrudnieniem dla Marczyka może być zmiana na fotelu pilota. Gospodarczyka zastąpi Daniel Dymurski.

Czytaj również:

Photo by: atWorld

Mikołaj Marczyk, Szymon Gospodarczyk, Skoda Fabia RS Rally2

Z kolei okazjonalnie startujący Daniel Chwist i Kamil Heller mają obecnie 14 punktów zdobytych w trzech rajdach: Meksyku, Sardynii i Safari. W przypadku udanego występu w Japonii mogą zmieścić się w pierwszej dwudziestce tabeli.

WRC 2 Challenger

O wiele lepiej polskie szanse wyglądają w podkategorii Challenger. Regulamin odnośnie liczby występów jest taki sam, jak w przypadku generalki WRC 2. Różnica to brak punktów za Power Stage, więc w puli jest 50 oczek. Wśród Challengerów nie mogą być klasyfikowani kierowcy, którzy w trakcie swojej kariery jeździli samochodami królewskiej klasy (WRC/Rally1) jako członkowie ekip fabrycznych lub w przeszłości zwyciężyli w jakichkolwiek rozgrywkach przeznaczonych dla aut Rally2/R5 (WRC, WRC 2 Pro, WRC 3).

Aktualna tabela przedstawia się następująco:

1. Sami Pajari 118 punktów (7 startów)
2. Kajetan Kajetanowicz 93 (5 startów)
3. Nikołaj Griazin 86 (5 startów)
4. Marco Bulacia 72 (7 startów)
5. Mikołaj Marczyk 65 (5 startów)
6. Gregoire Munster 57 (7 startów)
7. Martin Prokop 56 (4 starty)
8. Lauri Joona 55 (5 startów)

16. Daniel Chwist 22 (3 starty)

Prowadzący w tabeli, reprezentanci wspieranego przez Skodę Toksportu – Sami Pajari i Enni Malkonen zakończyli już tegoroczne starty. Chociaż strata do Finów nie jest wcale mała, walka o triumf powinna się rozegrać między Kajetanowiczem i Szczepaniakiem a kolejnym duetem wspomnianego Toksportu: Griazinem i Aleksandrowem. Niewielką 7-punktową przewagę mają obecnie Polacy. Obie załogi pojawią się i w Rajdzie Europy Centralnej, i Rajdzie Japonii.

Mikołaj Marczyk może być już pewny miejsca w piątce podkategorii. Czwarty w tabeli Marco Bulacia nie powiększy dorobku, więc powinien być dla Marczyka łatwym kąskiem. Przy dużym niepowodzeniu Griazina, dwukrotny triumfator RSMP mógłby się wspiąć nawet na najniższy stopień podium.

Rajd Europy Centralnej ruszy w czwartek. Z kolei japoński finał zaplanowano w dniach 16-19 listopada.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułBritney Spears bez cenzury. 10 szokujących wyznań gwiazdy w autobiografii
Następny artykułZP.272.32.2023 Nadzór Inwestorski nad zadaniem pod nazwą: Rozbudowa drogi powiatowej nr 2625G w miejscowości Małe Chełmy