A A+ A++

– Hubert Chrostowski ze Szkoły Podstawowej nr 9 w Łomży jest jedynym uczniem w naszym województwie, który zdobył aż cztery tytuły laureata konkursu przedmiotowego: z języka polskiego, historii, matematyki i fizyki – informuje Małgorzata Palanis z Kuratorium Oświaty w Białymstoku. 14-letniemu łomżyniakowi pogratulowali na uroczystości w białostockiej SP nr 21: wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski, wicewojewoda podlaski Tomasz Madras i kurator oświaty Beata Pietruszka. W 13 konkursach przyznano aż 256 tytułów 211 laureatom.

„Co my wiemy, to tylko kropelka. Czego nie wiemy, to cały ocean.” – słowa Isaaca Newtona stały się hasłem uroczystego podsumowania wojewódzkich konkursów przedmiotowych 16. maja. Pośród 211 laureatów ze szkół podstawowych w roku szkolnym 2021/2022 jest tylko 21 osób, które zdobyły więcej niż jeden tytuł laureata konkursu przedmiotowego. Hubert z Łomży ma tytuły cztery, a Michał Zieziulewicz z Dąbrowy Białostockiej trzy: z matematyki, biologii i chemii. Pozostała 19-tka orłów szczyci się dwoma tytułami. Wszystkich ucieszyły zaświadczenia, zaś wielokrotni laureaci dostali na pamiątkę grawertony i nagrody rzeczowe.

14-latek jest dumą jego nauczycieli i rodziców
Hubert Chrostowski to 8-klasista Szkoły Podstawowej nr 9 imienia Księcia Mazowieckiego Janusza I w Łomży. Jak osiągnąć sukcesy w rywalizacji konkursowej…? Zdaniem Laureata, warunków jest kilka, bo trzeba mieć trochę talentu i drugie tyle pracowitości. Dobrze, jeśli na lekcji ma się nauczyciela, który jest świetny w swojej dziedzinie, umie zaciekawić tematem i nie zniechęca nastolatka do nauki. Zdarza się, paradoksalnie, że nauczyciele (nazbyt gorliwi i za ostrzy) spowodują wypowiedziami, działaniami i ocenami skutek odwrotny. Zniechęcony do pedagoga młody człowiek często odwraca się od przedmiotu i odwrotnie: nielubiana gałąź na drzewie nauki zyskuje, kiedy młodzież wspina się razem z lubianym nauczycielem. Hubert zauważa, że miał szczęście do nauczycieli. Większość pokładała w nim nadzieje przez długie lata, dlatego teraz powody do dumy ma zarówno wychowanek i jego rodzice, jak i pedagodzy.

Wiesława Domalewska uczy Huberta od 4. klasy starannej i poprawnej polszczyzny, czytania i rozumienia utworów literackich, wrażliwości na dzieła sztuki i drugiego człowieka. Laureat nie wie, czy polonistka widziała w nim kandydata do zdobycia laurów, ale przygotowania do udziału w konkursie i dodatkowe spotkania zaczęły się w 6. klasie i były kontynuowane w 7. Oprócz tego, bardzo pomogła ciocia Bożena Gutowska z SP w Kupiskach, której uczennica Maja Liżewska także jest tegoroczną laureatką, podobnie jak jej rówieśnica Paulina Żelazna.

Pracowicie w szkole i na korepetycjach
– Pani Domalewska umie zachęcić do czytania, chętnie dzieli się wiedzą spoza lektur, potrafi wesoło prowadzić lekcję i czasem tak zażartuje, że uczeń nauczkę zapamięta – charakteryzuje cenioną polonistkę Laureat. Natomiast sukces w Wojewódzkim Konkursie Historycznym to – jak ocenia Hubert – “w dużym stopniu zasługa Pani Iwony Bronowicz”, która uczyła go w 5., 6. i 7. klasie, po czym poszła na urlop zdrowotny. Niezwykle wymagająca co do znajomości dat, nazwisk i faktów, przyczyniła się do tego, że 6-klasista został laureatem w konkursie z historii – oraz z geografii, której uczyła go Anna Wojtkowska. Młody geograf powtórzył ten sukces również w 7. klasie. Matematyki od 4. klasy uczyła Huberta Dorota Zaorska i dawała  trudniejsze zadania.

– Jest tak wymagająca, że bez dodatkowej nauki, z marszu przeszedłem w 6. klasie do etapu rejonowego, a w 7. zostałem finalistą – opowiada 14-latek z “Dziewiątki”. – Doceniam pomoc bardzo dobrego korepetytora Zbigniewa Zacharczyka, nauczyciela Szkoły  w Kupiskach, który pracował ze mną nad zadaniami z matematyki i fizyki, której uczy mnie Pan Sławomir Bączek. Pan Zacharczyk był w stanie przekazać tyle wiadomości, że niedużym nakładem pracy rozwiązywałem zadania z fizyki. To ważne, bo za zadania jest dużo punktów.

“Pomocna jest sprzyjająca atmosfera w domu”
Niewiele brakło, a Hubert nie przystąpiłby do konkursu z historii. – Nie chciało mi się aż tyle uczyć, lecz w 8. klasie zachęcił mnie do udziału Pan Piotr Grabowski – wspomina 14-latek. – Opowiadał ciekawie o wydarzeniach z przeszłości, więc potrafił mnie zainteresować. Wierzył we mnie, a to zwykle dodawało mi chęci do nauki i poznawania nowych faktów. Od początku pandemii w 2020 r. zacząłem przyglądać się geopolityce, strategiom i taktykom w wojskach. Słuchałem wykładów i czytałem wszystkie książki dr. Jacka Bartosiaka ze Strategy @ Future.

Hubert w opowieści o drodze do sukcesu przypomina, że pomocna jest sprzyjająca atmosfera w domu, pozytywna motywacja do nauki. W konkursach liczy się “szczęście do pytań”, “żeby mieć dobry dzień”, bez nadmiernego stresu i po spokojnie przespanej nocy. Oprócz gratulacji wiceministra, wicewojewody i kurator, nasz Laureat dostał rakiety do gry w tenisa stołowego i książki.

Ponadto nauczycieli w SP 9 zapewne uradował tytuł laureata WKJP, który uzyskała 7-klasistka Kalina Błogosławska, oraz tytuł finalistki 8-klasistki Małgorzaty Rykaczewskiej.

– Mamy nadzieję, że ta pasja, która doprowadziła Was do tego miejsca, za kilka, kilkanaście lat doprowadzi Was dużo dalej – zachęcił Pan Piontkowski, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji i Nauki, aby młodzież wyznaczała “trendy w nauce, gospodarce, polityce, sporcie”.

Mirosław R. Derewońko

tel. red. 696 145 146

                                                                                    

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułZero zaskoczenia! Tusk broni Grodzkiego
Następny artykułTesty nie mogą sprzyjać rozwojowi