A A+ A++

Jutro odbędzie się uroczyste otwarcie kolejnego odcinka trasy N-S. Obecnie na drodze trwają ostatnie prace porządkowe.

Budowa kolejnego odcinka trasy N-S

Zrealizowana właśnie inwestycja to przedostatni odcinek trasy N-S, łączącej Drogową Trasę Średnicową z autostradą A4. Trasa przebiega od ul. Kokota do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. To duża i kosztowna inwestycja, która została podzielona na dwa zadania.

Na początku 2022 roku firma Drogopol przystąpiła do budowy obiektów mostowych nad ulicą Bielszowicką oraz budowy ronda przy ulicy 1 Maja i wiaduktu nad Kochłówką. To pierwszy etap prac, kolejny obejmował budowę trasy do łącznika z autostradą w ciągu ul. 1 Maja. Koszt zrealizowanego odcinka to ponad 100 mln zł, z czego zdecydowana większość sfinansowana została ze środków unijnych. Dofinansowanie budowy odcinka między ul. Kokota a ul. 1 Maja wynosi 85 proc.

Trasa N-S: Do użytku oddano już trzy odcinki 

Przypomnijmy, że do tej pory w Rudzie Śląskiej zrealizowane zostały już trzy odcinki trasy N-S. Mają one długość ok. 3,4 km. Pierwszy został przekazany do użytkowania na początku 2013 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja, czyli drogi nr 925, do Drogowej Trasy Średnicowej, wraz z węzłem dwupoziomowym z ul. 1 Maja. Jego budowa kosztowała ponad 48 mln zł.

Kolejny odcinek do użytkowania przekazany został w sierpniu 2016 roku. Prowadzi on od ul. 1 Maja do ul. Bukowej. Wraz z tą inwestycją dodatkowo wykonane zostało 1,5 km drogowego połączenia ul. Bukowej z ul. ks. Niedzieli. Ta inwestycja kosztowała ponad 60 mln zł. Trzeci etap trasy N-S do użytku oddany został jesienią 2018 r. Odcinek o długości 1,4 km przebiega od ul. Bukowej do ul. Kokota. Jego realizacja kosztowała blisko 54 mln zł.

Na budowę wszystkich odcinków miasto pozyskało unijne dofinansowanie. Pierwszy etap został dofinansowany kwotą ponad 36 mln zł, drugi i trzeci fragment kwotą około 82 mln zł.

Trasa N-S od DTŚ do granicy z Bytomiem

Władze Rudy Śląskiej nie chcą poprzestać na pierwotnie zakładanym kształcie trasy N-S, lecz kontynuować jej budowę w kierunku północnym, tj. od DTŚ do granicy z Bytomiem. 25 lipca br. została podpisana umowa na wykonanie pierwszego odcinka tej drogi od Drogowej Trasy Średnicowej do ul. Magazynowej. 

Oprócz budowy 600 m odcinka trasy zakres inwestycji obejmuje budowę ronda turbinowego przy ul. Magazynowej oraz przebudowę tej ulicy na odcinku 400 m. W ramach inwestycji wybudowana ma zostać także kanalizacja, chodniki, ścieżka rowerowa oraz oświetlenie. 

Docelowy projekt trasy N-S od DTS do granicy z Bytomiem składa się z czterech odcinków: 

  • od węzła DTŚ do ul. Magazynowej, 
  • od ul. Magazynowej do ul. Orzegowskiej, 
  • od ul. Orzegowskiej do ul. Piastowskiej 
  • i od ul. Piastowskiej do ul. Karola Goduli. 

Umowa, którą podpisało miasto z firmą Drogopol, dotyczy pierwszego odcinka. Inwestycja możliwa jest dzięki pozyskaniu przez magistrat 57,4 mln zł z Programu Inwestycji Strategicznych w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład (edycja druga).

Czas realizacji inwestycji to 20 miesięcy od chwili podpisania umowy. Trzeba jednak założyć, że w okresie zimowym, tj. od 15 grudnia do 15 marca, wykonawca nie ma obowiązku prowadzenia robót budowlanych.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNetflix ma nowy polski hit z Leszkiem Lichotą. Nie chodzi o “Znachora”
Następny artykułNadzieja dla pacjentów przewlekle chorych. Zakład Opiekuńczo-Leczniczy oficjalnie otwarty