A A+ A++

Izera i spółka ElectroMobility Poland dostaną wiatru w żagle dzięki wsparciu ze środków publicznych? Przypominamy, że niedawno EMP wystąpiła do premiera Morawieckiego z wnioskiem o objęcie nowo wyemitowanych akcji spółki w zamian za wkład 250 mln zł ze środków z Funduszu Reprywatyzacji. Wniosek EMP został pozytywnie rozpatrzony przez szefa rządu, a spółka i Skarb Państwa zawarły umowę inwestycyjną. Teraz do dokapitalizowania EMP i Izery odniósł się Michał Kurtyka, minister klimatu i środowiska.

– Bardzo dobrze, że projekt budowy pierwszego polskiego samochodu elektrycznego został dofinansowany środkami publicznymi, bo wszystkie wielkie koncerny motoryzacyjne na świecie zaczynały swój rozwój od silnej roli państwa – powiedział Kurtyka. – Wystarczy spojrzeć na czempionów azjatyckich jak Korea Południowa czy Japonia, na których się często wzorujemy – dodał.

Polska jak Korea Południowa i Japonia?

Kurtyka podkreślił, że Korea Południowa i Japonia były w stanie wylansować własny przemysł motoryzacyjny, który stał się dźwignią wzrostu dla całego kraju, ale zanim do tego doszło, rola państwa, jako kapitału początkowego była nie do przecenienia. Wskazał, że spółka EMP musi funkcjonować w warunkach rynkowych. – Ma już zespół złożony z bardzo wysokiej klasy polskich specjalistów, również przyciąga Polaków z wielkich światowych koncernów zajmujących się elektromobilnością, którzy widzą szanse na realizacje aspiracji o polskiej marce motoryzacyjnej – zauważył minister.

Izera ma być jak Kia, Hyundai czy Toyota

A dumą narodową Korei Południowej są m.in. Hyundai i Kia, które na najbliższe lata zapowiadają inwazję samochodów elektrycznych nowej generacji. Po Ioniq 5 i EV6 pojawią się kolejne elektryki. Tylko Kia do 2027 roku planuje na świecie powiększyć ofertę o siedem nowych modeli. Wśród nich będą hatchbacki, SUV-y i auta typu MPV, reprezentujące kilka segmentów. Z deklaracji Koreańczyków wynika, że każde z tych aut będzie zapewniać duży zasięg i możliwość szybkiego ładowania. A przyczyni się do tego nowa platforma Electric-Global Modular Platform (E-GMP), która otworzy drogę do ładowania prądem o napięciu 800 V i umożliwi także ładowanie prądem o napięciu 400 V, bez potrzeby stosowania dodatkowych przewodów lub adapterów.