A A+ A++

Emirska Rada Gospodarcza (Tawazun) poinformowała podczas targów NAVDEX 2023 w Abu Zabi o zawarciu kontraktu z indonezyjską stocznią PT PAL na dostawę okrętu desantowego. Jednostka oparta będzie na zmodyfikowanym kadłubie typu Makassar. Transakcja opiewa na kwotę 1,5 miliarda dirhamów (1,8 miliarda złotych).

Zakup nie powinien stanowić zaskoczenia. ZEA przymierzały się do kupna indonezyjskich okrętów od dłuższego czasu, pierwsze rozmowy rozpoczęły się w 2020 roku. W kwietniu ubiegłego roku delegacja marynarki wojennej ZEA udała się do Indonezji, gdzie na pokładzie okrętu Banda Aceh zapoznała się z możliwościami typu Makassar. W lipcu tego samego roku zawarto memorandum w sprawie współpracy gospodarczej oraz zakupu pojedynczej jednostki w stoczni PT Pal.

Budowa okrętu ma rozpocząć się w tym lub następnym roku, zaś jego przekazanie do służby ma nastąpić na przełomie roku 2026 i 2027. Operacje desantowe nie mają być jedynym przeznaczeniem okrętu. Oprócz tego ma on brać udział w misjach humanitarnych i operacjach logistycznych oraz pełnić funkcję okrętu dowodzenia.

Okręt budowany dla floty Zjednoczonych Emiratów Arabskim ma być długi na 163 metry i wypierać ponad 13 tysięcy ton. Planowane jest zastosowanie napędu hybrydowego o łącznej mocy 14 560 kilowatów, co ma zapewnić maksymalną prędkość 20 węzłów. Jednostka ma być w stanie pokonywać duże odległości – nawet do 10 tysięcy mil morskich – i mieć dzielność morską do trzydziestu dni. Będzie w stanie zabrać na pokład 500 żołnierzy desantu.

Wyposażenie okrętu stanowić ma dok wewnętrzny, mogący pomieścić dwie gotowe do użycia barki desantowe LCU (Landing Craft Utility) i rampy dla czterech mniejszych łodzi motorowych. Oprócz mniejszych łodzi desantowych jednostka będzie w stanie zabrać na pokład pojazdy opancerzone i czołgi, nie sprecyzowano jednak dokładnej ilości zabieranego sprzętu pancernego.

KRI Banjarmasin typu Makassar.
(Marwan Mohamad, Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International)

Oprócz tego okręt będzie dysponować pewną grupą śmigłowców – dwoma H225M w hangarze i trzema kolejnymi na pokładzie lotniczym (ZEA czekają obecnie na dostawy tych wiropłatów). Istnieć ma również możliwość współdziałania z platformami bezzałogowymi.

Nie potwierdzono oficjalnie, w co zostanie uzbrojony okręt, jednak z dostępnych informacji wynika, że uzbrojenie ma stanowić armata automatyczna o kalibrze 76 lub 57 milimetrów. Wspierać ma je stanowisko armaty automatycznej kalibru 40 milimetrów oraz cztery zdalnie sterowane stanowiska z wukaemami lub dwa stanowiska armat automatycznych 35 milimetrów.

Zakup jednostki typu Makassar wprowadzi nową jakość do sił desantowych ZEA. Tamtejsza flota dysponuje jeszcze dwiema, znacznie mniejszymi jednostkami typu Al-Kuwajsat. Łącznie zamówiono w Malezji trzy okręty tego typu, ostatni wciąż jest budowany. Trzon sił desantowych stanowią jednak małe kutry, które dysponują ograniczonymi możliwościami, głównie z powodu małej dzielności morskiej.

Okręty typu Makassar zostały zaprojektowane przez koreańską spółkę Daewoo na zamówienie Indonezji. Projekt okazał się udany i już zdobył dużą popularność. Po dwóch jednostkach, które powstały w Korei, indonezyjska PT PAL zbudowała kolejne pięć okrętów dla Indonezji i dwa dla Filipin. Kolejną parę zbudowało na licencji Peru. Pojedynczy okręt pozyskała Mjanma. Łącznie powstało dwanaście jednostek tego typu.

Makassary są podatne na modyfikacje, przez co powstało kilka wersji rozwojowych. Sama indonezyjska marynarka wojenna używa Makassarów w aż czterech wersjach różniących się między innymi możliwością zabrania większej liczby żołnierzy i przystosowaniem do użycia większych śmigłowców.

Na potrzeby Filipin stworzono wersję oznaczoną jako typ Tarlac, różniącą się od indonezyjskiego pierwowzoru innymi napędowymi i silniejszym uzbrojeniem artyleryjskim w postaci armaty kalibru 76 milimetrów. Dla Marina de Guerra del Perú opracowano krótszą wersję: typ typ Pisco. Te okrętu mają 122 metry długości i są krótsze od wersji dla Indonezji o 3 metry. Wyporność okrętu to 11 390 ton, prędkość maksymalna – 16,5 węzła, zasięg operacyjny – 14 tysięcy mili morskich.

Ze względu na udany i stale rozwijany projekt, a także przystępną cenę, okrętami typu Makassar zainteresowane są Malezja i Brazylia, zaś Filipiny rozważają zamówienie kolejnej pary. Do tej pory nie zawarto jednak nowych kontraktów. Być może ruch Emiratów sprawi, że inne państwa podejmą decyzję o zamówieniu jednostek tego typu.

Zobacz też: Ekwador i Boliwia szukają nowych samolotów bojowych. Czy kiedykolwiek je znajdą?

Indonesian Navy

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułFilm “IO” Jerzego Skolimowskiego z sześcioma Orłami!
Następny artykułPolicja Gorzów Wielkopolski: Podejrzani wynosili piłkarską bramkę, zostali zatrzymani po pościgu. 2:0 dla policjantów