A A+ A++

Tendencja zwyżkowa ma się dobrze – to najkrótsze podsumowanie tego, jak we wrześniu Polacy korzystali z naszych e-usług.

A było tak: trzy razy więcej pism ogólnych niż rok temu, ponad cztery razy więcej elektronicznych wniosków o odpisy aktów stanu cywilnego i niemal trzy razy więcej wniosków online o dowód osobisty. Oto szczegóły.

e-Polak naprawdę potrafi!

Zawsze to powtarzamy: najlepszym dowodem na wciąż rosnącą popularność e-administracji jest liczba nowych profili zaufanych (PZ). A tych wciąż przybywa. Wrzesień był pod tym względem wyjątkowy – to właśnie wtedy przebiliśmy 8 milionów aktywnych PZ. To świetny wynik – z naszych e-usług korzysta 25% dorosłych Polaków.

We wrześniu tego roku profil zaufany założyło niemal 190 tysięcy osób (dokładnie 186 796).

To niemal 80 tysięcy więcej niż w tym samym czasie w ubiegłym roku i niemal 140 tysięcy więcej, niż we wrześniu 2018 r. Większość Polaków zakłada profil zaufany za pośrednictwem bankowości elektronicznej. We wrześniu zrobiło tak 74% osób, które postanowiły założyć PZ.

Staramy się, aby dostęp do tego najwygodniejszego sposobu zakładania profilu zaufanego miało możliwie najwięcej osób. To dlatego stale pracujemy nad przyłączeniem do węzła krajowego kolejnych banków spółdzielczych. We wrześniu dołączyliśmy kolejnych 15 placówek. Co to oznacza w praktyce? Ich klienci bez wychodzenia z domu mogą zakładać profil zaufany, a dzięki temu korzystać z e-usług.

Integrację banków spółdzielczych z węzłem krajowym rozpoczęliśmy na początku lipca. Do dziś dołączyło do niego 328 banków. W sumie przyłączymy ponad 500 placówek, a to oznacza ułatwienia dla 1,5 miliona osób.

e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez internet założyć profil zaufany – obejrzyj instruktaż.

Poszalej na GOV.pl

Mając profil zaufany można naprawdę poszaleć. Gdzie? Na portalu GOV.pl. We wrześniu nasz portal odwiedziło niemal 9,5 miliona użytkowników, którzy wygenerowali niemal 73 miliony odsłon.

GOV.pl to miejsce, w którym znajdziecie wszystkie e-usługi, czyli sprawy urzędowe, które można załatwić przez internet.

A z których z nich Polacy we wrześniu korzystali najczęściej?

To już tradycja. Rok w rok i miesiąc w miesiąc rekordy popularności biją nasze e-usługi dla kierowców, czyli możliwość sprawdzenia online liczby punków karnych i historii pojazdu. Od 1 do 30 września Polacy 46 629 sprawdzali stan swojego „drogowego” konta, a 23 730 399 razy historię pojazdu!

Mamy też e-usługę dla pasażerów, która też jest dość popularna. To Bezpieczny autobus, czyli możliwość sprawdzenia stanu technicznego autobusów, busów i autokarów. We wrześniu Polacy skorzystali z niej 96 518 razy.

Sprawdź online swoje punkty karne. e-Polak potrafi! – obejrzyj spot.

Nie myślcie, że nasze e-usługi są tylko dla kierowców. Są dla wszystkich. Kolejna rekordzistka to e-usługa Wyślij pismo ogólne.

Na każdą okazję

Jaka jest tajemnica jej popularności? Dzięki niej możecie online załatwić w urzędzie niemal wszystko… a jak nie załatwić, to przynajmniej zainicjować załatwienie niemal każdej urzędowej sprawy.

We wrześniu tego roku Polacy wysłali do urzędów 156 004 elektroniczne pisma ogólne, co oznacza, że każdego dnia pisali ich średnio 5200. Dla porównania – rok temu, przez cały wrzesień do urzędów trafiło 50 034 takich pism, czyli ponad trzy razy mniej niż w tym roku.

Ogólnie, to bardzo proste. Poznaj pismo ogólne i korzystaj! #ePolakpotrafi – obejrzyj instruktaż.

Trzy razy częściej Polacy zgłaszają też przez internet narodziny dziecka. We wrześniu 2019 roku tą drogą rodzice zarejestrowali przyjście na świat 4381 maluchów. W tegorocznym wrześniu – 13 303.

Rośnie także popularność e-meldunku. To e-usługa umożliwiająca zameldowanie lub wymeldowanie się przez internet. Rok temu we wrześniu skorzystano z niej 7560 razy. W tym roku we wrześniu – 19 378 razy.

We wrześniu tego roku Polacy złożyli ponad 25 tysięcy więcej niż rok temu wniosków online o nowy dowód osobisty. Z tej e-usługi od 1 do 30 września 2020 r. skorzystało 40 701 osób (we wrześniu 2019 r. – 15 221).

Jeśli jesteśmy przy dowodach osobistych, to warto też odnotować, że we wrześniu tego roku ponad dwa razy więcej osób (5161), niż rok temu (2178) zgłosiło online utratę dokumentu tożsamości.

Mamy też e-usługi, które w porównaniu z ubiegłym rokiem, radzą sobie nawet cztery razy lepiej! To możliwość złożenia online wniosku o odpis aktu stanu cywilnego. We wrześniu 2019 r. Polacy skorzystali z niej 4850 razy, a we wrześniu tego roku – 21 592! Brawo Wy!

Co jeszcze we wrześniu Polacy robili w internecie? 22 442 osoby złożyły online wniosek w programie Mój prąd, a 59 200 zgłosiło bez wizyty w urzędzie zbycie lub nabycie pojazdu.

Sami widzicie – e-Polak potrafi!

Sprawy urzędowe przez internet? e-Polak potrafi – obejrzyj spot.

Wydział Komunikacji

Ministerstwo Cyfryzacji

************

Materiał został przygotowany w ramach projektu „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych”, współfinansowanego z Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa 2014–2020. Projekt jest realizowany przez Ministerstwo Cyfryzacji we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK oraz Centrum Nauki Kopernik.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZainteresowały Cię profile stalowe? Prezentujemy kompendium wiedzy na temat kształtowników
Następny artykułZupa mocy z grzybami według przepisu Iwony Zasuwy