A A+ A++

Jak dobrać kask, który sprawdzi się zarówno w długiej trasie, jak i w off-roadzie? Czy w teren albo w daleką trasę można pojechać w dowolnym kasku? Można, tylko po co się męczyć? Uważam, że więcej zyskasz, jeśli się zastanowisz i wybierzesz kask pasujący do twojego stylu jazdy.

Jeśli w dobie epidemii przerzuciłeś się na zakupy przez internet, to musisz się liczyć z ryzykiem, że kask nie będzie leżał idealnie (każdy z nas ma przecież nieco inny kształt czaszki), więc trzeba będzie go odesłać.

Jak dobrać rozmiar kasku motocyklowego?

Tak czy siak zacznij od zmierzenia obwodu swojej głowy. Użyj do tego centymetra krawieckiego, długiego, grubszego sznurka i linijki lub calówki. Operację zaczynasz od przyłożenia miarki/sznurka do czoła (ok. 1 cm nad brwiami), po czym prowadzisz ją/go nad uszami. Tabelę rozmiarów znajdziesz na stronie producenta interesującej cię marki kasku lub na www.motocykl-online.pl/tabela-rozmiarow

Następnie wybierz rodzaj kasku, określ budżetdobierz model, który ci się podoba. W tabeli poniżej znajdziesz pięć spraw, na które trzeba zwrócić uwagę. Sprawdź, czy w seryjnym wyposażeniu jest pinlock, osłona podbródka czy nosek – te małe rzeczy potrafią uprzyjemnić jazdę. Pamiętaj, że nic nie zastąpi przymierzenia kasku na własnej głowie oraz przejażdżki. Może więc lepiej wybrać się do sklepu/salonu?

Zobacz również

Jak właściwie dopasować kask? 5 ważnych wskazówek.

Uciskający głowę kask już po 20 minutach zabierze ci całą frajdę z jazdy. Jak dobrze go dobrać?
Zacznij od przymiarki. Nie może być żadnych luzów wewnątrz. Pochodź w nim ok. 20 minut. Jeśli po tym czasie poczujesz, że coś uciska czy uwiera, zmień rozmiar lub model.
Zapięcie. Najpopularniejsze to DD i microlock. W DD sprawdź, czy paski są odpowiednio zamocowane – za głęboko będą uciskać w szyję i podduszać – oraz czy są wystarczająco długie, byś nie musiał ich rozplątywać po każdym zdjęciu kasku. Sprawdź też, czy pasek i/lub mechanizm microlocka nie uciska grdyki – spróbuj go wyregulować, a jeśli to niemożliwe zmień model kasku.
Dopasowanie. Sprawdź, czy kask nie uwiera cię w żadne miejsce na czaszce, policzkach, brodzie… O ile na początku wszystko wydaje się OK, o tyle po jakimś czasie (stąd wspomniane 20 minut) może uciskać. Jeśli to możliwe, zapisz się na jazdę testową. Punktowy ucisk możesz zniwelować, nieco wygniatając palcem ten fragment wypełnienia EPS.

Szyba. Oceń pole widzenia, sprawdź, czy ma uchwyty na nieparującą wkładkę pinlock (a może pinlock jest w zestawie?). Sprawdź, jak działa mechanizm otwierania szyby (płynnie czy się zacina) i czy można ją łatwo zdjąć w razie wymiany/mycia. Czy jest blenda przeciwsłoneczna, czy nie obija ci ona nosa i czy suwak do jej opuszczania jest w wygodnym miejscu.

Wentylacja. W sklepie sprawdzisz wyłącznie jakość i wielkość suwaków oraz przycisków służących do obsługi wentylacji. Sposób działania i wydajność wentylacji sprawdzisz wyłącznie w czasie jazdy. Skuteczna wentylacja to jeden z najważniejszych parametrów zapewniających komfort w kasku.
Wyściółka. Powinna być w całości wypinana do prania (to nie jest standard!). Dobrze, gdy jest hypoalergiczna i uszyta z miłego w dotyku materiału (przecież nieraz kask będziesz miał na głowie kilka godzin dzienne). Pamiętaj, że najczęściej możesz dokupić cheekpady o różnej grubości. Jeśli zamierzasz używać interkomu, sprawdź, czy głośniki i mikrofon zmieszczą się w wyznaczonych miejscach.

