A A+ A++

O tym, jak efektywnie zarządzać kadrami medycznymi, o zdrowej kulturze organizacji pracy i dostępie do danych medycznych rozmawiali uczestnicy panelu “Nowoczesne kadry medyczne, zdrowe kultury organizacyjne”. Debata odbyła się w ramach pierwszej edycji Innovation Day, wydarzenia organizowanego przez Politykę Zdrowotną i Warsaw New Tech University Foundation.

Bezpieczeństwo pacjenta i pracownika jest tak samo ważne

Paneliści wskazywali, że bardzo ważnym elementem w zarządzeniu zarówno kadrami medycznymi, jak i niemedycznymi jest bezpieczeństwo pracowników oraz spółki. Jest to warunek niezbędny do tego, aby osoby zatrudnione w placówce medycznej, mogły się rozwijać.

– W systemie, w którym dominuje kultura bezpieczeństwa, personel medyczny czuje się dobrze. System ten porządkuje pracę, a więc daje korzyści w zakresie jej efektywności . Skoro porządkuje, to też jest zabezpieczeniem dla personelu medycznego. Jeśli lekarze działają w standardzie wspierającym bezpieczeństwo, to wówczas, jeśli dochodzi do jakiegoś wydarzenia naruszającego to bezpieczeństwo, standard ten wskazuje, w którym kierunku trzeba działać – mówił Krzysztof Kurek, członek zarządu Luxmed.

Dodał, że system bezpieczeństwa w Polsce to coś, co jest potrzebne, ale nie jest powszechne.

Elementem kultury bezpieczeństwa jest organizacja ucząca się, czyli taka, która stawia na rozwój. Obydwa te pojęcia są ze sobą powiązane i dotyczą zarówno placówek publicznych, jak i prywatnych. Zaproszeni goście wskazywali, że każdy podmiot leczniczy powinien doedukowywać swój personel.

Tomasz Stefaniak, Dyrektor ds. lecznictwa Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku podkreślał, jak ważna jest nauka poprzez pracę bezpośrednio przy pacjencie, nawet na poziomie młodych osób, studentów. Dodał, że tak naprawdę więcej można się nauczyć w szpitalu, pod okiem lekarza niż na studiach.

– Dlatego w naszym Centrum Klinicznym wprowadziliśmy koncepcje asystenta lekarza. To są młodzi ludzie na 3, 4, 5 i 6 roku, którzy są czymś medycznym zainteresowani i można dla nich zdefiniować zakres zadań, który nie koliduje z ustawą o zawodzie lekarza, a mogą dzięki temu stanowić wsparcie – tłumaczył Tomasz Stefaniak.

Polskie szpitale są kompletnie zablokowane na komunikację 

Drugim, równie istotnym elementem w efektywnym zarządzaniu kadrami medycznymi co bezpieczeństwo, jest komunikacja. Paneliści podkreślali, że w polskich placówkach medycznych jest z tym problem.

– W szpitalu nikt sobie nie mówi “cześć”, nikt nie mówi “dzień dobry”, nie wspominając już nawet o podawaniu ręki. Nikt się nie uśmiecha do nikogo i jeszcze wszyscy patrzą w dół.  My jesteśmy totalnie zablokowani na komunikację – podsumował Jakub Kraszewski, dyrektor Uniwersyteckiego Centrum Klinicznego w Gdańsku.

Przez zablokowanie na komunikację brakuje przepływu informacji pomiędzy poszczególnymi członkami zespołu, który składa się nie tylko z lekarza, pielęgniarki, psychologa czy ratownika, ale także pacjenta i jego rodziny. Zamknięcie się personelu placówki na rozmowę wpływa na skuteczność działań wobec chorego, a także prowadzi do niezrozumienia jego potrzeb.

– Jeżeli my się nie komunikujemy z pacjentem, to nasz wysiłek podjęty w kierunku leczenia spełznie na niczym – dodawał Jakub Kraszewski.

Dlatego też tak ważne jest budowanie relacji zespołowych w organizacjach uczących się, których przykładem są podmioty medyczne. Jest to kluczowe w rozwoju, do którego placówki medyczne i ich pracownicy dążą.

– Organizacja ucząca się i to ucząca się na wszystkich etapach, czyli także zespołów, pozwala nam kreować nowe rzeczy – tłumaczyła Inga Koniecek, kierownik działu polityki personalnej i wynagrodzeń Instytutu „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka”.

Jak jednak podkreślał Krzysztof Kurek, w Polsce nie mamy modelu dostarczania usług, który sprzyja pracy zespołowej. Można wręcz powiedzieć, że obecnie funkcjonujący marginalizuje ją. Dodał, że proces pracy nad pacjentem wymusza współpracę wielu specjalistów i pracowników niemedycznych, dlatego należy rozwijać umiejętność pracy zespołowej.

Problemy z bezpieczeństwem danych pacjentów nie ustają

Ostatnim wątkiem poruszonym w dyskusji była kwestia bezpieczeństwa danych pacjenta. Często za problemy w tym obszarze obwinia się RODO, jednak, jak tłumaczyła Edyta Bielak, członek zarządu Warsaw New Tech University Foundation, ono już dawno powinno być wdrożone i ułożone w systemie. Wskazała jednak na inne problemy, które niedługo się pojawią.

– Zaraz będzie trzeba wdrożyć dyrektywę o sygnalistach. Potem rozporządzenie europejskie o wykorzystaniu danych, przez co będziemy mieli problemy, jak wykorzystywać dane sektora medycznego, żeby prowadzić badania – mówiła Edyta Bielak.

Podkreślała, że w sektorze medycznym przetwarzane są najbardziej intymne, najbardziej wrażliwe dane, dlatego też ważna jest ich odpowiednia ochrona. 

Polecamy także:

Szpital efektywnie zarządzany. Innovation Day – cykl debat Polityki Zdrowotnej

Odbył się pierwszy Innovation Day 2022 – cykliczne wydarzenie Polityki Zdrowotnej i Warsaw New Tech University Foundation

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za komentarze Internautów do artykułu:
Innovation Day – debata o bezpieczeństwie pacjenta i pracowników szpitala. Jeżeli uważasz, że komentarz powinien zostać usunięty, zgłoś go za pomocą linku “zgłoś”.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWiele kobiet ma latem ten sam problem. Oto kilka niezawodnych sposobów
Następny artykułSIATKÓWKA. Czas na zmiany? Wojciech Lalek odchodzi