A A+ A++

Budowanie zgranego i skutecznego zespołu projektowego wymaga od lidera odpowiedniego podejścia i zastosowania sprawdzonych rozwiązań. Pierwszym krokiem jest zdefiniowanie celu i umiejscowienie go w czasie. Tylko w ten sposób lider może rozliczać zespół z wykonanych zadań. Kolejnym krokiem jest budowanie takiego teamu, który będzie szukał rozwiązań, a nie problemów. Aby to osiągnąć, konieczne jest integrowanie pracowników i organizacja kreatywnych warsztatów. To jednak nie wszystko.

Profil kompetencyjny lidera zakłada, że ten posiada umiejętności specjalistyczne, innowacyjne i interpersonalne. Do pierwszej grupy należy zaliczyć zdobyte kwalifikacje, doświadczenie, a także wiedzę. Umiejętności innowacyjne to m.in. kreatywność na wysokim poziomie, zdolność do wykorzystywania nowoczesnych technologii czy analitycznego myślenia. Do ostatniej grupy zalicza się umiejętności interpersonalne. A te są niezwykle ważne. To m.in. zdolność do rozwiązywania konfliktów, budowanie relacji z ludźmi czy empatia. Lider – aby budować skuteczny zespół projektowy – powinien posiadać umiejętności z tych trzech obszarów. Jak je wykorzystać?

Tip 1: poznaj mocne strony swojego zespołu

W trakcie budowania zespołu projektowego niezbędne jest poznanie mocnych i słabych stron pracowników. To zdecydowanie ułatwi proces delegowania zadań. Cechy pracowników można najlepiej poznać podczas warsztatów kreatywnych.

Obserwujemy, iż wiele firm organizuje wyjazdy integracyjne nie w celach czysto rozrywkowych, ale przede wszystkim szkoleniowych. W ten sposób liderzy chcą poznać współpracowników, dowiedzieć się więcej o ich umiejętnościach, a także porozmawiać z nimi w mniej formalnych okolicznościach. Wyjazdy poza firmę, szczególnie w tak urokliwe tereny, jakimi są Karkonosze, mają wiele zalet. Możemy m.in. organizować warsztaty w plenerze i spędzać czas w kreatywny sposób – zauważa Joanna Hoc-Kopiej, Dwór Korona Karkonoszy.

Tip 2: postaw na różnorodność

Podczas dobierania zespołu projektowego ważne jest, aby każdy z jego członków posiadał inne umiejętności. Dywersyfikacja zespołu w tej kwestii jest konieczna, aby ten był maksymalnie skuteczny. Już podczas rozmowy kwalifikacyjnej dobry lider powinien zweryfikować osobowość kandydata, a także sprawdzić, jakie umiejętności posiada i czy są one przydatne biorąc pod uwagę kompetencje pozostałych osób w zespole.

Tip 3: zadbaj o spotkanie inicjujące projekt

Projekt to przede wszystkim ludzie. Warto zatem zadbać o to, aby odbyło się spotkanie inicjujące rozpoczęcie pracy. Takie działanie pozwoli nawiązać lepsze relacje i zmotywuje zespół do kooperacji.

Organizowanie imprez inaugurujących dane wydarzenie bądź projekt stało się modne jakiś czas temu. Trend ten jest bardziej widoczny po pandemii COVID-19. Firmy chcą nadrobić stracony czas, gdy spotkania w większym gronie były niemożliwe. W trendzie są imprezy outdoorowe w stylu eleganckim, ale także nieformalne grille czy ogniska – mówi Katarzyna Bemsz z Agencji Eventowej Commplace.

Tip 4: Integracja podczas projektu

Dobry lider powinien zadbać o integrację pracowników podczas trwania projektu. Wspólne wyjazdy czy aktywności zmobilizują zespół do działania. Świetnie sprawdzą się nawet jednodniowe wypady w góry na kajaki czy organizacja ogniska, a także udział w warsztatach – np. kulinarnych.

Tip 5: Warto rozmawiać

Kluczem do budowania silnego zespołu jest rozmowa. Zatem dobry lider powinien komunikować się ze swoimi pracownikami i wsłuchiwać się w potrzeby grupy. A te można łatwo poznać właśnie podczas nieformalnych wyjść, wspólnych warsztatów czy spływów kajakowych.

 

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp
Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułMecz w Łodzi dopiero wieczorem!