A A+ A++

poduszkowiec 002
Poduszkowiec to bardzo ciekawa konstrukcja, jej unikalność polega na tym, że potrafi dużo łatwiej niż wszystkie inne zawrócić w miejscu, co nie jest łatwe, bo poduszkowiec unosi się w powietrzu …
Foto: PAP/Kadr z filmu

Na Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa podpisał umowę na produkcję komercyjną innowacyjnego poduszkowca. Pojazd ma lepsze możliwości poruszania się niż inne tego typu konstrukcje – może być wykorzystywany m.in. przez straż graniczną, policję wodną i wojsko.

piotr dardziński
Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz
Foto: PAP/Kadr z filmu

  – „Staramy się zawsze na każde targi przywieźć konkretne produkty i to, co dziś jest takim okrętem flagowym, a właściwie powinienem powiedzieć poduszkowcem flagowym, to jest właśnie poduszkowiec zaprojektowany przez Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa” – powiedział Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Podpisana na kieleckich targach umowa komercjalizacyjna dotyczy poduszkowca patrolowo-ratowniczego PRC-650, skonstruowanego przez Instytut Łukasiewicza. Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa udzielił firmie Farada Group licencji uprawniającej do produkcji i sprzedaży pojazdu na terytorium Polski.

podpisanie umowy
Foto: PAP/Kadr z filmu

  – „To już jest przetestowany produkt. Na MSPO podpisujemy umowę z firmą, która będzie produkowała nasz poduszkowiec, tak więc to nie jest tylko jeden prototyp, to już zaczyna być produkcja krótkoseryjna, a w przyszłości możliwa do przeskalowania. Cieszymy się, że ta umowa została na MSPO dopięta” – dodał prezes.

Jak wyjaśnił Piotr Dardziński, nowe poduszkowce mogłyby znaleźć zastosowanie w obszarze bezpieczeństwa, jak i obronności.

  – „Tu jest duży potencjał wykorzystania przez straż graniczną, ale także przez służby związane z pogotowiem wodnym, czyli zarówno ratowników, jak i policję” – wskazał.

Poduszkowiec PRC-650 został zaprojektowany do działań ratowniczych i patrolowych na wodach śródlądowych, szczególnie w warunkach zimowych na kruchym lodzie oraz na akwenach o niskim stanie wód. W projekcie Poduszkowca PRC-650 zastosowane zostały najnowsze doświadczenia zespołu Łukasiewicz-ILOT.

  – „Poduszkowiec to bardzo ciekawa konstrukcja, jej unikalność polega na tym, że potrafi dużo łatwiej niż wszystkie inne zawrócić w miejscu, co nie jest łatwe, bo poduszkowiec unosi się w powietrzu, więc kierowanie nim jest dosyć skomplikowane” – wytłumaczył prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

poduszkowiec 001
Foto: PAP/Kadr z filmu

W porównaniu ze starszymi modelami poduszkowiec PRC-650 zyskał zwiększoną o 40 proc. moc układu napędowego; węzły transportowe dostosowane do transportu maszyny śmigłowcem; instalację elektryczną dostosowaną do warunków morskich; powiększoną kabinę i drzwi, a także opatentowany system uchylanych klap bocznych zwiększający jego manewrowość.

  – „Mamy też projekty, które są bardzo zaawansowane technologicznie – silniki rakietowe nowej generacji na ekologiczne >>zielone<< paliwo – to innowacja na skalę globalną. Myślę, że ta konstrukcja w przyszłości znajdzie zastosowanie w rakietach kosmicznych, bo już jest nimi zainteresowana Europejska Agencja Kosmiczna” – powiedział prezes Dardziński. – „Mamy też propozycje dla partnerów, którzy chcieliby z nami zaangażować się w radary szerokopasmowe, w których moglibyśmy zastosować technologie związane z azotkiem galu – to nowa mikroelektronika, dużo szybsza i efektywniejsza. Radary oparte na tej technologii są sprawniejsze i działają szybciej. W dzisiejszym świecie szybkość reakcji jest kluczowa” – uzupełnił.

WIDEO

Piotr Dardziński przypomniał, że Sieć Badawcza Łukasiewicz jest trzecią pod względem wielkości taką instytucją w Europie – w jej skład wchodzi 26 instytutów, które dysponują potencjałem badawczym 4,5 tys. naukowców.

  – „W obszarze bezpieczeństwa i obronności mamy cztery wiodące instytuty: Łukasiewicz – Instytut Lotnictwa, który stworzył poduszkowiec, Łukasiewicz –Przemysłowy Instytut Automatyki i Pomiarów (PIAP), który zajmuje się robotami; Łukasiewicz – Instytut Metali Nieżelaznych, który angażuję się w projekty związane z materiałami oraz Łukasiewicz – Przemysłowy Instytut Motoryzacji (PIMOT)” – wyjaśniał prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz. – „Potrafimy też wykorzystywać potencjał naszych partnerów – komercyjnych i naukowych – dlatego na targach MSPO zawsze prezentujemy wiele produktów i podpisujemy wiele kontraktów” – dodał.

   – „Mamy też wiele innych produktów m.in. tzw. tekstronikę, czyli odzież, która reaguje na zmianę temperatury otoczenia i ogrzewa albo chłodzi użytkownika; inteligentne miny do zastosowania na polu walki, a także roboty, które komunikują się z dronami” – poinformował Piotr Dardziński.


Źródło informacji: PAP MediaRoom

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKrótki słownik współczesnej terminologii politycznej prof. Mariana Bębenka (cz. 5)
Następny artykuł„Śpij Kolego w ciemnym grobie, Niech się Polska przyśni Tobie!”