A A+ A++

Ponad pół miliona wykroczeń – to efekt pracy fotoradarów w pierwszym półroczu. Z tego blisko 95 tys. zdarzeń zarejestrowały urządzenia Odcinkowego Pomiaru Prędkości. W powiecie krośnieńskim funkcjonuje taki w miejscowości Iskrzynia, a niebawem zacznie funkcjonować w Dukli.

Jak informuje Główny Inspektorat Transportu Drogowego, w tym roku na drogach pracuje 527 fotoradarów. Każdy z nich wykrył w pierwszym półroczu ponad 770 wykroczeń. W tym samym czasie pracowały 32 urządzenia Odcinkowego Pomiaru Prędkości. Ich skuteczność – niemal 3 tys. zarejestrowanych zdarzeń.

– W ubiegłym roku policja odnotowała prawie 23 tys. wypadków na drogach publicznych. Jeśli przyjrzymy się statystykom, to zauważymy pewną prawidłowość – od lat najważniejsze przyczyny wypadków to nieustąpienie pierwszeństwa i nadmierna prędkość. To zawsze numer jeden i dwa. Ta prawidłowość pokazuje, jak ważne zadanie stoi przed systemami kontroli prędkości, szczególnie OPP. Sygnały o ich skuteczności płyną m.in. od zarządców dróg, kontroli transportu, a także NIK, której raport pokazał, że pomiary odcinkowe rejestrują średnio o połowę więcej wykroczeń niż fotoradary – powiedział serwisowi motofakty.pl Aleksander Dębski, Kierownik Produktów ITS w Sprint SA.

39 nowych urządzeń OPP

Według systemu CANARD, liczba wypadków na odcinkach dróg objętych kontrolą OPP spadła o 57 proc., co przełożyło się na 71 proc. mniej ofiar śmiertelnych i o 56 proc. mniej rannych w wypadkach.

Obecnie – jak podają motofakty.pl – pod kontrolą OPP jest 171,1 km tras. Odcinkowe pomiary prędkości działają w 13 województwach, ale w pozostałych 3 (wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim) też się pojawią. 39 nowych, planowanych do uruchomienia w ciągu kilkunastu miesięcy OPP, obejmie łącznie 427,7 km. Oznacza to prawie 600 km pod nadzorem w 2024 r.

Lista nowych punktów odcinkowego pomiaru prędkości:

  • woj. mazowieckie, S7, obwodnica miasta Białobrzegi
  • woj. mazowieckie, DK 50, obwodnica miasta Mszczonów
  • woj. mazowieckie, DW 579, Natolin – Chrzanów Duży – Grodzisk Mazowiecki
  • woj. mazowieckie, DW 719, Kanie – Otrębusy
  • woj. łódzkie, A1, Pomorzany – Bociany
  • woj. łódzkie, S14, Dobroń – Pabianice Północne
  • woj. łódzkie, DP 1120E, Chocianowicka – Łaskowice
  • woj. łódzkie, DW 485, Bychlew – Jadwinin
  • woj. łódzkie, DK 70, Mokra Prawa
  • woj. podkarpackie, DK 9, Nowa Dęba od Łagockiego 113 do Korczaka 16
  • woj. podkarpackie, DK 19, Dukla, Trakt Węgierski
  • woj. podkarpackie, DK 77, Nisko, ul. Sandomierska
  • woj. podkarpackie, DW 835, Gniewczyna Łańcucka – Gniewczyna Tryniecka
  • woj. podkarpackie, DP 1391, Nosówka, ul. Dębicka
  • woj. dolnośląskie, A4, Kostomłoty – Kąty Wrocławskie
  • woj. dolnośląskie, DW 403, Bierzów – Przylesie
  • woj. dolnośląskie, DG 105392D, Wrocław, ul. Jana III Sobieskiego
  • woj. zachodniopomorskie, DK 10, Piecnik – Nieradz
  • woj. zachodniopomorskie, DW 151, Łubianka – Brynka
  • woj. lubuskie, DK 24, Chełmsko – Przytoczna
  • woj. lubuskie, DK 27, Świdnica, Obwodowa – Nowogród Bobrzański
  • woj. lubuskie, DK 32, Sudoł – Radomia
  • woj. lubuskie, DW 132, Motylewo – Łupowo
  • woj. małopolskie, A4, Balice – Rudno
  • woj. małopolskie, Kęty, ul. Jana III Sobieskiego
  • woj. śląskie, DK 88, Gliwice, Al. Jeziorańskiego
  • woj. śląskie, DK 88, Zabrze, Al. Jeziorańskiego
  • woj. śląskie, DW 902, Katowice, Trasa Renców
  • woj. śląskie, DW 929, Jankowice – Świerklany
  • woj. opolskie, DW 416, Kietlice – Klisino
  • woj. wielkopolskie, A2, Leonia – Żdżary
  • woj. wielkopolskie, S11, Tarnowo Podgórne – Poznań Ławica
  • woj. kujawsko-pomorskie, A1, Nowy Ciechocinek – Kałęczynek
  • woj. kujawsko-pomorskie, DK 16, Rogoźno Zamek – Kłódka
  • woj. kujawsko-pomorskie, DW 251, Rycerzewo
  • woj. pomorskie, A1, Swarożyn
  • woj. pomorskie, DW 211, Borowo, od ul. Gdańskiej do Turystycznej
  • woj. lubelskie, DW 801, Gołąb
  • woj. lubelskie, DW 844, Hrubieszów

System jest skuteczny

O umiejscowieniu Odcinkowego Pomiaru Prędkości informują znaki D-51a „Automatyczna kontrola średniej prędkości” oraz D-51b „Koniec automatycznej kontroli średniej prędkości”. Umieszcza się je odpowiednio na początku i na końcu monitorowanego odcinka.

– OPP nie są instalowane na złość kierowcom, ale właśnie z myślą o nich i poprawie bezpieczeństwa na drodze. Dają kierującym czas na odpowiednią reakcję i wymuszają utrzymanie bezpiecznej prędkości na dłuższym odcinku niż w przypadku fotoradaru. Dane statystyczne pokazują, że ten system jest skuteczny. W tej chwili OPP będzie spotykana coraz częściej na autostradach, drogach szybkiego ruchu i tunelach, bo właśnie tam sprawdzają się lepiej niż fotoradary – powiedział motofaktom.pl Aleksander Dębski.

Źródło: News4Media

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułChristian Bale znów jako Batman? Aktor zdradził, że wróci po jednym warunkiem…
Następny artykułI Kongres Radom Przyszłości – dzień 2 (zdjęcia)