A A+ A++

Pewnie rzadko się nad tym zastanawialiście, póki nie zaczęliście sprawdzać swoich opon albo do momentu, aż postanowiliście kupić opony używane. Wiadomo, że dopuszczalna prawem minimalna głębokość bieżnika to 1,6 mm, niezależnie od rodzaju opon. Niektórzy też mogą wiedzieć, że bezpieczna głębokość bieżnika to ok. 3-5 mm, zależnie od rodzaju opon. Zimowe powinny mieć więcej bieżnika. Ale jak to ocenić, skoro nie znamy punktu odniesienia?

Nie ma czegoś takiego jak norma dotycząca głębokości bieżnika nowej opony? Każdy producent, zależnie od rodzaju opon, stosuje inne głębokości rowków bieżnika. Na kilkunastu przykładach sprawdzonych opon możemy jednak sprawdzić, ile tego bieżnika jest naprawdę.

Głębokość rowków bieżnika opon letnich

Bieżnik opon letnich ma z reguły od 7,5 do ok. 8,0 mm wysokości. Trzeba pamiętać, że wbrew pozorom letnie opony w szczególności powinny się zachowywać dobrze na mokrej nawierzchni, ponieważ latem jeździmy zazwyczaj z dużymi prędkościami i nietrudno o poślizg na wodzie zgromadzonej zarówno w koleinie, jak i zalegającej na płaskiej nawierzchni autostrady.

Opony o sportowej charakterystyce mają jednak płytsze rowki. Tu nie ma już tak dużych różnic i zazwyczaj pomiar wykazuje ok. 7,5 mm. Są jednak wyjątki polegające na zejściu poniżej granicy 7 mm. Takim przykładem jest opona Bridgestone Potenza Sport w rozmiarze 225/35 R19.

ADAC sprawdza opony zimowe w warunkach letnich. Czy warto dojeżdżać takie gumy?

Głębokość rowków bieżnika opon zimowych

Tak, to prawda, że zimówki mają głębsze rowki. Nie tylko dlatego, że muszą pokonywać śnieżną nawierzchnię, a także zapewniać przyczepność na dosłownie zalanych wodą ulicach z roztapiającym się śniegiem. Jest jeszcze czynnik zużycia. Opony zimowe, choć eksploatujemy je krócej w skali roku, mają bardziej miękką mieszankę, przez co na suchej nawierzchni szybciej się ścierają. Ponadto opony zimowe używamy do 5 lat, więc lepiej, by prędzej minął ten czas, niż zużył się bieżnik.

Głębokość rowków bieżnika opon zimowych to ok. 7,5-8,5 mm, tak jak opon letnich, przy czym najczęściej jest to minimum 8 mm, rzadko poniżej 7,7 mm, a stosunkowo często bliżej tej górnej granicy. Im wyższy profil i mniejsza szerokość opon, tym bieżnik może być jeszcze głębszy. Np. typowo śnieżne ogumienie Nokiana, model Hakkepeliitta 10 ma aż 9,1 mm bieżnika. Natomiast model łagodniejszy, Hakkepeliitta 5 już tylko 8,5 mm. Większość opon o wyższym profilu zbliża się wartościami do ok. 9 mm i wyjątkowo rzadko ma mniejszą niż 8 mm.

Ranking opon zimowych Tire Revievs 2022 (225/45 R17) do samochodów kompaktowych

Głębokość rowków bieżnika opon całorocznych

Tu może być największe zaskoczenie, jeśli wydawało wam się, że opony całoroczne mają bieżnik dostosowany do warunków letnich, ale głęboki, by dobrze radzić sobie zimą. Jest wprost przeciwnie. Bieżnik jest płytszy od letnich i zimowych. Przeciętnie jest to od 6,5 do 7,5 mm głębokości, a rzadko dochodzi do 8 mm.

Ranking opon całorocznych Tire Revievs 2022 (225/45 R17) do samochodów kompaktowych

Głębokość rowków bieżnika opon terenowych typu A/T

Z typowo szosowych opon najgłębszy bieżnik mają opony terenowe typu A/T. Jest to ogumienie dostosowane do jazdy po asfalcie, ale i w niezbyt wymagającym terenie, choć trzeba wiedzieć, że tzw. AT-ki dobrze sprawdzają się na piasku i skałach, gdzie głębokość bieżnika ma nieduże znaczenie. Mimo to typowe, popularne opony A/T mają bieżnik z rowkami o głębokości od 9 do 11 mm.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEmocje na spotkaniu w hotelu Ikar. Gość urzędu wojewódzkiego do uchodźców: “Przynosicie wstyd Ukrainie”
Następny artykuł“Spory wyciek” gazu, strażakom pomógł wiatr