Typowo w teren

Gardzisz kompromisem, a na ciężkim enduro w terenie czujesz się jak ryba w wodzie.

INFO
Kask off-roadowy, np. LS2 MX470 Subverter, to coś dla zwolenników upalania w terenie. W takich warunkach w pełni go docenisz, a na asfalcie masz +20 do lansu.

PLUSY:
niezniszczalne zapięcie DD, skuteczna i mocno rozbudowana wentylacja, lekka skorupa, szerokie pole widzenia, łatwo wypinane wnętrze, daszek chroniący przed uderzeniami gałęzi i przed słońcem, profi wygląd, niższa cena w porównaniu z integralem czy szczękowcem, często stosowane awaryjne wyjmowanie cheekpadów.

MINUSY:
konieczność użycia gogli; jest głośny, co na dłuższą metę męczy; brak możliwości zamknięcia wentylacji (mokniesz w deszczu); mała uniwersalność (zmęczysz się w trasie). Lepiej się sprawdzi w terenie i latem w mieście.

Zobacz również: test kasku off-roadowego Nolan N53

Turysta na bezdrożach

Chcesz mieć ten sam kask na trasę i na wypad w teren? To wymaga kompromisu.

INFO
Kask typu adventure, czyli szczękowiec z daszkiem, np. Nexx X.Vilijord Mudvalley, to próba połączenia dwóch światów – off-roadu i asfaltowych przelotów. Ważne: sprawdź, czy zmieścisz gogle bez ściągania szyby oraz czy jest możliwa konfiguracja bez daszka (będzie ciszej na dłuższych przelotach po asfalcie/autostradzie).

PLUSY:
duża uniwersalność, wentylacja skuteczniejsza niż w integralu i szczękowcu, otwierana szczęka – łatwiej włożyć okulary, z kimś pogadać, zapalić czy choćby splunąć; blenda przeciwsłoneczna, daszek chroniący przed uderzeniami gałęzi i przed słońcem, rasowy wygląd.

MINUSY:
duża masa; duża głośność (z daszkiem).

Zobacz również: test kasku Schuberth E1

Sportowy turysta

Nawijasz kilometry przede wszystkim po asfalcie i lubisz szybkie tempo.

INFO
Kask integralny, np. Scorpion EXO-1400 Air Carbon Pure, to dobry wybór, jeśli lubisz jazdę w sportowym stylu, a jednocześnie stawiasz na komfort.

PLUSY:
kształt skorupy zapewnia stabilność przy wyższych prędkościach, cichy wewnątrz, blenda przeciwsłoneczna to tutaj standard, pinlock w średnich i droższych modelach, wysoki komfort, tańszy od odpowiednika z otwieraną szczęką, niska masa, wysoki poziom bezpieczeństwa, często stosowane awaryjne wyjmowanie cheekpadów.

MINUSY:
za mało wydajna wentylacja w off-roadzie (na dłuższych i niezbyt trudnych szutrach); trudniejsze niż w szczękowcu wkładanie okularów.

Zobacz również: test kasków sportowo-turystycznych

Typowy turysta

Komfort i wygoda to twoje drugie ja, a motocykla używasz w trasie i na co dzień.

INFO
Kask szczękowy, np. Schuberth C4 Pro, to ulubiony wybór turystów, bikerów dużo jeżdżących po mieście i okularników.

PLUSY:
duża uniwersalność, możliwość otwarcia szczęki ułatwia włożenie okularów, rozmowę (np. na stacji benzynowej czy kiedy pytasz o drogę), zapalenie papierosa czy splunięcie; wiele kasków ma podwójną homologację P/J – jako jet oraz integral, blenda przeciwsłoneczna to tutaj standard, pinlock (w średnich i droższych modelach), często przygotowanie pod montaż interkomu.

MINUSY:
większa masa niż integrala; za mało wydajna wentylacja na off-road, tańsze modele są głośne, wyższa cena od integrala.

Zobacz również: test kasków z podnoszoną szczęką

zobacz galerię

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
Poprzedni artykuł“Dziennik Gazeta Prawna”: Strategia walki z COVID-19 czy ruletka?
Następny artykułGowin wróci do rządu? Emilewicz mówi o planach