A A+ A++

Marka należąca do koncernu FCA – Jeep, wchodzi na ścieżkę elektryfikacji. Na pierwszy rzut poszły dwa najmniejsze modele: Renegade oraz Compass. Zostały wyposażone w układ hybrydowy typu plug-in i oferują do 50 km zasięgu w trybie czysto elektrycznym.

Marka Jeep znana jest z budowania jednych z lepszych pojazdów terenowych na świecie. W swoim portfolio mają zarówno legendarnego Wranglera, ekskluzywnego Grand Cherokee, jak też miejskie SUVy (Renegarde oraz Compass). Do tej pory, do ich napędu wykorzystywano klasyczne i sprawdzone jednostki napędowe diesela i benzynowe. Teraz to się zmieni. W ofercie pojawiły się hybrydy typu plug-in.

CZYTAJ TAKŻE: Hennessey Maximus: Jeep z mocą ponad 1000 KM

Pierwsze zelektryfikowane modele są inicjatorem zmian jakie czekają producenta w najbliższych latach. Jak na razie elektryfikacji poddano dwa pojazdy: Renegade oraz Compass. Są to dobrze znane miejskie SUVy, których możliwości terenowe zawstydzają konkurencję. Wprowadzone zmiany objęły wiele elementów. Wśród nich można wymienić m.in. cały układ napędowy, który został dostosowany przez dołożenie szczelnie zamkniętych akumulatorów (obudowa stalowa) pod podłogę – dzięki temu nie ucierpiała przestrzeń bagażowa, silnika elektrycznego przy benzynowej jednostce spalinowej (1,3-litra), silnika elektrycznego na tylnej osi – zintegrowany z mechanizmem różnicowym oraz nowej, 6-biegowej, automatycznej skrzyni biegów. To rozwiązanie daje wiele możliwości. Przykładowo jednostka elektryczna przy silniku spalinowym może pełnić funkcję generatora zasilającego pakiet bateryjny. Z kolei tylny moduł elektryczny o mocy 45 kW (60 KM) może przejąć funkcję napędu, przenosząc moc i moment na tylne koła. Tym samym w trybie czysto elektrycznym auto ma napęd na jedną oś.

Napęd na obie osie odbywa się w trybie hybrydowym. Przeprojektowano system zarządzania trakcją – Select-Terrain, za którego pośrednictwem można wybrać tryb jazdy: Auto, Snow, Mud & Sand oraz Rock (w wersji Trailhawk), a także nowy program Sport. Dodatkowo jest możliwość zablokowania napędu na obie osie, włączenie trybu pełzania (4WD Low) oraz skorzystać z asystenta zjazdu.

Nowe hybrydowe Jeepy stanowią najszybsze odmiany swoich modeli. Do 100 km/h przyspieszają odpowiednio w 7,1 sekundy (240 KM) lub 7,5 sekundy (190 KM) – Renegade, a w odniesieniu do Compassa trwa to nieco dłużej: 7,3 sekundy (230 KM) oraz 7,9 sekundy (190 KM). Ich mocną stroną są też właściwości terenowe. Świadczy o tym świadczy m.in. potencjał brodzenia do 40 cm – Renegade Trailhawk, albo nawet do 50 cm – Compass Trailhawk. Ten ostatni charakteryzuje się dobrymi parametrami terenowymi (kąt natarcia 30,4°, kąt zejścia 33,3°, kąt rampowy 20,9° i prześwit 21,3 cm). Dla Renegade Trailhawk te parametry są one nieco słabsze (kąt natarcia 28°, kąt zejścia 28°, kąt rampowy 18° i prześwit 20,1 cm).

Jak przystało na hybrydę typu plug-in, poza możliwością skorzystania z funkcji „E-Save” – jednostka główna staje się jednocześnie generatorem, istnieje możliwość podłączenia jej pod zewnętrzne źródła zasilania. W takim przypadku czas procesu napełniania baterii zajmuje 4-5 godzin przy wykorzystaniu klasycznej sieci 230V albo 100 minut, jeżeli wybierze się opcję WallBoxa (1900 zł), który zwiększy moc ładowania do 7,4 kW. Kolejną możliwością jest skorzystanie z publicznych ładowarek – w większości już płatnych.

Nowe odmiany Jeepa Renegade oraz Compass zewnętrznie wyróżniają się tylko detalami. Przede wszystkim po obu stronach auta są klapki – jedna na paliwa, druga na ładowanie prądem. Poza tym logo marki ma niebieską obwódkę, podobnie jak nazwa modelu, a na tylnej klapie znalazło się miejsce na nowy symbol hybrydowych aut koncernu „4xe”. We wnętrzu zmieniono wspomniane przełączniki od trybów jazdy, dodano trzy przyciski umożliwiające przełączenie trybu pracy układu hybrydowego czy tablicę rozdzielczą (znalazło się miejsce na wskaźnik chwilowego zużycia energii oraz dodano kilka funkcji informacyjnych. Zmodernizowano również system multimedialny Uconnect. Dodano w nim zakładkę eCharge, gdzie można podejrzeć m.in. przepływ mocy oraz chwilowe parametry układu hybrydowego. Możliwe jest też zaplanowanie ustawienia wentylacji auta oraz czasu rozpoczęcia ładowania.

Zelektryfikowane Jeepy już w standardzie są dobrze wyposażone. Posiadają m.in.: reflektory Full LED, układ ostrzegania przed najechaniem na poprzedzający pojazd, system ostrzegawczy przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu, system rozpoznawania znaków drogowych, inteligentny asystent prędkości (tylko w modelu Renegade) czy przednie i tylne czujniki parkowania. Ponadto auto można doposażyć w liczne dostępne opcje.

Klienci mogą zdecydować się na jeden z trzech wariantów wyposażenia: Limited, Limited Trailhawk or … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułXXXI SESJA RADY MIEJSKIEJ W GIŻYCKU | 28 października 2020
Następny artykuł1200 sklepów sieci Biedronka wydłuża godziny pracy do 2 w nocy